Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

  1. Analys- och planering
  2. Genomförande av revision
  3. Rapportering och förbättring
  4. Styrning och ledning

Dom viktigaste input och output till och från processerna utgörs av följande artefakter:

  • Revisionsprogram
  • Revisionsplan
  • Revisionsrapport
  • Riskanalys
  • Urval
  • Revisionsomgång
  • Revisionstillfälle
  • Regelverk

Olika metoder kan väljas utifrån behov:

  • På platsen revision
  • Revision via digitala media
  • Intervju
  • Stickprovsundersökning
  • Skrivbordsrevision (dokumentgranskning)
  • Enkät

Analys- och planeringsprocessen

<Kort text om processen>

Image Removed

Revisionsprocessen

Ett revisionsprogram kan bestå av en mängd organisationer/områden som skall revideras. Under analys- och planeringsprocessen sammanställs olika indikationer som visar på olika grad av riskbild. Prioritering utifrån i riskparametrar ger det urval av organisationer/områden som skall lyftas för revision inför kommande revisionsomgång. Vid analysen avgörs även vilken revisionsmetod som skall väljas eller om en kombination av metoderna är att föredra. Olika metoder ger olika grad av insyn i reviderad parts verksamhet och kan vara någon av följande:

  • Revision på plats hos reviderad part
  • Revision via digitala media
  • Stickprovsundersökning
  • Skrivbordsrevision (dokumentgranskning)
  • Enkät

Under planeringsfasen framställs revisionsplanerna som är själva agendan vid revisionen. Där framgår vilka områden som skall revideras, vilka roller som behöver delta samt tidpunkt för intervjuerna.

Image Added


Revisionsprocessen

Under genomförandet av en revision på plats eller via digitala media är det av vikt att fokusera både regelverkets krav och lärandet hos reviderad part. Revisionsprocessen skall vara tydlig och strukturerad. Vid inledningsmötet presenteras agendan, det systematiska arbetssättet samt revisionsprocessen i sin helhet. Under revisionens gång tydliggörs vilka avvikelser som identifierats med referens till regelverkets krav. Under avslutningsmötet presenteras revisorernas slutsatser i en revisionsrapport och avvikelserna accepteras (förstås) av reviderad part. Härefter följer två uppföljningar, en för att stämma av åtgärdsplaner och en för att följa upp åtgärdernas effekt.<Kort text om processen>

Rapporterings- och förbättringsprocessen

...