1. Behov för standardisering inom området interoperabilitet på nationell nivå identifieras och dokumenteras av sektorn. Behoven kategoriseras utifrån ett antal kategorier
    1. Klinisk information
    2. Grundläggande sektorspecifik info
    3. Teknisk information
    4. Kunskapsbaserad information
    5. Administrativ information

      Fyll i mall och maila till interoperabilitet@ehalsomyndigheten.se vid identifiering av behov för standardisering. Enheten för interoperabilitet på EHM förvaltar bruttolistan.

  2. Det finns en bruttolista framtagen för identifierade behov. Bruttolistan uppdateras löpande av E-hälsomyndigheten med identifierade behov

  3. Identifierade behov prioriteras av det nationella rådet för interoperabilitet utifrån dokumenterad bruttolista. Prioriteringen baseras på en väl etablerad metod och modell där prioriteringen baseras på två huvudperspektiv och fem bedömningar
    1. Verksamhets- och patientnytta:
      1. många invånare    
      2. Påverkar många verksamheter
      3. Stärker vårdens kvalitet, kliniskt viktig information
      4. Reducerar administration
      5. Reducerar väntetider & ökar tillgänglighet

    2. Genomförbarhet:
      1. Det finns juridiska möjligheter
      2. Tydligt ägarskap
      3. Resurser tillgänglig (kompetenser och finansiering)
      4. Teknisk genomförbarhetBehov av standardisering
      5. Förvaltningsbarhet över tid

        Bruttolistan kompletteras förslagsvis 2 gånger per år med en uppdaterad prioritering

  4. Rådet tar beslut om att starta upp nya arbetsgrupper vid behov