Enas behov av federationsinfrastrukturen

Styrning och policyhantering - två nivåer

För att offentlig sektor ska kunna ha rådighet över den federativa infrastrukturen behöver vi gemensamt ta ställning till vilken nivå av ansvar som bör ligga hos myndigheter. Är det rimligt att just federationskontext förvaltas av myndigheter eftersom de kräver stabilitet och legitimitet i offentlig förvaltning?

En möjlig modell är att myndigheter även ansvarar för den första nivån av underordnade anslutningstjänster. Det skulle skapa en gemensam bas där aktörer kan ansluta sig under tydliga ramar, medan andra anslutningstjänster längre ut i hierarkin kan utvecklas av olika aktörer. På så sätt kan offentlig rådighet kombineras med flexibilitet och innovationskraft.

Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att den ledningsaktör som ansvarar för infrastrukturen ändå kan styra genom att avgöra vilka federationskontext som accepteras och får ”anslutas " federationsinfrastrukturen. Även om flera aktörer driver olika federationskontext kan rådighet därför upprätthållas genom de överordnade regler och policies som styr helheten.

Frågan vi behöver diskutera är alltså: var bör gränsdragningen gå mellan offentlig styrning och mångfalden av andra aktörer, för att både tillit, robusthet och utvecklingsmöjligheter ska kunna säkerställas över tid?

Styrning av federationsinfrastrukturen (Ledningsaktörens ansvar)

Denna styrning handlar om övergripande reglering av hela infrastrukturen. Ledningsaktören sätter de ramar och krav som alla federationskontext måste följa för att vara en del av den nationella federationsinfrastrukturen.

Syftet är att säkerställa styrning, neutralitet och enhetlighet i hur federationsinfrastrukturen används för att skapa interoperabilitet mellan federationskontext.

Omfattar t.ex.:

Motsvarar alltså den "yttre styrningen" – den nationella ramen.

Policy för ett federationskontext (Federationsoperatörernas ansvar)

Denna policy gäller inom ett specifikt federationskontext.

Syftet är att säkerställa att aktörerna inom just den federationen följer både de gemensamma nationella ramarna och de specifika krav som gäller för den aktuella federationen.

Omfattar t.ex.:

Motsvarar alltså den "inre styrningen" – den operativa policyn som omsätter de nationella reglerna i praktiken.

PerspektivStyrning av federationsinfrastrukturenOIDF-policy (Federationsområdesansvarig)
NivåNationell, övergripandeFederationskontext, operativ
AnsvarigLedningsaktörFederationsoperatör
SyfteGemensam styrning och samordningSäkerställa efterlevnad av gemensamma regler inom ett Federationskontext
FokusRamar, standarder, roller, tillsynImplementering, validering, metadata och tillitsmärken
Typ av kravStrategiska och juridiskaTekniska och operativa

Anslutning till federationsinfrastrukturen och till federationskontext

Ena federationsinfrastruktur är uppbyggd för att skilja mellan hur aktörer ansluter tekniskt till infrastrukturen och på vilka villkor de samverkar inom olika tillitsdomäner. Själva federationsinfrastrukturen utgör den tekniska grunden som gör det möjligt för aktörer att ansluta sina komponenter, publicera metadata och bli verifierbara i ett gemensamt nätverk. Den beskriver vem som vill samverka och på vilket sätt aktörernas komponenter kan hittas, verifieras och användas.

Federationskontexterna utgör grunden där villkoren för samverkan definieras. Varje federationskontext utgår från vilka krav, tillitsnivåer och regelverk som gäller för deltagande aktörer – inte från vilken typ av samverkan som sker. Det gör att flera olika typer av digital samverkan kan ske inom samma tekniska grund, men möjlighet till ytterligare tillitskapande strukturer. Ett federationskontext kan detaljeras ytterligare genom införandet av ett eller flera samverkanskontexter. Samverkanskontexter beskriver mer specifika verksamhetsmässiga eller tematiska ramar för informationsutbyte mellan aktörer, till exempel inom ett visst område eller en särskild tillämpning. På så sätt kan federationsinfrastrukturen stödja både övergripande styrning av till och finmaskig anpassning för olika typer av digital samverkan

När en organisation blir federationsmedlem ansluter den sig till den gemensamma federationsinfrastrukturen via en Anslutningsoperatör.
Detta innebär att organisationens tekniska komponenter (t.ex. legitimeringstjänster, auktorisationstjänster, API:er eller e-tjänster) registreras och publiceras i infrastrukturen på ett standardiserat sätt med signerad metadata och tillhörande tillitsinformation.

Syftet med denna anslutning är att:

Anslutningen till infrastrukturen är alltså teknisk och strukturell – den placerar aktören i nätverket och gör den sökbar, men säger ännu inget om vilken typ av samverkan eller vilka tillitskrav som gäller

Ett federationskontext representerar en särskild tillitsdomän kopplad till en Tillitsankartjänst.
Här definieras vilka tillitsmodeller, regelverk och tillitsmärken som gäller för de aktörer som ska samverka inom just det kontextet.

För att en ansluten aktör ska kunna delta i digital samverkan inom ett visst kontext krävs att:

På så sätt kan samma tekniska anslutning till infrastrukturen användas i flera federationskontexter – men tilliten och regelverken verifieras separat i varje kontext.

Anslutningsoperatören utgör länken mellan den tekniska federationsinfrastrukturen och de olika federationskontexterna.
Operatören:

Genom denna roll kan operatören även stödja interoperabilitet mellan olika tillitsankartjänster och kontexter, genom att samordna hur metadata publiceras och hur valideringstjänster används.

AspektAnslutning till federationsinfrastrukturenAnslutning till federationskontext
SyfteTekniskt tillträde till infrastrukturenTillit och policy för en viss samverkan
Hanteras avAnslutningsoperatörTillitsankartjänst (och tillitsmärkestjänster) via Anslutningsoperatör
ResultatKomponentens metadata blir verifierbar och sökbarKomponentens tillhörighet till ett visst federationskontext fastställs
Typ av tillitTeknisk tillit (signerad metadata)Organisatorisk och policybaserad tillit

För att helheten ska fungera krävs att interoperabilitet bevaras både inom den tekniska federationsinfrastrukturen och mellan olika federationskontexter.

  1. Gemensam teknisk grund
    Alla tillitsankartjänster och anslutningsoperatörer använder samma tekniska federation – samma metadataformat, signeringsstandarder och mekanismer för tillitskedjor.
    Det gör att metadata från olika federationskontexter kan läsas, verifieras och förstås på samma sätt, oavsett vilket tillitsankare som ligger till grund.

  2. Delade operatörer och gemensamma verktyg
    En anslutningsoperatör kan vara kopplad till flera tillitsankartjänster och därmed agera bro mellan kontexter.
    Genom att publicera metadata i enlighet med gemensam profilering kan samma komponent (t.ex. en legitimeringstjänst) användas inom flera federationskontexter utan dubbelregistrering.

  3. Tillitsmärken som bärande princip för interoperabilitet
    Eftersom tillitsmärken beskriver uppfyllda tillitsskapande krav på ett standardiserat sätt kan de erkännas över flera federationskontexter.
    En aktör som redan är granskad och tilldelad ett tillitsmärke inom ett kontext behöver därför inte genomgå ny granskning för samma krav i ett annat kontext.

  4. Övergripande styrning genom ledningsaktören
    Ledningsaktören ansvarar för att regelverket för infrastrukturen anger vilka tekniska specifikationer och gemensamma tillitsramar som måste följas för att en federationskontext ska kunna anslutas.
    På så sätt kan olika tillitsankartjänster och federationskontexter samexistera – men alltid inom en gemensam och verifierbar teknisk ram.

Att ansluta till federationsinfrastrukturen ger teknisk synlighet och verifierbarhet, medan anslutning till ett federationskontext ger tillgång till en tillitsdomän med särskilda krav.
Genom den gemensamma tekniska infrastrukturen, standardiserade tillitsmärken och samordnade operatörstjänster bevaras interoperabiliteten mellan kontexter – vilket gör att aktörer kan samverka digitalt över organisations- och sektorsgränser utan att tilliten förloras eller måste byggas om.

Rekommendation för Enas federationsinfrastruktur

Den nationella federationsinfrastrukturen etableras som en koordinerad struktur med flera federationskontexter, i enlighet med OIDF-modellen IIMAR (Interlinked Intermediates with Multi-Anchor Resolution).

Modellen utgår från att flera tillitsankartjänster (Trust Anchors) kan samexistera och samverka inom en gemensam nationell styrningsram. Varje tillitsankartjänst ansvarar för ett eget federationskontext, där de tekniska specifikationerna, tillitskraven och styrningen anpassas till respektive behov, men där interoperabiliteten mellan kontexterna säkerställs genom gemensamma anslutningstjänster, format och tillitsramar.

  1. Flera federationskontexter under gemensam styrning
    Den svenska federationsinfrastrukturen ska från början omfatta minst två federationskontexter:
    – Federationskontext för svensk e-legitimering med fokus på identitetsintyg, certifiering och säkerhetsnivåer enligt eIDAS och nationella krav.
    – Federationskontext för behörighetshantering med fokus på förmedling av behörighetsintyg, attribut och tillitsmärken mellan organisationer.
    De båda kontexterna utgår från olika tillitsstrukturer men verkar inom samma federationsinfrastruktur, delar gemensamma tjänster såsom anslutnings- och verifieringstjänster, och följer samma övergripande regelverk.

  2. Etablering av nya federationskontexter vid behov av särskild teknisk samverkan
    Nya tillitsankartjänster kan införas när tekniska behov uppstår som inte kan eller bör lösas inom det befintliga federationskontextet, till exempel olika protokoll, tillitsnivåer, krypteringsmetoder eller integrationsmodeller.
    Ett tydligt exempel är ett federationskontext för behörighetshantering, där tillitsstrukturen och de tekniska mekanismerna skiljer sig från e-legitimering men där interoperabilitet mellan kontexterna fortfarande krävs.
    Varje ny tillitsankartjänst fungerar då som en självständig Trust Anchor enligt OIDF-specifikationen, men verkar inom Ena:s gemensamma styrningsram och följer gemensamma tillitsskapande krav.

  3. IIMAR som modell för samordnad interoperabilitet
    Den nationella federationsinfrastrukturen ska bygga på OIDF-modellen IIMAR (Interlinked Intermediates with Multi-Anchor Resolution). I denna modell kan flera oberoende Trust Anchors (tillitsankartjänster) samexistera utan hierarki, gemensamma Intermediates (anslutningstjänster) kan vara kopplade till flera tillitsankartjänster samtidigt, och aktörer kan verifiera metadata och tillit över flera federationskontexter genom multi-anchor resolution utan behov av central nyckeldistribution eller omkonfiguration.
    Detta gör det möjligt att till exempel verifiera en svensk e-legitimation inom behörighetsinfrastrukturen eller använda ett behörighetsintyg i en e-legitimeringstjänst utan att någon federation behöver bli underordnad den andra.

  4. Nationell samordning och tillitsstyrning
    För att IIMAR-modellen ska fungera i en svensk kontext krävs gemensam styrning. Ledningsaktören inom Ena ansvarar för att fastställa nationella policyer och tillitsprinciper som alla tillitsankartjänster ska följa, erkänna tillitsankartjänster som en del av den nationella infrastrukturen, definiera gemensamma tekniska specifikationer för metadata, signering och validering, och säkerställa att tillitsmärken kan användas och verifieras över kontexter.
    Denna styrning är avgörande för att offentlig sektor ska behålla rådighet över infrastrukturen, även när flera tillitsankartjänster etableras.

  5. Gemensam interoperabilitet som styrande princip
    Ena:s styrning ska säkerställa att alla federationskontexter kan samverka tekniskt och tillitsmässigt. Gemensamma metadataformat, kryptografiska standarder, tillitsramar och verifieringstjänster ska användas för att undvika fragmentering och möjliggöra sömlös digital samverkan mellan sektorer och federationskontexter.

OIDF Arkitekturer

En Tillitsankartjänst utgör den yttersta källan till tillit och skapar därmed ett federationskontext – en gemensam teknisk ram där anslutna tjänster kan verifieras och ingå i samma tillitsstruktur. Inom ett sådant federationskontext kan aktörer dessutom använda tillitsmärken för att definiera vilka tillitsskapande krav som är uppfyllda. På så sätt kan man etablera olika samverkanskontexter där informationsutbyte sker på villkor som är anpassade efter behov och kravbild, utan att frångå den gemensamma tekniska grunden.

Detta väcker frågan om hur många Tillitsankartjänster som behövs och varför en modell med flera Tillitsankartjänster skulle kunna vara en fördel i en nationell federationsinfrastruktur.

 Arkitekturella drivkrafter bakom val av modell 

Här ska vi beskriva drivkrafterna bakom valet av modell

Nedan hämtat från Kap 1.1.1 Ena IAM - sammanhållen identitet- och behörighetshantering

  1. Ökad kostnadseffektivitet
    Kostnadseffektivitet genom användning av etablerade standarder samt återanvändning av tidigare gjorda investeringar. Infrastrukturen och dess komponenter bygger i stor utsträckning på väl etablerade standarder, som OAuth2, vilket möjliggör användande av standardprodukter. Infrastrukturen är även anpassad för att kunna knytas till befintliga lösningar för exempelvis autentisering av användare, för att minimera behov av förändring då befintliga it-lösningar ansluta till infrastrukturen. Att kunna minska dagens manuella administration av medarbetare i digitala tjänster hos andra huvudmän och istället på ett tillitsfullt och standardiserat sätt kunna dela behörighetsgrundande information som underlag för åtkomst har stor potential ökad säkerhet och minskade administrativa kostnader.


  2. Behov av gränsöverskridande samverkan
    Digital samverkan sker alltmer mellan olika sektorer, domäner och aktörer. En gemensam teknisk grund minskar behovet av kostsamma specialanpassningar för dessa situationer samt möjliggör att tillit och interoperabilitet kan skalas över gränser.

  3. Minskad integrationsbörda
    Genom att etablera en gemensam federationsinfrastruktur kan nya tillämpningar återanvända befintliga mekanismer för autentisering, åtkomsthantering och etablering av tillit – istället för att varje organisation eller samverkansinitiativ behöver utveckla egna lösningar.

  4. Främjande av innovation och decentralisering
    Genom att tillhandahålla en stabil och bred teknisk plattform kan olika verksamheter – offentliga såväl som privata – bygga egna tjänster och lösningar som samtidigt är fullt kompatibla med federationens ramverk.

  5. Stöd för behovsdriven förändring över tid
    Arkitekturen möjliggör att olika delar (tillitshantering, teknisk federation, tillämpningar) kan vidareutvecklas i olika takt utan att skapa ömsesidiga beroenden som hämmar förändring.

  6. Stöd för utveckling i ett heterogent landskap
    Arkitekturen är utformad för att fungera i en miljö där olika organisationer befinner sig på olika nivåer av mognad, har olika tekniska förutsättningar och arbetar med varierande processer och system. Tjänster och digitala förmågor utvecklas i den takt och omfattning som organisationers resurser och prioriteringar tillåter. Detta främjar både flexibilitet och långsiktig samverkan, utan att de mest avancerade aktörerna behöver bromsa sin utveckling eller de mindre erfarna riskerar att hamna utanför.

Varför flera federationskontext (Tillitsankartjänster)

Att organisera en nationell federationsinfrastruktur kring flera federationskonstext och därmed Tillitsankartjänster (Trust Anchor enligt OIDF specifikationen) skapar flexibilitet och möjlighet till anpassning för de olika behov som finns i samverkan.

  1. Olika tillitsmodeller och styrning
    All samverkan behöver inte bygga på samma tillitsramverk. Vissa sammanhang kräver styrning enligt ISO 27000 med ledningssystem för informationssäkerhet, medan andra skulle kunna bygga på helt andra regelverk eller kravbilder. Genom att tillåta flera Tillitsankartjänster kan man tillämpa olika tillitsmodeller parallellt, men ändå hålla ihop tekniskt via en gemensam federationsinfrastruktur.

  2. Olika tekniska protokoll och standarder
    All samverkan behöver inte ske med OIDC eller OAuth. Det finns etablerade miljöer som bygger på SAML, eller andra standarder. Om all metadata blandas i en och samma federationskontext riskerar infrastrukturen att bli svårhanterlig. Med flera Tillitsankartjänster kan man istället skapa tydliga avgränsningar där varje Tillitsankartjänst ansvarar för sitt tekniska område och sina policyer.

  3. Avgränsade samverkanskontexter
    All samverkan sker inte mellan alla tjänster. I praktiken är det vanligt att grupper av tjänster främst utbyter information med varandra utifrån gemensamma behov och krav. För vissa typer av tjänster, som exempelvis intygstjänster, är det däremot vanligt att de används i flera olika samverkanskontexter eftersom de tillför generella förmågor som många behöver. Andra komponenter, som API:er eller klienter, är oftare knutna till ett mer specifikt behov av samverkan. Genom att införa flera Tillitsankartjänster kan man hantera denna variation: intygstjänster kan återanvändas brett, medan mer specialiserade komponenter kan styras inom en snävare kontext.

Dokumentet beskriver fyra arkitektoniska modeller för hur en nationell OpenID Federation kan byggas upp och hur tillit fördelas mellan Trust Anchors, Intermediates och deltagande aktörer. Varje modell har olika styrkor och svagheter när det gäller centralisering, autonomi, interoperabilitet och enkelhet i validering.

Beskrivning och utvärdering "OIDF Trust models"

Mer information, inklusive detaljerade exempel och jämförelser, finns i projektets GitHub-repo: https://github.com/s-hal/oidf-architecture/blob/main/oidf-trust-models.md


ModellHTANTADTA med TBEIIMAR
LänkHTANTADTAIIMAR
Skiss

Kort beskrivningCentraliserad modell med en nationell Trust Anchor som rot. All policy styrs uppifrån och ned via Intermediates. Enkel och enhetlig validering men begränsad flexibilitet.Varje federation har en egen Trust Anchor som pekar på den nationella Trust Anchorn. Balans mellan lokal autonomi och nationell styrning, med möjlighet till både lokal och central validering.Decentraliserad modell där varje federation driver en oberoende Trust Anchor. En Trusted Bridging Entity (TBE) distribuerar nycklar utanför OIDF-specen. Ger hög autonomi men kräver separat governance och samordning.Flera oberoende Trust Anchors kan dela Intermediates, vilket möjliggör interoperabilitet utan nyckeldistribution mellan Trust Anchors. Mycket flexibel men med ökad komplexitet och risk för fragmenterad policy.

Inom Ena

Beskrivning: En nationell Tillitsankartjänst som är rot. Befintliga federationer är Anslutningstjänster.
Pros:

  • Centraliserad styrning → enhetlig policy och tydlig ansvarsfördelning.

  • Tillitskedjor blir enkla, deterministiska och alltid förankrade i samma Tillitsankartjänst → enkel validering.

Cons:

  • All onboarding och tillitsmärkeshantering måste gå via den nationella Tillitsankartjänsten → ökad administration.

  • Begränsad flexibilitet för federationer (Fed A, Fed B) att göra egna anpassningar.

  • Risk för flaskhalsar och tung styrning

Beskrivning: Varje federation har en egen Trust Anchor, men dessa pekar uppåt mot en nationell Trust Anchor.
Pros:

  • Varje federation har egen kontroll över sin Tillitsankartjänst och sina nycklar.

  • Möjliggör anpassning till lokala/regionala krav samtidigt som nationella regler följs.

  • Stödjer integration av självständiga federationer.

  • Cross-federation validering blir enklare (alla slutar i samma nationella TA).

Cons:

  • Vid validering måste entiteter kunna hantera flera Tillitsankartjänster

    • Lokal

    • Nationell

  • Risk för olika valideringsresultat beroende på om man startar i lokal eller nationell Tillitsankartjänst.

  • Kräver tydlig samordning så att policys inte krockar

Beskrivning: Varje federation har en helt fristående Trust Anchor. Nycklar publiceras via en extern Trusted Bridging Entity (TBE). Ingen hierarki.
Pros:

  • Full autonomi för varje federation.

  • Möjlighet till selektiv interoperabilitet utan gemensam rot.

  • Flexibel, olika federationer kan utvecklas självständigt.

Cons:

  • TBE ligger utanför OpenID Federation-specifikationen → kräver separat styrning och standardisering.

  • Risk för fragmentering om inte stark governance upprättas.

  • Ingen automatisk tillitskedja → validerare måste hantera flera nyckeluppsättningar parallellt.

  • Större administrativ börda vid onboarding och nyckelhantering

Beskrivning: Flera oberoende Trust Anchor länkas ihop genom gemensamma shared Intermediates).
Pros:

  • Möjliggör interoperabilitet för underordnade utan att Trust Anchors behöver underordna sig varandra.

  • Flexibel anslutning – samma Anslutningstjänst kan knytas till flera Tillitsankartjänster.

  • Stödjer gradvis integration mellan federationer.

  • Entiteter kan delta i flera federationer via samma Intermediate.

Cons:

  • Komplexitet ökar när fler Trust Anchors ansluts.

  • Intermediates måste hantera flera överordnade.

  • Risk för policyfragmentering mellan Trust Anchors
  • Entiteter och Uppslags-/verifieringstjänster måste kunna hantera flera Trust Anchors, vilket ökar krav på implementation,

OIDF Policyhantering

  • All policy definieras i den nationella Trust Anchor och slår igenom top-down.

  • Policys blir enhetliga och entydiga, vilket gör validering enkelt och konsekvent.

  • Begränsad möjlighet för underordnade federationer att lägga till egna krav – det riskerar att krocka med den centrala styrningen

  • Policy kan definieras både i den nationella Trust Anchor och i lokala federationers Tillitsankartjänster.

  • Om validering görs mot en lokal TA → lokala regler gäller. Om validering görs via den nationella TA → både nationella och lokala regler slår igenom.

  • Risk för inkonsekvent policy tillämpning beroende på vilken väg en verifiering går.

  • Ingen gemensam policykedja i federationens metadata.

  • Varje Tillitsankartjänst definierar sin egen policy helt självständigt.

  • För att möjliggöra interoperabilitet måste TBE (Trusted Bridging Entity) eller motsvarande governance-funktion definiera gemensamma minimikrav för att få vara med.

  • All faktisk policytillämpning blir lokalt scope:ad till respektive TA.

  • Varje Trust Anchor behåller sin egen policy och publicerar den separat.

  • Indermediates som är delade måste hantera och förena policyer från flera olika Trust Anchors.

  • Vid validering måste en Trust Anchor väljas → policyn som tillämpas beror på vilken Trust Anchor som är slutpunkt.

  • Risk för divergens: samma Intermediate kan ge olika valideringsresultat beroende på vilken kedja som följs.

OIDF arktitekturer inom Ena

Precis som de arkitektoniska modellerna för en nationell OpenID Federation beskriver olika sätt att fördela tillit mellan Tillitsankartjänster (Trust Anchors), Anslutningstjänster (Intermediates) och Tillitsmärkestjänster (Trust Mark Issuers), så innebär valet av modell också direkta konsekvenser för Ena och de organisationer som verkar inom infrastrukturen.

Effekterna märks på flera nivåer: hur tillitshanteringen organiseras och vilka tillitsmärken som krävs, hur federationsinfrastrukturen drivs och utvecklas av operatörer, samt hur digital samverkan mellan myndigheter, kommuner, regioner och privata aktörer realiseras i praktiken.

Varje modell innebär olika balans mellan central styrning och lokal autonomi, mellan enkelhet i validering och flexibilitet i policytillämpning. Det påverkar både ledningsaktören, de operatörer som driver Tillitsankartjänster (Trust Anchors), Anslutningstjänster (Intermediates) eller Tillitsmärkestjänster (Trust Mark Issuers), samt de federationsmedlemmar (Federation Members) som ansluter sina digitala tjänster till infrastrukturen.

I följande avsnitt analyseras därför konsekvenserna av de olika modellerna för Ena och dess aktörer – med fokus på tillitshantering, federationsinfrastrukturens funktion och förutsättningarna för digital samverkan.


ModellHTANTADTA med TBEIIMAR

Ena

Governance

  • Behövs främst för att underlätta tillämpning och förståelse av den centrala policyn – t.ex. stödmaterial, vägledningar och gemensamma processer för anslutning.
  • Ena:s roll blir alltså att stötta införande och praktisk användning, snarare än att kompensera för tekniska brister i styrningen
  • Ena behöver ge vägledning, profileringar och exempel på hur lokala federationer ska komplettera den nationella policyn.
  • Även processer för konflikthantering behövs, eftersom OIDF-policy mekanismer inte räcker för att undvika interoperabilitet mellan NTA och LTA
  • Ena måste etablera governance, gemensamma minimikrav, och koordinering av nyckelpublicering och policy.
  • Här blir mjuk styrning den enda möjligheten att skapa interoperabilitet.
  • Ena måste stötta genom att samordna hur Intermediates ska publicera metadata och tillitsmärken på ett enhetligt sätt över flera TA:er.
  • Även vägledning för hur validering ska göras när flera Tillitsankartjänster är möjliga för validering av tillit.

Konsekvenser för

Ledningaktör

  • Säkerställa att aktörer förstår och kan tillämpa policyn i praktiken, genom vägledningar, stöd i onboarding och gemensamma processer.
  • Ge ramar för hur lokala federationers policy ska komplettera den nationella. Ta fram profileringar, processer och konflikthantering som jämkar nivåerna.

  • Samordna hur Intermediates ska hantera och publicera policy från flera Tillitsankartjänster.
  • Säkerställa gemensam hantering av tillitsmärken och ge riktlinjer för multipla valideringskedjor.

Konsekvenser för nationell federationsoperatör

  • Säkerställa att anslutna Anslutningoperatörer förstår och följer nationell policy, hantera onboarding och incidentprocesser, samt vara stödjande i praktisk drift.


N/A

Konsekvenser för

Federationsoperatör


  • Översätta nationell policy till lokal policy,
  • Stödja medlemmar i att följa nationell och lokal policy, och rapportera konflikter uppåt till Ledningsaktören.

  • Delta och Koordinera mellan olika Federationsoperatörer för att säkerställa konsekvent publicering av nationella Tillitsoperatörer
  • Ge vägledning om valideringsskillnader och stödja Anslutningoperatörer i att hantera motstridiga krav.

Konsekvenser för

Anslutningsoperatör





Konsekvenser för federationsmedlemmar






 Sammanställning plus och minus (Inera)

Följande lista ÄR ETT FÖRSTA UTKAST PÅ EN SAMMANSTÄLLNING av plus och minus för de olika modellerna. Den är baserad på tolkningar OCH BRISTANDE FÖRSTÅELSE av de olika modellerna. Dessutom finns det stor risk att slutsatserna i listan påverkas av vägval inom respektive modell. Dock tror vi att informationen om modellerna behöver kokas ner till slutsatser på denna nivå och att det är enklare med denna typ av plus/minus lista än pros/cons i tabellen ovan.

ATT-GÖRA 1: ensa de olika slutsatserna om respektive modell så att överlappande slutsatser rensas bort.

ATT-GÖRA 2: balansera upp plus och minus. Just nu är det nästan bara plus på NTA…

ATT-GÖRA 3: kvalitetsgranska slutsatserna!!!



HTANTADTA m. TBEIIMAR
Plus

Plus: Enkelt, fint och tydligt.

  • Enklast att genomföra tekniskt, både att bygga upp och att nyttja då valideringen är enklare än alternativen.
  • Att spåra eventuella incidenter blir också enklare i denna modell.
  • Enklare att förklara.
  • Att lista alla tillitsmärkesutdelare på ett ställe gör det enklare att hitta dem. 
  • Det kommer att bli lättare att hålla ihop policies.

Lokala tillitsmärken stöds, dvs federad hantering, medan samverkan mellan federativa kontext endast kan basera sig på nationellt godkända märken.

Digg kan lägga ut federationstillitsankare på sektorsmyndigheter utan att det försvårar interoperabilitet över sektorsgränser.

Lyckas vi skapa bra gemensamma tillitsmärken bör inte behovet av specifika tillitsmärken i respektive sub-tillitsankare bli lika stort.

  • Fortfarande förhållandevis enkel modell men med ökad flexibilitet jämfört med HTA.
    • Den stora fördelen med denna modell är en högre graden av flexibilitet. 
    • Kan snabbare och enklare möta områdets eventuella specifika behov.
  •  I vissa användningsfall kan tilliten lösas i den lokala federationen utan inblandning på central nivå:
    • Underlättar incidenthanteringen
    • Ökar robustheten
  •  Ökad robusthet då enskilt federativt kontext kan fungera autonomt.
  •  Löser problemet med samverkan mellan aktörer i olika verksamhetsområde. [Exempel: Migrationsverket, AF, FK, SKV, CSN, Transportstyrelsen, A-kassorna och Pensionsmyndigheten kan använda de gemensamma nationella tillitsmärkena för GIF och ha interoperabilitet över flera verksamhetsområden].
  • Jämnare fördelning av arbetsbördan för att underhålla federationen, fler organisationer kan bidra.
    • Digg torde få minst administration i denna modell.
  •  Om vi väljer att kapsla in befintliga federationer som sub-tillitsankare i NTA får vi en tydligare modell för hur vi kan ta tillvara på tidigare investeringar i federationer.
    • [Skolfederation, Sambi och andra befintliga federationer kan vid behov bli en federation i nya infrastrukturen utan större förändringar. Internt behöver man inte förändra så mycket och EFI gör att anslutna parter får identitets och behörighetshantering med andra verksamhetsområden. Inera skulle (om vi kommer fram till att det är en bra ide) kunna skapa ett tillitsankare för Inera och tillitsmärke för HSA-bas samt HSA-extra (andra gruppen är de som uppfyller fem bör-kraven i HSA Tillitsramverk 5.0 som krävs av EHM). Får enklare övergång till framtida gemensamma tillitsmärken. EHM skulle initialt kunna acceptera både tillitsmärke Sambi och HSA-extra men kan på sikt gå över till ett (eller flera) gemensamma tillitsmärken.]
  • Stor flexibilitet
  • Ökad robusthet då enskilt federativt kontext kan fungera autonomt.
  • Förmodligen mest flexibel(?) - men eftersom vi inte fullt ut klarar bedöma vad modellen innebär så vet vi inte.

Minus

  • Brist på flexibilitet kan leda till att infrastrukturen inte svarar upp mot behoven efter en tid.
  • Centralstyrningen ger mindre utrymme för egna varianter, vilket kommer att uppfattas som negativt.
  • Mer arbete för ledningsaktören.
  • Problematiskt att centralisera hantering av samverkanskontext. Risk för att mindre samverkanskontexter får hanteras utan tillitsmärken. Kan bli ohållbart.
  • Om man vill representera avtal eller medlemskap i ett specifikt samverkanskontext behöver ansvarig samordnare för varje samverkanskontext använda en trust mark issuer som är registrerad/godkänd av tillitsankare
  • Mer komplex validering än HTA.
  • Risk för fragmentering om nationella och lokala policies inte koordineras.
  • Valideringsutfall kan skilja sig mellan lokal och nationell TA
  • Högre krav på samordning för att undvika konflikter.
  • Minimal harmonisering mellan federativa kontext – interfederation.
  • Riskerar cementera fast fragmentering och motverka harmonisering. Skulle i så fall inte öka samhällets framtida digitaliseringstakt.
    • Så stor risk att alternativet kan utgå.
  • Upplevs som krånglig. Torde bli svår att förklara.
  • Kanske mindre risk för fragmentering än DTA men tror fortfarande att skillnader mellan olika kontext riskerar cementeras fast, och att målet om harmonisering missas.

Ena-exempel - OIDF arkitekturer

Ena IIMAR

Påbörjat utkast på hur IIMAR-strukturen skulle kunna se ut i Ena