Brygga mellan PDI och NTK
Ansats: Bryggan mellan PDI till NTK är vårdgivare
Exempel på hur en söktjänst konceptuellt skulle kunna vara utformad.
En tillgångstjänst (konsument) vill hitta alla vaccinationer för en patient (anger patient-id samt informationstyp).
I patientdataindex identifieras poster för patient och svaret anger vilka vårdgivare som har data om patienten.
I nästa steg ställs en fråga till tjänsteadresseringskatalogen om vilka av dessa vårdgivare som har stöd för API:er för vaccination.
I svaret tillbaka finns en lista över anropsadresser för att vaccinationsinformation för angiven patient hos de vårdgivare som har data om patienten samt stöd för API:er gällande vaccinationer.
Identifierat problem
PDI lagrar information om kombinationen vårdgivare, patient och registrerande komponent. NTK lagrar information om kontaktpunkt ("ett API som tillhandahåller information") och vårdgivare. Hypotesen hittills har varit att den informationsmängd som bryggar domänerna PDI och NTK är "vårdgivare". Registrerande komponent i PDI har ett administrativt syfte i relation till utlämnande vårdgivare och är inte definierad i syfte att agera som en ingångsparameter vid sökning i NTK. Utöver vilka vårdgivare som delar elektronisk hälsodokumentation genom en kontaktpunkt, har NTK information om kontaktpunkternas förmågor, så som vilka informationskategorier (informationsmängder) som den kan dela genom att peka på API-specifikationer.
En stor vårdgivare (exempelvis en region) delar elektronisk hälsodokumentation för stora delar av dess population. I vissa fall rör det sig om miljontals patienter. En sådan vårdgivare använder ofta flera olika elektroniska hälsodokumentationssystem, där spannet mellan hur många patienter som hanteras kan vara mycket stort. Huvudjournalsystemet har vanligen någon elektronisk hälsodokumentation om alla patienter, medan specialistsystem inriktade på en ovanlig diagnos eller ovanlig behandlingsmetod endast har elektronisk hälsodokumentation om ett fåtal patienter.
En konsekvens av den lösning där vårdgivare agerar som brygga mellan PDI och NTK är att kontaktpunkten för system med ett fåtal patienter drabbas av samma anropsvolymer som kontaktpunkten för huvudjournalsystemet. Det beror på att anrop kommer att ske så snart en patient finns i något av vårdgivarens system och att samma anrop då kommer att ske till alla system som vårdgivaren använder och som hanterar någon av informationskategorier som den anropande tjänsten för tillgång behöver (exempelvis hela eller delar av EHDS Patientöversikt). Det kan i flera fall motsvara 100-tals gånger fler anrop än vad ett specialistsystem är dimensionerat för. Flera tillverkare av elektroniska hälsodokumentationssystem har uppmärksammat myndigheten på detta förhållande och påtalat behovet av att nå högre precision i uppslagen mot NTK än vad som är möjligt enbart baserat på vårdgivare och informationskategori.