Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

Inom ramen för detta dokument beskrivs ett ramverk för tillitshantering. Tillitshanteringen ska skapa en struktur för bred återanvändning av gemensamma, generella och överenskomna nivåer av tillit som ska kunna tillämpas för samverkan via digitala tjänster oavsett sektor, verksamhetområde eller typ av information. Den ska ge en gemensam grund för tillit som alla kan acceptera och känna igen sig i. Tillitshanteringen ämnar minimera risken för obehörig åtkomst till information. Detta inkluderar krav för att försäkra sig om att förmedling och hantering av identiteter och behörighetsgrundande information sker på ett säkert sätt. I dagens komplexa samverkan, där man ofta behöver hämta och behandla information från flera parter för att stödja verksamhetsbehov, behöver också tilliten upprätthållas i flera led mellan alla parter som tar fram underlaget för åtkomstbeslut. För att möjliggöra korrekta åtkomstbeslut krävs att tillit kan skapas till alla inblandade parter och komponenter. 

Enas tillitshantering innehåller dels en tillitsmodell, dels en realisering av modellen för användning inom Ena. Tillitshanteringen ämnar minimera risken för obehörig åtkomst till information. Tillitshanteringen ska möjliggöra aktiv vidareutveckling och förvaltning av tillitsmärken. När det introduceras digitala tjänster med krav som skiljer sig avsevärt från andras, ska det gå att ta fram nya tillitsmärken. När nya säkerhetshot identifieras, eller nya säkerhetsambitioner stipuleras - då ska ramverket stödja aktiv livscykelhantering för existerande tillitsmärken. Det ska vara lätt för befintliga digitala tillämpningar i samhället att relatera till Ena tillitshantering, samt identifiera och genomföra de eventuella förflyttningar som krävs för att kunna erbjuda tillämpningar inom Ena.

...