Diskussionspunkter 2025-12-11

Arkitekturperspektivet - minsta möjliga granulära nivån - organisation

Samverkande organisationer sluter avtal med SIB


Bakgrund: Exemplifierad etablering av samverkan med stöd av Samordnad identitet och behörighet

Bakgrund: Värmdö kommun behöver ansluta till en folkbokföringen hos Skatteverket och till Försäkringskassans tjänst för myndighetsrapportering (OBS! påhittat scenario).

Förutsättningar:

  1. Skatteverket erbjuder sin folkbokföringstjänst via Samordnad identitet och behörighet.
  2. Försäkringskassan erbjuder kommuner sin tjänst för myndighetsrapportering via Samordnad identitet och behörighet
  3. Värmdö kommun behöver ansluta till båda tjänster
  4. Inera är etablerad som anslutningsoperatör, egenskapsintygsombud och egenskapsintygsutfärdare för Ena egenskapsintyg
  5. Digg är etablerade som ledningsaktör för Samordnad identitet och behörighet, samt egenskapintygsägare för Ena egenskapsintyg
  6. Digg agerar federationsoperatör för federationsområdet "Svensk offentlig förvaltning" och federationsområdet "Sweden Connect"
    Notera: Federationsområdet kännetecknas av att stödja all offentlig verksamhet och alla offentliga och privata aktörer som verkar inom offentlig förvaltning eller samverkar med aktörer inom offentlig förvaltning. 

Scenariobeskrivning:


FAS 1 - Skatteverket:

  1. Värmdö vill ta del av folkbokföringsdata och kontaktar Skatteverket i detta syfte
  2. Skatteverket rekommenderar Värmdö kommun att ansluta via Samordnad identitet och behörighet då detta är den mest framtidssäkra anslutningen som de siktar att få över alla sina existerande anslutningar till över tid.
  3. Skatteverket visar Värmdö deras interoperabilitetsspecifikation för folkbokföringstjänsten - denna deklarerar att man använder mönstret för delegerad åtkomst för åtkomst till tjänsten, samt pekar ut vilken attributprofil som krävs. 
  4. Värmdö kontaktar anslutningsoperatören Inera för att ansluta följande tekniska komponenter: 
    1. Verksamhetssystemet som behöver koppling till folkbokföringen behöver anslutas som klient
    2. En åtkomstintygstjänst behöver anslutas som både attributkälla (då det tillför behörighetsgrundande information från personalsystemet) och åtkomstintygstjänst
  5. Värmdö upphandlar en identitetsintygtjänst som stödjer deras medarbetares legitimering med Freja OrgId. identitetsintygtjänsten är redan godkänd enligt Svensk e-legitimation och får därför användas inom Samordnad identitet och behörighet.
  6. Inera koordinerar följande aktiviteter för Värmdö
    1. Tecknar ett tilläggsavtal med Värmdö som låter Värmdö använda Ineras tjänster som anslutningsoperatör. Prismodell för denna tjänst är reglerad av Digg som ledningsaktör.
    2. Värmdö köper tilläggstjänsten att låta Inera publicera metadata för anslutna komponenter i sin metadatakatalog
    3. Tillser avtalsskrivning med Digg för federationsområde "Svensk offentlig förvaltning", grundavtal plus bilagor för klient, attributkälla och åtkomstintygstjänst
    4. Skapar ansökan om egenskapsintyg "Åtkomstbegäran" för verksamhetssystemet, samt "Intygsutfärdande", "Attributhantering" och "Tillitsnivå 3" för åtkomstintygstjänsten
  7. Inera genomför efterlevnadskontroll avseende egenskapsintygen. Denna inkluderar säkerställande av Värmdös utformning av sitt LIS, de specifika verksamheternas förmågor, samt specifika organisatoriska, fysiska, personrelaterade och tekniska krav kopplat till respektive tillitsmärke.
    Notera: Mycket av efterlevnadskontrollen kan genomföras med genomgång av dokumentation, revisionsrapporter från internrevision, samt självskattningar. Regelverk för hur olika parters efterlevnad förutsätts, deklareras, eller påvisas regleras av respektive egenskapsintygsägare.
  8. Värmdö blir efter att ha genomfört ett tiotal förändringar godkända för alla egenskapsintyg varpå Inera i rollen som egenskapsintygsutfärdare kan utfärda egenskapsintyg för komponenterna
  9. Inera inhämtar, validerar och publicerar Värmdös övriga metadata för komponenterna
  10. Värmdö kontaktar återigen Skatteverket angående folkbokföringen.
  11. Skatteverket verifierar snabbt online att Värmdös verksamhetssystem och åtkomstintygstjänst är anslutna till Samordnad identitet och behörighet, samt att de har de egenskapsintyg som krävs i åtkomstpolicyn för folkbokföringen.
  12. Skatteverket och Värmdö skriver avtal om folkbokföringstjänsten som reglerar ansvar och skyldigheter för tjänsten och informationshanteringen.
  13. Skatteverket registrerar Värmdös verksamhetssystem som klient i sin åtkomstintygstjänst


FAS 2 - Försäkringskassan

  1. Värmdö vill ansluta sitt biståndssystem till försäkringskassan för myndighetsrapportering
  2. Försäkringskassan rekommenderar anslutning via Samordnad identitet och behörighet, men de erbjuder fortfarande även en lösning med uppladdning via en e-tjänst med Bank-ID-inloggning och manuell provisionering av användarkonton.
    1. Då värmdö redan är anslutna till Samordnad identitet och behörighet känns detta mest naturligt för dem. Dessutom slipper de hantering av externt provisionerade konton, vilket tar mycket tid och resurser i anspråk.
  3. Försäkringskassans interoperabilitetsspecifikation för myndighetsrapportering deklarerar att man använder systemidentifiering som grund för åtkomst
  4. Värmdö kontaktar sin anslutningsoperatör Inera för att ansluta sitt bistådssystem som klient
  5. Åtkosmtintygstjänsten de har stödjer redan Client Credentials flow enligt den nationella OAuth-profilen vilket är det Försäkringskassan pekar på
  6. Inera koordinerar följande aktiviteter för Värmdö
    1. Skapar ansökan om egenskapsintyg "Åtkomstbegäran" för biståndssystemet
  7. Inera genomför efterlevnadskontroll avseende den nya klienten. Man behöver endast försäkra sig om att även biståndsenheten följer LISet. Inga specifika krav ställs på de system som ska genomföra myndighetsrapportering.
  8. Värmdö blir efter en snabb granskning godkänd och Inera utfärdar egenskapsintyget.
  9. Värmdö inhämtar, validerar och publicerar metadata för biståndssystemet
  10. Värmdö kontaktar Försäkringskassan om att få myndighetsrapportera via Samordnad identitet och behörighet
  11. Försäkringskassan verifierar snabbt online att Värmdös biståndssystem och åtkomstintygstjänst är anslutna till Samordnad identitet och behörighet, samt att åtkomstintygstjänsten har egenskapsintyget "Åtkomstbegäran".
  12. Myndighetsrapportering kräver inget avtal utan är varje kommuns skyldighet
  13. Försäkringskassan registrerar Värmdös biståndssystem som klient i sin åtkomstintygstjänst.

Observera att varje kommun behöver etablera och underhålla samverkan med flera tiotal statliga myndigheter och ännu fler andra aktörer inom det kommunala uppdraget. Potentialen här bör vara enorm!

Framdrift 2026

För att möjliggöra samverkansmönstret som redovisas genom scenariot ovan så behöver vi etablera samsyn 

Roller och ansvar

Roller och ansvar inom Samordnad identitet och behörighet

  1. Regeringen
    1. BÖR instruera till någon myndighet att leda etableringen av ett system för Samordnad identitet och behörighet
    2. BÖR instruera svenska myndigheter (speciellt de som har någon samverkan med kommuner eller regioner) att ansluta sina tjänster för organisationsöverskridande samverkan till Samordnad identitet och behörighet. 
      1. Informationsutlämningstjänster
      2. Myndighetsrapportering 
      3. Digitala förfaranden (t.ex. Nationell läkemedelslista)
  2. Ledningsaktören 
    1. SKA ansvara för att upprätta och förvalta en central katalog med informationssäkerhetskrav
    2. SKA ansvara för att upprätta och förvalta en central katalog med definitioner av åtkomststyrande attribut
    3. SKA ansvara för att upprätta och förvalta nationella profileringar, anvisningar och vägledningar för identietets- och åtkomsthantering.
    4. SKA agera egenskapintygsägare för egenskapsintyg för nationellt harmoniserad kravefterlevnad (några få varianter per typ) hos tekniska komponenter som ansluts till federationsinfrastrukturen.
    5. SKA ansvara för anslutning av nya federationsoperatörer inom Samordnad identitet och behörighet
  3. Egenskapsintygsägare
    1. SKA ansvara för förvaltning av en uppsättning krav som en teknisk komponent och den verksamhet och organisation som ansvarar för komponenten behöver uppfylla
    2. SKA i största möjliga mån återanvända krav från den centrala kravkatalogen 
    3. KAN realisera sin hantering av sina egenskapsintyg via Egenskapsintygsombud
  4. Egenskapsintygsombud
    1. SKA ta emot ansökningar om att komponenter ska tilldelas egenskapsintyg
    2. SKA validera efterlevnad för komponenten enligt intygets regelverket för efterlevnadskontroll
  5. Egenskapsintygsutfärdare
    1. SKA erbjuda stämpling av egenskapsintyg vid beställning från egenskapintygsägare eller egenskapsintygsombud.
  6. Federationsoperatörer
    1. SKA etablera en tillitsankartjänst
    2. SKA erbjuda en uppslags- och verifieringstjänst
    3. SKA ansvara för efterlevnadskontrollen av intermediates under sitt tillitsankare.  Not: Detta BEHÖVER INTE realiseras med specifika egenskapsintyg då intermediates antas bli relativt få.
    4. SKA erbjuda nyetablering av anslutningsoperatör - detta omfattar avtal, tekniskt ramverk, tillitsramverk, processer, mm (not: jmfr system för etablering a e-legitimationsutfärdare)
  7. Intermediates
    1. SKA ansvara för avtalsskrivning med anslutna parter 
      1. ETT huvudavtal med var ansluten part
      2. ETT tilläggsavtal/bilaga per teknisk komponent
    2. SKA erbjuda en uppslags- och verifieringstjänst
    3. SKA stämpla tekniska komponenters validerade metadata
    4. KAN erbjuda tjänst för publicering av anslutna tekniska komponenters metadata
  8. Ansluten part
    1. SKA efterleva villkor i huvudavtal/överenskommelse för Samordnad identitet och behörighet
    2. SKA efterleva villkor i tilläggsavtal för Samordnad identitet och behörighet
    3. SKA efterleva de krav som ställts via de egenskapsintyg partens tekniska komponenter tilldelats och redovisa efterlevnaden enligt respektive intygs regelverk för efterlevnadskontroll
    4. KAN skapa egna egenskapsintyg som representerar att man har tecknat komersiellt avtal, PUB-avtal, och/eller uppfyller ytterligare specifika informationssäkerhets- och dataskyddskrav

Roller och ansvar inom respektive samverkansområde som nyttjar Samordnad identitet och behörighet

  1. Samverkansoperatör
    1. SKA ansvara för avtal för samverkan mellan parter inom ett samverkansområde.
    2. SKA ansvara för upprättande och förvaltning av interoperabilitetsspecifikationer för den samverkan som sker inom samverkansområdet.
    3. SKA ansvara för upprättande och förvaltning av de överenskommelser som ingåtts av samverkande parter inom samverkansområdet.
    4. KAN välja Samordnad identitet och behörighet som grund för hantering av identiteter och åtkomstbeslut inom samverkansområdet.
    5. KAN välja att nyttja en, flera, eller alla förmågor som erbjuds via Samordnad identitet och behörighet för att realisera samverkan inom det egna området.
  2. Samverkande part
    1. KAN agera samverkansoperatör
    2. SKA teckna avtal eller ingå överenskommelse med samverkansoperatörer samverkansområden där man önskar delta 
    3. SKA teckna avtal eller ingå överenskommelse med anslutningsoperatör i Samordnad identitet och behörighet 
    4. SKA realisera eller upphandla de komponenter eller tjänster som behövs för att realisera identitets- och behörighetshantering för samverkan
    5. KAN etablera en verksamhet som egenskapsintygsägare om man inom samverkansområdet har specifika informationssäkerhetskrav för samverkansområdet
  3. Komponentansvarig
    1. SKA via en anslutningsoperatör teckan avtal om Samordnad identitet och behörighet i rollen som anslutande part
    2. SKA via en anslutningsoperatör ansluta de tekniska komponenter som ska användas av samverkande parter inom samverkan via Samordnad identitet och behörighet 
  4. Egenskapsmärkesägare
    1. SKA ansvara för förvaltning av en uppsättning krav specifika för samverkansområdet som en teknisk komponent och den verksamhet och organisation som ansvarar för komponenten behöver uppfylla 
    2. SKA i största möjliga mån återanvända krav från den centrala kravkatalogen 

Avtalsmodell

Avtal mellan Federationsoperatör och Anslutningsoperatör

TBC

Avtal mellan Federationsoperatör och Anslutande part via Anslutningsoperatör 

Här redovisar jag en tanke på konceptuell nivå kring hur reglering av egenskapsintyg kan ske via avtalet.

Detta behöver diskuteras med juridiskt kompetenta personer!!!

  1. Varje anslutande part skriver endast ett avtal för att ansluta till Samordnad identitet och behörighet. 
  2. Avtalet reglerar i förväg kraven på de tekniska komponenter som den anslutande parten ansluter till federationsinfrastrukturen.
    1. Exempel:Innan man kan ansöka om ett egenskapsintyg "intygsutfärdande" ansvarar man för att komponenten uppfyller informationssäkerhetskraven som beskrivs i "Bilaga 1 - Krav för egenskapintyg intygsutfärdande"
    2. Det behöver finnas utrymme för att livscykelhantera bilagornas innehåll - avtalet bör reglera att bilagor kan uppdateras årligen, hur uppdateringar kommer remissas och fastställas, samt hur många månader respektive part har på sig att efterleva ändrade krav.
    3. Varje a
  3. Innan tilldelning av egenskapsintyg ska efterlevnad av informationssäkerhetskrav påvisas för egenskapsintygsombud enligt krav i "Bilaga 9 - Ramverk för efterlevnadskontroll"
  4. För de egenskapsintyg som tilldelats var parts tekniska komponenter skall efterlevnad påvisas över tid enligt respektive egenskapsintygs regelverk för detta (se respektive egenskapsintygsbilaga enligt ovan)
  5. Eventuellt bör vi möjliggöra utställande av egenskapsintyg med märkning (extra claim) för att egenskapen är självdeklarerad och inte intygad av tredje part!?


Tankar om fundamentala avtalsvillkor


Utformning och användning av egenskapsintyg

Ramverk för efterlevnadskontroll

Finansieringsmodeller

Prismodell för anslutningsoperatörer

Prismodell för egenskapsintygsombud