...
Den föreslagna modellen utgår ifrån att de olika komponenter som deltar i en samverkan med utbyte av skyddsvärd information, bidrar med olika förmågor vid hantering av metadata, identiteter och behörighetsgrundande information. En grundsten i modellen är tillitsmärken som signalerar tillit och tilldelas komponenterna efter att specifika krav kopplade till tillitsmärket är uppfyllda. Vilka tillitsmärken som en komponent behöver beror på vilka förmågor som den realiserar.
...
IAM-förmågor
En IAM-förmåga innefattar här både en tekniska förmåga inom identitets- och behörighetsområdet och de verksamhetsprocesser som behövs för att upprätta och underhålla förmågan. IAM-förmågor realiseras av specifika tekniska komponenter och fungerar som byggstenar för tillit vid samverkan som kräver säker hantering av identiteter och åtkomstbeslut.
...
Komponent | Beskrivning | IAM-förmåga | Beskrivning | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tillitsankare |
| Betrodd metadatapublicering | Betrodd metadata är information om parter som är kontrollerad och publicerad av en betrodd aktör i federationen. | ||||||||
Anslutningspunkt |
| ||||||||||
Tillitsmärkesutfärdare |
| ||||||||||
Uppslag och verifieringstjänst |
| Metadatavalidering |
| ||||||||
Legitimeringstjänst |
| Intygsutfärdande | Digitalt signerade påståenden om en användare, såsom vilken nivå av autentisering som skett, vilka behörighetsgrundande attribut som gäller, eller vilka rättigheter användaren tilldelats. | ||||||||
Auktorisationstjänst |
| ||||||||||
Attributkälla |
| Attributhantering |
| ||||||||
Åtkomstkontroll |
| ||||||||||
Resurs Server (API) |
| ||||||||||
E-tjänst |
| ||||||||||
Klient |
| Åtkomstbegäran | Här, en begäran om identitet- eller åtkomstintyg, innehållande avsett syfte med intyget, samt underlag för begärans behandling och för intygets utformning. |
...
Tillitsmärken
Att en teknisk komponent tilldelas ett tillitsmärke innebär att komponenten (och den organisation och verksamhet som ansvarar för komponenten) uppfyller de krav som krävs för att på ett tillitsfullt sätt kunna utföra eller erbjuda IAM-förmågor. För viss samverkan via digitala tjänster kan det finnas informationssäkerhetskrav som föranleder mer omfattande tillitskrav och detta tänker vi oss ska representeras av nivåindelad tillitsmärkning.
...
Komponent | Tillitsmärken |
---|---|
Legitimeringstjänst | Ena Utfärdare, Ena LoT-1, Ena LoT-2, Ena LoT-3, Ena LoT-4 |
Auktorisationstjänst | Ena Utfärdare, Ena LoT-1, Ena LoT-2, Ena LoT-3, Ena LoT-4 |
Attributkälla | Ena Källa, Ena LoT-1, Ena LoT-2, Ena LoT-3, Ena LoT-4 |
Resursserver (API) | Ena Hantering |
E-tjänst | Ena Hantering |
Klient | Ena Hantering |
Info | ||
---|---|---|
| ||
|
Utvikning kring tillitsnivåer
...
Level of Trust | När ska man kräva det och vad innebär det? |
---|---|
LoT-1 | Ett riktmärke är att konsekvenser ligger på försumbar skada avseende konfidentialitet eller riktighet. |
LoT-2 | Ett riktmärke är att konsekvenser ligger på måttlig skada avseende konfidentialitet eller riktighet. |
LoT-3 | Ett riktmärke är att konsekvenser ligger på betydande skada avseende konfidentialitet eller riktighet. |
LoT-4 | Ett riktmärke är att konsekvenser ligger på allvarlig skada avseende konfidentialitet eller riktighet. |
Info | ||
---|---|---|
| ||
Varje samverkanstillämpning bör kräva att alla komponenter som ingår i tillitskedjan har LoT-tillitsmärke på minst den klassade nivån. |
Tillitsskapande krav
Tillitsskapande krav kan vara av olika karaktär. Inom Enas tillisarbete har vi identifierat fyra huvudkategorier av tillitsskapande krav:
- Organisatoriska krav
- Administrativa krav
- Fysiska krav
- Tekniska krav
Vi har genomfört en analys och sammanställning av tillitskrav ställda inom federationerna Sweden Connect, Sambi, Skolfederation, SITHS och HSA. Kraven överlappar till stor del och vi har föresatt oss att skapa en nettolista av krav
...
i Enas terminologi och anpassade för kontexten identitets- och behörighetshantering för samverkan via digitala tjänster inom Ena.
Målen med denna påbörjade men ännu inte färdiga övning är flera:
- Verksamheter som redan genomgått tillitsgranskning för någon av de genomgångna tillitsramverken ska automatiskt kunna vara kvalificerade för att bli tilldelade nödvändiga tillitsmärken och kunna etablera samverkan via digitala tjänster i Ena.
- Digitala tjänster som erbjuds inom någon av de genomgångna federationerna ska kunna erbjuda samma tjänst inom Ena till parter som är anslutna till Enas federationsinfrastruktur.
- Existerande federationer ska på sikt kunna luta sig emot Enas tillitsmärken för existerande tillgång till digitala tjänster och därmed minska samhällets totala kostnad för återkommande tillitsgranskningar.
Info | ||
---|---|---|
| ||
Vi siktar på att kunna presentera en första version av Enas kravkatalog under Q3 2025. |
Efterlevnadskontroll vid tilldelning av tillitsmärken
...
För att påvisa efterlevnad av de krav som omfattas av ett tillitsmärke krävs det periodiskt återkommande mekanismer för efterlevnadskontroll. Vi har identifierat nedanstående mekanismer som används idag i olika sammanhang:
- Lagstadgad efterlevnad - granskning av många myndigheters efterlevnad av lagstadgade krav genomförs dels av myndigheten intern och av utpekad kontrollmyndighet.
- Självdeklarerad efterlevnad baserad på intern revision - parter granskar sin egen efterlevnad genom internrevision och redovisar granskningsresultatet till Ena i en självdeklaration.
- Självdeklarerad efterlevnad baserad på extern revision - parter låter genomföra en externt kontrakterad revision och redovisar granskningsresultatet till Ena i en självdeklaration.
- Granskning - en av ena godkänd part granskar efterlevnad
Vilken granskning som genomförs beror dels av vilken part det är som granskas, dels av vilket tillitsmärke granskningen gäller. Exakt utformning av regelverk för efterlevnadskontroll kvarstår att utforma.
Info | ||
---|---|---|
| ||
Vi siktar på att kunna presentera en första version av Enas regelverk för efterlevnadskontroll för tillitsmärken under Q4 2025. |
Exempel på tillämpning av tillitsstrukturen
...