Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

  1. Tekniken som gemensam grund
    Den tekniska federationsinfrastrukturen ska vara så generisk och standardiserad som möjligt, med stöd för moderna protokoll som används globalt. Det säkerställer brett stöd, verktygsstöd och möjlighet till interoperabilitet.

  2. Tillämpningar som separata lager
    Federationens teknik ska inte låsa tillämpningarna i specifika verksamhetsområden. Istället ska olika tillämpningar – t.ex. vårdinformationsdelning, skoltjänster, e-förvaltning – kunna bygga egna regler, krav och affärslogik ovanpå samma tekniska grund.

  3. Skalbarhet genom distribuerad tillit
    Tillitsankare, Anslultningspunkter och Tillitmärkesutfärdare möjliggör en federation där ingen central aktör behöver kontrollera allt. Detta stöder nationell skala utan att skapa flaskhalsar.

  4. Återanvändbarhet och interoperabilitet
    Arkitekturen ska uppmuntra återanvändning av komponenter – t.ex. legitimeringstjänster eller attributkällor – i flera tillämpningar. Samma intyg ska kunna användas i olika domäner, vilket minskar fragmentering. Återanvändbarhet kan även handla om kompetens, rutiner och processer, t ex systematisk säkerhetsarbete

  5. Modularitet och oberoende delar
    De tre huvuddelarna (tillitshantering, teknisk federation, digital samverkan) ska kunna användas, styras och nyttjas oberoende av varandra, vilket möjliggör flexibilitet och anpassning efter behov.

...

Tillitstrukturen utgör ett ramverk för hur man säkerställer att komponenter inom federationen uppfyller säkerhets- och kvalitetskrav avseende teknik, både tekniskt organisation och organisatorisktstyrning. Det är det gemensamma språket som möjliggör återanvändning och etablering av tillit mellan olika verksamhetsområden eller domäner. Tillitshantering utgör grunden för att kunna etablera samverkan och besvarar frågan: ”Varför kan vi lita på komponenterna och aktörerna i infrastrukturen?”.

...

Status
titleTODO
Infoga ett exempel på hur detta "ser ut" för en kommun, leverantör

Stödprocesser

Stödprocesser utgör det underliggande processlager som binder samman tillitshantering, federationsinfrastruktur och digital samverkan till en fungerande helhet. Dessa processer är tvärgående och syftar till att skapa konsekvens, samordning och rättssäkerhet vid användning och införande av federationsinfrastrukturen.

Stödprocesserna omfattar exempelvis:

  • Granskning och tilldelning av tillitsmärken, inklusive självdeklarationer, revisioner och kontrollmekanismer.

  • Anslutning av aktörer, där tekniska och organisatoriska krav verifieras och dokumenteras innan aktörer inkluderas i federationen.

  • Avtalshantering, med huvudavtal och bilagor som reglerar roller, ansvar, teknisk integration och informationssäkerhet.

  • Incident- och förändringshantering, som möjliggör strukturerad hantering av avvikelser, säkerhetsincidenter och livscykelförändringar.

Dessa processer tillämpas genom definierade regelverk i respektive delsystem, men fungerar i sig som möjliggörare för att hela arkitekturen ska kunna användas samordnat, spårbart och skalbart.