| Table of Contents |
|---|
Avtalsreglerad samverkan
...
Arkitekturell modell
...
| Info |
|---|
Diskussionspunkter 2025-12-11
|
...
|
...
|
...
Avtalsreglering av digital samverkan
| draw.io Diagram | ||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Federationsoperatörsavtal
Reglerar villkor för aktörer som vill etablera sig som federationsoperatör inom Samordnad identitet och behörighet
- ...
- ...
Operatörsavtal
Reglerar villkor för de aktörer som vill etablera sig som anslutningsoperatör under ett visst tillitsankare
- ...
- ...
Federationsavtal
Reglerar villkor för de parter som vill erbjuda, alternativt ansluta till, digitala tjänster som anslutits till federationsinfrastrukturen.
- Villkor för anslutande part
- Villkor för anslutning av verksamheters tekniska komponenter
- Villkor för anslutning av tekniska komponenter (klienter, identitetsintygstjänster, åtkomstintygstjänater, e-tjänster, skyddadde resurser)
- ...
Samverkansavtal
Reglering av den faktiska samverkan ligger helt utom Samordnad identitet och behörighets rådighet att styra. Dessa avtal kan styra informatik, API-specifikationer, åtkomstpolicyer, processer, kommersiella villkor, personuppgiftsbiträdesrelationer, eventuella kompletterande informationssäkerhetskrav, m.m.
För ökad samhällelig interoperabilitet kring informationsutbyten rekommenderas samverkan regleras med stöd av de leverabler som tas fram inom Ena, Samordnad identitet och behörighet, eller andra standardiseringssammanhang:
- Nationella profileringar av OIDC och OAuth.
- Nationella definitioner för behörighetsgrundande attribut.
- API-utformning i enighet med Diggs API-profil om det inte finns andra existerande API:er för aktuellt samverkansområde.
- Nationella vägledningar kring hur standarder och mönster ska tillämpas.
- Nationellt hamoniserade krav i kravkatalogen BÖR användas för utökade krav på organisationer och verksamheter informationssäkerhetarbete.
- Nationellt hamoniserade krav i kravkatalogen BÖR användas för utökade krav på tekniska komponenters dataskyddsförmågor.
- ...
Arkitekturell modell
| draw.io Diagram | ||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Tillitshantering
- Ledningsaktören SKA etablera tillit till federationsoperatörers verksamhet. Detta görs normalt via avtal eller överenskommelse.
- Federationsoperatörer SKA etablera tillit till anslutningsoperatörers verksamhet via avtal, överenskommelser och efterlevnadskontroller.
- Anslutningsoperatörer SKA etablera tillit till anslutande parters verksamhet i enighet med federationsoperatörens ramverk för detta.
- Anslutningsoperatörer SKA etablera tillit till anslutande parts tekniska komponenters följsamhet till avtalade komponenttypsvillkor i enighet med federationsoperatörens ramverk för detta-
- Anslutningsoperatörer SKA etablera tillit till metadata om registrerade tekniska komponenter genom validering i enighet med federationsoperatörens regelverk för detta.
Federationsinfrastruktur
Digital samverkan
Juridisk reglering av Samordnad identitet och behörighet
Politisk styrning av Samordnad identitet och behörighet
Idag har två myndigheter fått i uppdrag att realisera en digital infrastruktur för sammanhållen identitets-och behörighetshantering.
Kommuner och regioner deltar aktivt i arbetet att realisera denna infrastruktur och lyfta användningsområden där infrastrukturen kan användas. Ett exempel på detta är kommuners myndighetsrapportering
En förhoppning är att myndigheter ska erbjuda alla sina tjänster och API:er enligt samordnad identitet och behörighet, men för att dessa förflyttningar ska drivas på kan det behövas politiskt styrning om att förflyttningar mot att använda nationell infrastruktur ska ske.
Exemplifierad etablering av samverkan med stöd av Samordnad identitet och behörighet
Bakgrund: Värmdö kommun behöver ansluta till en folkbokföringen hos Skatteverket och till Försäkringskassans tjänst för myndighetsrapportering (OBS! påhittat scenario).
...
Observera att varje kommun behöver etablera och underhålla samverkan med flera tiotal statliga myndigheter och ännu fler andra aktörer inom det kommunala uppdraget. Potentialen här bör vara enorm!
Framdrift 2026
För att möjliggöra samverkansmönstret som redovisas genom scenariot ovan så behöver vi etablera samsyn
Roller och ansvar
Roller och ansvar inom Samordnad identitet och behörighet
- Regeringen
- BÖR instruera till någon myndighet att leda etableringen av ett system för Samordnad identitet och behörighet
- BÖR instruera svenska myndigheter (speciellt de som har någon samverkan med kommuner eller regioner) att ansluta sina tjänster för organisationsöverskridande samverkan till Samordnad identitet och behörighet.
- Informationsutlämningstjänster
- Myndighetsrapportering
- Digitala förfaranden (t.ex. Nationell läkemedelslista)
- Ledningsaktören
- SKA ansvara för att upprätta och förvalta en central katalog med informationssäkerhetskrav
- SKA ansvara för att upprätta och förvalta en central katalog med definitioner av åtkomststyrande attribut
- SKA ansvara för att upprätta och förvalta nationella profileringar, anvisningar och vägledningar för identietets- och åtkomsthantering.
- SKA agera egenskapintygsägare för egenskapsintyg för nationellt harmoniserad kravefterlevnad (några få varianter per typ) hos tekniska komponenter som ansluts till federationsinfrastrukturen.
- SKA ansvara för anslutning av nya federationsoperatörer inom Samordnad identitet och behörighet
- Egenskapsintygsägare
- SKA ansvara för förvaltning av en uppsättning krav som en teknisk komponent och den verksamhet och organisation som ansvarar för komponenten behöver uppfylla
- SKA i största möjliga mån återanvända krav från den centrala kravkatalogen
- KAN realisera sin hantering av sina egenskapsintyg via Egenskapsintygsombud
- Egenskapsintygsombud
- SKA ta emot ansökningar om att komponenter ska tilldelas egenskapsintyg
- SKA validera efterlevnad för komponenten enligt intygets regelverket för efterlevnadskontroll
- Egenskapsintygsutfärdare
- SKA erbjuda stämpling av egenskapsintyg vid beställning från egenskapintygsägare eller egenskapsintygsombud.
- Federationsoperatörer
- SKA etablera en tillitsankartjänst
- SKA erbjuda en uppslags- och verifieringstjänst
- SKA ansvara för efterlevnadskontrollen av intermediates under sitt tillitsankare. Not: Detta BEHÖVER INTE realiseras med specifika egenskapsintyg då intermediates antas bli relativt få.
- SKA erbjuda nyetablering av anslutningsoperatör - detta omfattar avtal, tekniskt ramverk, tillitsramverk, processer, mm (not: jmfr system för etablering a e-legitimationsutfärdare)
- Intermediates
- SKA ansvara för avtalsskrivning med anslutna parter
- ETT huvudavtal med var ansluten part
- ETT tilläggsavtal/bilaga per teknisk komponent
- SKA erbjuda en uppslags- och verifieringstjänst
- SKA stämpla tekniska komponenters validerade metadata
- KAN erbjuda tjänst för publicering av anslutna tekniska komponenters metadata
- SKA ansvara för avtalsskrivning med anslutna parter
- Ansluten part
- SKA efterleva villkor i huvudavtal/överenskommelse för Samordnad identitet och behörighet
- SKA efterleva villkor i tilläggsavtal för Samordnad identitet och behörighet
- SKA efterleva de krav som ställts via de egenskapsintyg partens tekniska komponenter tilldelats och redovisa efterlevnaden enligt respektive intygs regelverk för efterlevnadskontroll
- KAN skapa egna egenskapsintyg som representerar att man har tecknat komersiellt avtal, PUB-avtal, och/eller uppfyller ytterligare specifika informationssäkerhets- och dataskyddskrav
Roller och ansvar inom respektive samverkansområde som nyttjar Samordnad identitet och behörighet
- Samverkansoperatör
- SKA ansvara för avtal för samverkan mellan parter inom ett samverkansområde.
- SKA ansvara för upprättande och förvaltning av interoperabilitetsspecifikationer för den samverkan som sker inom samverkansområdet.
- SKA ansvara för upprättande och förvaltning av de överenskommelser som ingåtts av samverkande parter inom samverkansområdet.
- KAN välja Samordnad identitet och behörighet som grund för hantering av identiteter och åtkomstbeslut inom samverkansområdet.
- KAN välja att nyttja en, flera, eller alla förmågor som erbjuds via Samordnad identitet och behörighet för att realisera samverkan inom det egna området.
- Samverkande part
- KAN agera samverkansoperatör
- SKA teckna avtal eller ingå överenskommelse med samverkansoperatörer samverkansområden där man önskar delta
- SKA teckna avtal eller ingå överenskommelse med anslutningsoperatör i Samordnad identitet och behörighet
- SKA realisera eller upphandla de komponenter eller tjänster som behövs för att realisera identitets- och behörighetshantering för samverkan
- KAN etablera en verksamhet som egenskapsintygsägare om man inom samverkansområdet har specifika informationssäkerhetskrav för samverkansområdet
- Komponentansvarig
- SKA via en anslutningsoperatör teckan avtal om Samordnad identitet och behörighet i rollen som anslutande part
- SKA via en anslutningsoperatör ansluta de tekniska komponenter som ska användas av samverkande parter inom samverkan via Samordnad identitet och behörighet
- Egenskapsmärkesägare
- SKA ansvara för förvaltning av en uppsättning krav specifika för samverkansområdet som en teknisk komponent och den verksamhet och organisation som ansvarar för komponenten behöver uppfylla
- SKA i största möjliga mån återanvända krav från den centrala kravkatalogen
Avtalsmodell
Avtal mellan Federationsoperatör och Anslutningsoperatör
TBC
Avtal mellan Federationsoperatör och Anslutande part via Anslutningsoperatör
Här redovisar jag en tanke på konceptuell nivå kring hur reglering av egenskapsintyg kan ske via avtalet.
...
- Varje anslutande part skriver endast ett avtal för att ansluta till Samordnad identitet och behörighet.
- Avtalet reglerar i förväg kraven på de tekniska komponenter som den anslutande parten ansluter till federationsinfrastrukturen.
- Exempel:Innan man kan ansöka om ett egenskapsintyg "intygsutfärdande" ansvarar man för att komponenten uppfyller informationssäkerhetskraven som beskrivs i "Bilaga 1 - Krav för egenskapintyg intygsutfärdande"
- Det behöver finnas utrymme för att livscykelhantera bilagornas innehåll - avtalet bör reglera att bilagor kan uppdateras årligen, hur uppdateringar kommer remissas och fastställas, samt hur många månader respektive part har på sig att efterleva ändrade krav.
- Varje a
- Innan tilldelning av egenskapsintyg ska efterlevnad av informationssäkerhetskrav påvisas för egenskapsintygsombud enligt krav i "Bilaga 9 - Ramverk för efterlevnadskontroll"
- För de egenskapsintyg som tilldelats var parts tekniska komponenter skall efterlevnad påvisas över tid enligt respektive egenskapsintygs regelverk för detta (se respektive egenskapsintygsbilaga enligt ovan)
- Eventuellt bör vi möjliggöra utställande av egenskapsintyg med märkning (extra claim) för att egenskapen är självdeklarerad och inte intygad av tredje part!?