Den tidigare arbetsytan för Tillitsstruktur som låg här har flyttas till Leveransteam Tillitsstruktur. Tanken är att vi här istället dokumenterar resultatet av arbetet, det vill säga själva leveransen. |
När två parter behöver utbyta information kan det vara så att respektive sida först behöver säkerställa att motparten är den den utger sig att vara, och att denne är behörig att ta del av den information som delas. Det är informationsägaren som ansvarar för säkerställa att man är behörig innan informationen kan lämnas ut. Det finns fall där man inte alls ställer särskilda krav på behörighet - till exempelvis för öppen data. I andra fall kan det krävas säkerställd information om vem organisationen, systemet och/eller individen som begär åtkomst är och vad som berättigar åtkomsten - till exempelvis att man har ett tilldelat uppdrag, en specifik kvalifikation, eller liknande. Man kan förenklat säga att det är en skala från inget behov alls till hög tillförlitlighet till underlaget som ger behörighet. Var på skalan man är för en specifik åtkomst står normalt i direkt proportion till informationens känslighet.Inom ramen för detta dokument beskrivs ett ramverk för att ge tillit till att förmedling och hantering av identiteter och behörighetsgrundande information sker på ett säkert sätt. Detta ramverk ska minimera risken för obehörig åtkomst till information. I dagens komplexa samverkan, där man ofta behöver hämta och behandla information från flera parter för att stödja verksamhetsbehov, behöver också tilliten upprätthållas i flera led mellan alla parter som tar fram det underlag som behövs för åtkomstbeslut. För att möjliggöra korrekta åtkomstbeslut krävs att tillit kan skapas till alla inblandade parter och komponenter - detta är målet med Enas tillitsramverk.
Lyfta olika delar från 2.x som en summering av förslaget hit.
Den föreslagna modellen utgår ifrån att de olika komponenter som deltar i en samverkan med utbyte av skyddsvärd information, bidrar med olika förmågor vid hantering av metadata, identiteter och behörighetsgrundande information. En grundsten i modellen är tillitsmärken som signalerar tillit och tilldelas komponenterna efter att specifika krav kopplade till tillitsmärket är uppfyllda. Vilka tillitsmärken som en komponent behöver beror på vilka förmågor som den realiserar.
En IAM-förmåga innefattar här både en tekniska förmåga inom identitets- och behörighetsområdet och de verksamhetsprocesser som behövs för att upprätta och underhålla förmågan. IAM-förmågor realiseras av specifika tekniska komponenter och fungerar som byggstenar för tillit vid samverkan som kräver säker hantering av identiteter och åtkomstbeslut.
I modellen som visas i nedanstående bild och efterföljande tabell beskrivs de olika typer av tekniska komponenter och vilka IAM-förmågor som de realiserar.
Intygsutfärdade => Intygsutfärdande i bilden
Komponent | Beskrivning | IAM-förmåga | Beskrivning |
---|---|---|---|
Tillitsankare | Ett Tillitsankare är en komponent som utgör den yttersta källan till tillit i en federationsinfrastruktur och publicerar signerad metadata som omfattar godkända underordnade entiteter, som tex Anslutningspunkter och Tillitsmärkesutfärdare. | Betrodd metadatapublicering | Betrodd metadata är information om parter som är kontrollerad och publicerad av en betrodd aktör i federationen. |
Anslutningspunkt | En Anslutningspunkt är en mellanliggande komponent i federationsinfrastrukturen som publicerar signerad metadata för underordnade entiteter som tex Legitimeringstjänster, Auktorisationstjänster, E-tjänster och API:er | ||
Tillitsmärkesutfärdare | En Tillitsmärkesutfärdare är en komponent i federationsinfrastrukturen som utfärdar tillitsmärken till entiteter som uppfyller definierade krav kopplade till specifika IAM-förmågor. | ||
Uppslag och verifieringstjänst | En Uppslag- och verifieringstjänst är en komponent i federationsinfrastrukturen som används för att slå upp, hämta och verifiera metadata för andra entiteter inom en federation. | Metadatavalidering | Metadatavalidering innebär att kan hämta, tolka och kryptografiskt verifiera signerad metadata för andra entiteter inom en federation. |
Legitimeringstjänst | En Legitimeringstjänst är en komponent i federationsinfrastrukturen som ansvarar för att autentisera en användare | Intygsutfärdande | Digitalt signerade påståenden om en användare, såsom vilken nivå av autentisering som skett, vilka behörighetsgrundande attribut som gäller, eller vilka rättigheter användaren tilldelats. |
Auktorisationstjänst | En Auktorisationstjänst är en komponent som beslutar om och utfärdar information om användares åtkomsträttigheter till digitala resurser, baserat på tillgänglig identitets- och attributinformation. | ||
Attributkälla | En Attributkälla är en komponent som tillhandahåller information om användare, exempelvis roller, organisatorisk tillhörighet eller andra behörighetsgrundande attribut. | Attributhantering | Attributhantering är förmågan att säkert förvalta, kvalitetssäkra och tillgängliggöra användarattribut som används för identitets- och åtkomstbeslut. |
Åtkomstkontroll | Åtkomstkontroll är förmågan att fatta och tillämpa beslut om en användares rätt att få tillgång till en viss digital resurs, baserat på tillgänglig identitets- och behörighetsinformation. | ||
Resurs Server (API) | En Resursserver är en komponent som tillhandahåller åtkomst till skyddade digitala resurser, och som kontrollerar åtkomst baserat på presenterade intyg eller behörigheter. | ||
E-tjänst | En E-tjänst är en webbaserad applikation som erbjuder digital funktionalitet till användare, ofta via en webbläsare eller ett lättviktsgränssnitt. | ||
Klient | En Klient är en fristående applikation eller serverprogramvara som agerar å användarens vägnar, ofta utan direkt användarinteraktion via webbläsare. | Åtkomstbegäran | Här, en begäran om identitet- eller åtkomstintyg, innehållande avsett syfte med intyget, samt underlag för begärans behandling och för intygets utformning. |
Att en teknisk komponent tilldelas ett tillitsmärke innebär att komponenten (och den organisation och verksamhet som ansvarar för komponenten) uppfyller de krav som krävs för att på ett tillitsfullt sätt kunna utföra eller erbjuda IAM-förmågor. För viss samverkan via digitala tjänster kan det finnas informationssäkerhetskrav som föranleder mer omfattande tillitskrav och detta tänker vi oss ska representeras av nivåindelad tillitsmärkning.
Det finns två olika modeller för hur man kan kombinera tillitsmärken och tillitsnivåer. Antingen har man fristående tillitsmärken för tillitsnivån komponenter erbjuder, eller så har man nivåspecifika tillitsmärken för varje IAM-förmåga. Då vi strävar efter en så enkel modell som möjligt att hantera och administrera för parterna förordar vi i dagsläget fristående tillitsmärken för tillitsnivåer. Vi ser vidare att specifika tillitsmärken endast behövs för att deklarera en specifik (högre) tillitsnivå för hos de komponenter som tillför behörighetsgrundande information och inte för de som endast hanterar existerande information.
Vi föreslår således tillitsmärken som mappar emot tekniska komponenter enligt nedanstående bild och tabell.
Komponent | Tillitsmärken |
---|---|
Legitimeringstjänst | Ena Utfärdare, Ena LoT-1, Ena LoT-2, Ena LoT-3, Ena LoT-4 |
Auktorisationstjänst | Ena Utfärdare, Ena LoT-1, Ena LoT-2, Ena LoT-3, Ena LoT-4 |
Attributkälla | Ena Källa, Ena LoT-1, Ena LoT-2, Ena LoT-3, Ena LoT-4 |
Resursserver (API) | Ena Hantering |
E-tjänst | Ena Hantering |
Klient | Ena Hantering |
|
Vi föreslår att behov av en viss tillitsnivå grundar sig i klassningen av den information eller funktion som en digital tjänst behandlar. För detta utgår vi ifrån MSB:s stöd för informationsklassning (Ref: Klassningsmodell, MSB). Identitet och behörighet inom Ena är inte en del av den ursprungliga klassningen utan snarare en säkerhetsåtgärd, med det är rimligt att anta att en given klassning har likvärdiga nivåer på åtgärder och att identitet och behörighet skulle kunna skapa mer generella paketeringar och utgöra en bra grund. Det vill säga att utifrån en klassning av en verksamhets information faller säkerhetsåtgärder ut.
Vidare är det huvudsakligen områdena konfidentialitet (behörighet att ta del) och riktighet (inte kunna förändras av obehöriga) som identitet och behörighet aktivt medverkar till att lösa delar av, även om tillgängligheten är viktig så är det snarare ett krav som verksamhetssystemet eller andra nyttjare ställer på tillämpningen av identitet och behörighet och inte en aktiv del av lösningen i den bemärkelsen. Likheterna mellan konfidentialitet och riktighet avseende identitet och behörighet är att på en stigande skala ökar behovet av att säkerställa vem eller vad det är som har åtkomst till, eller förändrar informationen.
Detta kan synliggöras genom ställa upp värdena i en matris med konfidentialitet och riktighet på axlarna, där det högsta värdet styr utfallet.
K/R | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
3 | 3 | 3 | 3 | 4 |
2 | 2 | 2 | 3 | 4 |
1 | 1 | 2 | 3 | 4 |
Det vill säga att när antingen konfidentialiteten eller riktigheten överstiger ett visst värde så faller likvärdiga krav och säkerhetsåtgärder ut kopplat till identitet och behörighet.
Vi föreslår att Ena baserar sina tillitsnivåer på stödet "Klassningsmatris A - Fyra nivåer" från MSB med en tolkning av nivåernas innebörd enligt tabellen nedan.
Level of Trust | När ska man kräva det och vad innebär det? |
---|---|
LoT-1 | Ett riktmärke är att konsekvenser ligger på försumbar skada avseende konfidentialitet eller riktighet. |
LoT-2 | Ett riktmärke är att konsekvenser ligger på måttlig skada avseende konfidentialitet eller riktighet. |
LoT-3 | Ett riktmärke är att konsekvenser ligger på betydande skada avseende konfidentialitet eller riktighet. |
LoT-4 | Ett riktmärke är att konsekvenser ligger på allvarlig skada avseende konfidentialitet eller riktighet. |
Varje samverkanstillämpning bör kräva att alla komponenter som ingår i tillitskedjan har LoT-tillitsmärke på minst den klassade nivån. |
Tillitsskapande krav kan vara av olika karaktär. Inom Enas tillisarbete har vi identifierat fyra huvudkategorier av tillitsskapande krav:
Vi har genomfört en analys och sammanställning av tillitskrav ställda inom federationerna Sweden Connect, Sambi, Skolfederation, SITHS och HSA. Kraven överlappar till stor del och vi har föresatt oss att skapa en nettolista av krav i Enas terminologi och anpassade för kontexten identitets- och behörighetshantering för samverkan via digitala tjänster inom Ena.
Målen med denna påbörjade men ännu inte färdiga övning är flera:
Vi siktar på att kunna presentera en första version av Enas kravkatalog under Q3 2025. |
För att påvisa efterlevnad av de krav som omfattas av ett tillitsmärke krävs det periodiskt återkommande mekanismer för efterlevnadskontroll. Vi har identifierat nedanstående mekanismer som används idag i olika sammanhang:
Vilken granskning som genomförs beror dels av vilken part det är som granskas, dels av vilket tillitsmärke granskningen gäller. Exakt utformning av regelverk för efterlevnadskontroll kvarstår att utforma.
Vi siktar på att kunna presentera en första version av Enas regelverk för efterlevnadskontroll för tillitsmärken under Q4 2025. |
Från möte 12/6 - det är bra om vi exemplifierar en eller flera tillämpningar av föreslagen struktur.