...
| Modell | HTA | NTA | DTA med TBE | IIMAR |
|---|---|---|---|---|
| Länk | HTA | NTA | DTA | IIMAR |
| Skiss | ||||
| Kort beskrivning | Centraliserad modell med en nationell Trust Anchor som rot. All policy styrs uppifrån och ned via Intermediates. Enkel och enhetlig validering men begränsad flexibilitet. | Varje federation har en egen Trust Anchor som pekar på den nationella Trust Anchorn. Balans mellan lokal autonomi och nationell styrning, med möjlighet till både lokal och central validering. | Decentraliserad modell där varje federation driver en oberoende Trust Anchor. En Trusted Bridging Entity (TBE) distribuerar nycklar utanför OIDF-specen. Ger hög autonomi men kräver separat governance och samordning. | Flera oberoende Trust Anchors kan dela Intermediates, vilket möjliggör interoperabilitet utan nyckeldistribution mellan Trust Anchors. Mycket flexibel men med ökad komplexitet och risk för fragmenterad policy. |
Inom Ena | Beskrivning: En nationell Tillitsankartjänst som är rot. Befintliga federationer är Anslutningstjänster.
Cons:
| Beskrivning: Varje federation har en egen Tillitsankartjänst, men dessa pekar uppåt mot en nationell Tillitsankartjänst.
Cons:
| Beskrivning: Varje federation har en helt fristående Tillitsankartjänst. Nycklar publiceras via en extern Trusted Bridging Entity (TBE). Ingen hierarki.
Cons:
| Beskrivning: Flera oberoende Tillitsankartjänster länkas ihop genom gemensamma Anslutningstjänster (shared Intermediates).
Cons:
|
OIDF Policyhantering |
|
|
|
|
Ena Governance |
|
|
|
|
Konsekvenser för Ledningaktör |
|
|
| |
Konsekvenser för nationell federationsoperatör |
| N/A | ||
Konsekvenser för Federationsoperatör |
|
| ||
Konsekvenser för Anslutningsoperatör | ||||
Konsekvenser för federationsmedlemmar |
Sammanställning plus och minus
Följande lista ÄR ETT FÖRSTA UTKAST PÅ EN SAMMANSTÄLLNING av plus och minus för de olika modellerna. Den är baserad på tolkningar OCH BRISTANDE FÖRSTÅELSE av de olika modellerna. Dessutom finns det stor risk att slutsatserna i listan påverkas av vägval inom respektive modell. Dock tror vi att informationen om modellerna behöver kokas ner till slutsatser på denna nivå och att det är enklare med denna typ av plus/minus lista än pros/cons i tabellen ovan.
ATT-GÖRA 1: ensa de olika slutsatserna om respektive modell så att överlappande slutsatser rensas bort.
ATT-GÖRA 2: balansera upp plus och minus. Just nu är det nästan bara plus på NTA…
ATT-GÖRA 3: kvalitetsgranska slutsatserna!!!
Modell HTA
Plus: Enkelt, fint och tydligt.
- Enklast att genomföra tekniskt, både att bygga upp och att nyttja då valideringen är enklare än alternativen.
- Att spåra eventuella incidenter blir också enklare i denna modell.
- Enklare att förklara.
- Att lista alla tillitsmärkesutdelare på ett ställe gör det enklare att hitta dem.
- Det kommer att bli lättare att hålla ihop policies.
Minus: Brist på flexibilitet kan leda till att infrastrukturen inte svarar upp mot behoven efter en tid.
Minus: Centralstyrningen ger mindre utrymme för egna varianter, vilket kommer att uppfattas som negativt.
Minus: Mer arbete för ledningsaktören.
Minus: Problematiskt att centralisera hantering av samverkanskontext. Risk för att mindre samverkanskontext får hanteras utan tillitsmärken. Kan bli ohållbart.
Minus: Om man vill representera avtal eller medlemskap i ett specifikt samverkanskontext så behöver ansvarig samordnare för varje samverkanskontext använda en trust mark issuer som är reggad/godkänd av trust anchor.
Modell NTA
Lokala tillitsmärken stöds, dvs federad hantering, medan samverkan mellan federativa kontext endast kan basera sig på nationellt godkända märken.
Digg kan lägga ut federationstillitsankare på sektorsmyndigheter utan att det försvårar interoperabilitet över sektorsgränser.
Lyckas vi skapa bra gemensamma tillitsmärken bör inte behovet av specifika tillitsmärken i respektive sub-tillitsankare bli lika stort.
Minus: mer komplex validering än HTA.
Minus: större risk för fragmentering än HTA.
Plus: Fortfarande förhållandevis enkel modell men med ökad flexibilitet jämfört med HTA.
- Den stora fördelen med denna modell är en högre graden av flexibilitet.
- Kan snabbare och enklare möta områdets eventuella specifika behov.
Plus: I vissa användningsfall kan tilliten lösas i den lokala federationen utan inblandning på central nivå:
- Underlättar incidenthanteringen
- Ökar robustheten
Plus: Ökad robusthet då enskilt federativt kontext kan fungera autonomt.
Plus: Löser problemet med samverkan mellan aktörer i olika verksamhetsområde. [Exempel: Migrationsverket, AF, FK, SKV, CSN, Transportstyrelsen, A-kassorna och Pensionsmyndigheten kan använda de gemensamma nationella tillitsmärkena för GIF och ha interoperabilitet över flera verksamhetsområden].
Plus: Jämnare fördelning av arbetsbördan för att underhålla federationen, fler organisationer kan bidra.
- Digg torde få minst administration i denna modell.
Plus: Om vi väljer att kapsla in befintliga federationer som sub-tillitsankare i NTA får vi en tydligare modell för hur vi kan ta tillvara på tidigare investeringar i federationer.
- [Skolfederation, Sambi och andra befintliga federationer kan vid behov bli en federation i nya infrastrukturen utan större förändringar. Internt behöver man inte förändra så mycket och EFI gör att anslutna parter får identitets och behörighetshantering med andra verksamhetsområden. Inera skulle (om vi kommer fram till att det är en bra ide) kunna skapa ett tillitsankare för Inera och tillitsmärke för HSA-bas samt HSA-extra (andra gruppen är de som uppfyller fem bör-kraven i HSA Tillitsramverk 5.0 som krävs av EHM). Får enklare övergång till framtida gemensamma tillitsmärken. EHM skulle initialt kunna acceptera både tillitsmärke Sambi och HSA-extra men kan på sikt gå över till ett (eller flera) gemensamma tillitsmärken.]
Modell DTA med TBE
Påminner om flera stuprörsfederationer som kopplas ihop med interfederationer.
Plus: Stor flexibilitet.
Plus: Ökad robusthet då enskilt federativt kontext kan fungera autonomt.
Minus: Minimal harmonisering mellan federativa kontext – interfederation.
Minus: Riskerar cementera fast fragmentering och motverka harmonisering. Skulle i så fall inte öka samhällets framtida digitaliseringstakt.
- Så stor risk att alternativet kan utgå.
Modell IIMAR
Tillitsmärken delas inte mellan olika federativa kontext utan måste registreras i de tillitsankare det ska användas
Plus: Förmodligen mest flexibel(?) - men eftersom vi inte fullt ut klarar bedöma vad modellen innebär så vet vi inte.
Minus: Upplevs som krånglig. Torde bli svår att förklara.
Minus: Kanske mindre risk för fragmentering än DTA men tror fortfarande att skillnader mellan olika kontext riskerar cementeras fast, och att målet om harmonisering missas.
Ena modeller
Hur mappar vald modell(er) mot våra principer
...
