Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

Analys av olika OIDF-tillitsmodeller

Övergripande sammanfatttning

Arkitekturell drivkraftHTA – Hierarchical Trust AnchorsNTA – Nested Trust AnchorsDTA – Disconnected Trust Anchors (med TBE)IIMAR – Interlinked Intermediates with Multi-Anchor Resolution
Ökad kostnadseffektivitetEnhetlig styrning och enkel validering minskar driftkostnader, men central administration ger hög overhead.Delad styrning mellan nationell och lokal nivå minskar kostnader inom varje federationskontext, men kräver samordning.Varje federation bär full kostnad för egen styrning och nyckelhantering, vilket ger låg kostnadseffektivitet.Delad federationsinfrastruktur och återanvändning av anslutningstjänster ger god kostnadseffektivitet, trots något högre komplexitet.
Behov av gränsöverskridande samverkanSvårt att samverka internationellt utan central auktorisation.Möjliggör interoperabilitet via gemensam nationell rot.Ger möjlighet till selektiv interoperabilitet via extern nyckeldistribution (TBE), men risk för fragmentering.Mycket god – möjliggör interoperabilitet mellan flera kontexter utan gemensam hierarki.
Minskad integrationsbördaEnkel valideringsmodell med en gemensam rot för validering av tillitsinformation.Gemensam teknisk grund men lokal ansvarsfördelning kräver viss koordination.Hög integrationsbörda eftersom nyckelhantering och validering sker separat.Gemensam federationsinfrastruktur med flera federationskontext minskar behov av separata integrationer och möjliggör återanvändning.
Främjande av innovation och decentraliseringCentralstyrd modell begränsar lokala initiativ.Möjliggör lokala anpassningar inom nationella ramar.Full frihet till innovation, men risk för oenhetlighet.Stödjer innovation genom flera federationskontext under gemensam styrning och teknisk samordning.
Stöd för behovsdriven förändring över tidTrögrörlig – alla ändringar kräver central uppdatering.Lokala förändringar möjliga inom respektive federationskontext.Hög flexibilitet – varje federation kan utvecklas i egen takt.Mycket flexibel – nya kontexter och kan införas utan att påverka befintliga.
Stöd för utveckling i ett heterogent landskapBegränsad tolerans för variation mellan aktörer.Hanterar olika mognadsnivåer via lokal autonomi och gemensamma regler.Fullt oberoende mellan federationer men utan enhetlig styrning.Mycket god – flera tillitsstrukturer kan samexistera inom en gemensam teknisk och styrd ram.


Tabellen visar att IIMAR-modellen kan ge det bästa samlade stödet för de arkitekturella drivkrafter som definierats för Ena IAM. Modellen kombinerar flexibilitet, decentraliserad utveckling och återanvändning av gemensam teknik, samtidigt som den bevarar nationell samordning och enhetliga principer för tillit och interoperabilitet. Detta gör IIMAR särskilt väl lämpad som grund för en nationell federationsinfrastruktur med flera federationskontexter under gemensam styrning.


Info
titleMer information

Mer information, inklusive detaljerade exempel och jämförelser, finns i projektets GitHub-repo: https://github.com/s-hal/oidf-architecture/blob/main/oidf-trust-models.md

...

ModellHTANTADTA med TBEIIMAR
LänkHTANTADTAIIMAR
Skiss

Kort beskrivningCentraliserad modell med en nationell Trust Anchor som rot. All policy styrs uppifrån och ned via Intermediates. Enkel och enhetlig validering men begränsad flexibilitet.Lokala Trust Anchors som pekar på en övergripande nationell Trust Anchor. Balans mellan lokal autonomi och nationell styrning, med möjlighet till både lokal och central validering.Decentraliserad modell med oberoende Trust Anchors. En Trusted Bridging Entity (TBE) distribuerar nycklar utanför OIDF-specen. Flera oberoende Trust Anchors kan dela Intermediates, vilket möjliggör interoperabilitet utan nyckeldistribution mellan Trust Anchors.

För- och nackdelar

Beskrivning: En nationell Tillitsankartjänst som är rot.

Fördelar:

  • Centraliserad styrning → enhetlig policy och tydlig ansvarsfördelning.

  • Tillitskedjor blir enkla, deterministiska och alltid förankrade i samma Tillitsankartjänst → enkel validering.

Nackdelar:

  • All onboarding och tillitsmärkeshantering måste gå via den nationella Tillitsankartjänsten → ökad administration.

  • Begränsad flexibilitet för federationer (Fed A, Fed B) att göra egna anpassningar.

  • Risk för flaskhalsar och tung styrning

Beskrivning: En nationeTrust Anchor, men dessa pekar uppåt mot en nationell Trust Anchor.

Fördelar:

  • Varje federation har egen kontroll över sin Tillitsankartjänst och sina nycklar.

  • Möjliggör anpassning till lokala/regionala krav samtidigt som nationella regler följs.

  • Stödjer integration av självständiga federationer.

  • Cross-federation validering blir enklare (alla slutar i samma nationella TA).

Nackdelar:

  • Vid validering måste entiteter kunna hantera flera Tillitsankartjänster

    • Lokal

    • Nationell

  • Risk för olika valideringsresultat beroende på om man startar i lokal eller nationell Tillitsankartjänst.

  • Kräver tydlig samordning så att policys inte krockar

Beskrivning: Varje federation har en helt fristående Trust Anchor. Nycklar publiceras via en extern Trusted Bridging Entity (TBE). Ingen hierarki.

Fördelar:

  • Full autonomi för varje federation.

  • Möjlighet till selektiv interoperabilitet utan gemensam rot.

  • Flexibel, olika federationer kan utvecklas självständigt.

Nackdelar:

  • TBE ligger utanför OpenID Federation-specifikationen → kräver separat styrning och standardisering.

  • Risk för fragmentering om inte stark governance upprättas.

  • Ingen automatisk tillitskedja → validerare måste hantera flera nyckeluppsättningar parallellt.

  • Större administrativ börda vid onboarding och nyckelhantering

Beskrivning: Flera oberoende Trust Anchor länkas ihop genom gemensamma shared Intermediates).

Fördelar:

  • Möjliggör interoperabilitet för underordnade utan att Trust Anchors behöver underordna sig varandra.

  • Flexibel anslutning – samma Anslutningstjänst kan knytas till flera Tillitsankartjänster.

  • Stödjer gradvis integration mellan federationer.

  • Entiteter kan delta i flera federationer via samma Intermediate.

Nackdelar:

  • Komplexitet ökar när fler Trust Anchors ansluts.

  • Intermediates måste hantera flera överordnade.

  • Risk för policyfragmentering mellan Trust Anchors
  • Entiteter och Uppslags-/verifieringstjänster måste kunna hantera flera Trust Anchors, vilket ökar krav på implementation,

OIDF stöd

Fullt stöd enligt  OIDF specifikation

Ej fullt stöds enligt OIDF specifikationen

Stöds ej enligt specifikationen

Fullt stöd enligt  OIDF specifikation

OIDF Policyhantering

  • All policy definieras i den nationella Trust Anchor och slår igenom top-down.

  • Policys blir enhetliga och entydiga, vilket gör validering enkelt och konsekvent.

  • Begränsad möjlighet för underordnade federationer att lägga till egna krav – det riskerar att krocka med den centrala styrningen

  • Policy definieras både i den nationella Trust Anchor och i lokala federationers Tillitsankartjänster.

  • Om validering görs mot en lokal TA → lokala regler gäller. Om validering görs via den nationella TA → både nationella och lokala regler slår igenom.

  • Risk för inkonsekvent policy tillämpning beroende på vilken väg en verifiering går.

  • Ingen gemensam policykedja i federationens metadata.

  • Varje Tillitsankartjänst definierar sin egen policy helt självständigt.

  • För att möjliggöra interoperabilitet måste TBE (Trusted Bridging Entity) eller motsvarande governance-funktion definiera gemensamma minimikrav för att få vara med.

  • All faktisk policytillämpning blir lokalt scope:ad till respektive TA.

  • Varje Trust Anchor behåller sin egen policy och publicerar den separat.

  • Indermediates som är delade måste hantera och förena policyer från flera olika Trust Anchors.

  • Vid validering måste en Trust Anchor väljas → policyn som tillämpas beror på vilken Trust Anchor som är slutpunkt.

  • Risk för divergens: samma Intermediate kan ge olika valideringsresultat beroende på vilken kedja som följs.

OIDF arktitekturer inom Ena

Precis som de arkitektoniska modellerna för en nationell OpenID Federation beskriver olika sätt att fördela tillit mellan Tillitsankartjänster (Trust Anchors), Anslutningstjänster (Intermediates) och Tillitsmärkestjänster (Trust Mark Issuers), så innebär valet av modell också direkta konsekvenser för Ena och de organisationer som verkar inom infrastrukturen.

...

ModellHTANTADTA med TBEIIMAR

Ena

Governance

  • Behövs främst för att underlätta tillämpning och förståelse av den centrala policyn – t.ex. stödmaterial, vägledningar och gemensamma processer för anslutning.
  • Ena:s roll blir alltså att stötta införande och praktisk användning, snarare än att kompensera för tekniska brister i styrningen
  • Ena behöver ge vägledning, profileringar och exempel på hur lokala federationer ska komplettera den nationella policyn.
  • Även processer för konflikthantering behövs, eftersom OIDF-policy mekanismer inte räcker för att undvika interoperabilitet mellan NTA och LTA
  • Ena måste etablera governance, gemensamma minimikrav, och koordinering av nyckelpublicering och policy.
  • Här blir mjuk styrning den enda möjligheten att skapa interoperabilitet.
  • Ena måste stötta genom att samordna hur Intermediates ska publicera metadata och tillitsmärken på ett enhetligt sätt över flera TA:er.
  • Även vägledning för hur validering ska göras när flera Tillitsankartjänster är möjliga för validering av tillit.

Konsekvenser för

Ledningaktör

  • Säkerställa att aktörer förstår och kan tillämpa policyn i praktiken, genom vägledningar, stöd i onboarding och gemensamma processer.
  • Ge ramar för hur lokala federationers policy ska komplettera den nationella. Ta fram profileringar, processer och konflikthantering som jämkar nivåerna.

  • Samordna hur Intermediates ska hantera och publicera policy från flera Tillitsankartjänster.
  • Säkerställa gemensam hantering av tillitsmärken och ge riktlinjer för multipla valideringskedjor.

Konsekvenser för nationell federationsoperatör

  • Säkerställa att anslutna Anslutningoperatörer förstår och följer nationell policy, hantera onboarding och incidentprocesser, samt vara stödjande i praktisk drift.
  • Ta fram nationell policy som omfattar alla behov av nationell interoperabilitet

N/A

N/A

Konsekvenser för

Federationsoperatör

N/A

  • Översätta nationell policy till lokal policy,
  • Stödja medlemmar i att följa nationell och lokal policy, och rapportera konflikter uppåt till Ledningsaktören.


  • Delta och Koordinera mellan olika Federationsoperatörer för att säkerställa konsekvent publicering av nationella Tillitsoperatörer
  • Ge vägledning om valideringsskillnader och stödja Anslutningoperatörer i att hantera motstridiga krav.

Konsekvenser för

Anslutningsoperatör




  • Ansluta till flera Tillitsankartjänster
  • Hantera eventuell motsägande policyer

Konsekvenser för federationsmedlemmar


  • Vid validering måste entiteter kunna hantera flera Tillitsankartjänster

    • Lokal

    • Nationell


  • Vid validering måste entiteter kunna hantera flera Tillitsankartjänster

    • Lokal

    • Nationell

 Sammanställning plus och minus (Inera)

Följande lista ÄR ETT FÖRSTA UTKAST PÅ EN SAMMANSTÄLLNING av plus och minus för de olika modellerna. Den är baserad på tolkningar OCH BRISTANDE FÖRSTÅELSE av de olika modellerna. Dessutom finns det stor risk att slutsatserna i listan påverkas av vägval inom respektive modell. Dock tror vi att informationen om modellerna behöver kokas ner till slutsatser på denna nivå och att det är enklare med denna typ av plus/minus lista än pros/cons i tabellen ovan.

...