Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

Table of Contents

Samordnad identitet och behörighet

Samordnad identitet och behörighet är ett byggblock i Ena - Sveriges digitala infrastruktur. Byggblocket mål är att möjliggöra enklare etablering och förvaltning av digital samverkan över organisationsgränser och därmed möjliggöra en ökad digitalisering av samhället.

En konsekvens av att byggblocket harmoniserar hanteringen av identiteter, behörighetsgrundande information och behörighetsbeslut är att vi även får ett verktyg för att kontinuerligt stärka samhällets digitala resiliens inom informations- och cybersäkerhetsområdena. 

Samordnad identitet och behörighet bygger vidare på erfarenheter och standardiseringar som gjort i och med etableringarna av Svensk e-legitimation 2013, Sweden Connect 2018, samt till viss del från e-tjänstelegitimationer via Valfrihetssystem 2017 och avtal om förbetalda e-tjänstelegitimationer 2022.

draw.io Diagram
borderfalse
diagramNameNamnlöst diagram-1765784869975
simpleViewerfalse
width
linksauto
tbstyleinline
lboxtrue
diagramWidth661
height641
revision1

info
Expand
title
Expand
titleDiverse mötesanteckningar
Anders noteringar inför 2025-12-11

Här redovisar jag en tanke på konceptuell nivå kring hur reglering av egenskapsintyg kan ske via avtalet.

Detta behöver diskuteras med juridiskt kompetenta personer!!!

  1. Varje anslutande part
skriver
  1. skriver endast ett
avtal
  1. avtal för att ansluta till Samordnad identitet och behörighet. 
  2. Avtalet reglerar i förväg kraven på de tekniska komponenter som den anslutande parten
ansluter
  1. ansluter till federationsinfrastrukturen.
    1. Exempel:Innan man kan ansöka om ett egenskapsintyg "intygsutfärdande" ansvarar man för att komponenten uppfyller informationssäkerhetskraven som beskrivs i "Bilaga 1 - Krav för egenskapintyg intygsutfärdande"
    2. Det behöver finnas utrymme för att livscykelhantera bilagornas innehåll - avtalet bör reglera att bilagor kan uppdateras årligen, hur uppdateringar kommer remissas och fastställas, samt hur många månader respektive part har på sig att efterleva ändrade krav.
  2. Innan tilldelning av egenskapsintyg ska efterlevnad av informationssäkerhetskrav påvisas för egenskapsintygsombud enligt krav i "Bilaga 9 - Ramverk för efterlevnadskontroll"
  3. För de egenskapsintyg som tilldelats var parts tekniska komponenter skall efterlevnad påvisas över tid enligt respektive egenskapsintygs regelverk för detta (se respektive egenskapsintygsbilaga enligt ovan)
  4. Eventuellt bör vi möjliggöra utställande av egenskapsintyg med märkning (extra claim) för att egenskapen är självdeklarerad och inte intygad av tredje part!?
info


Expand
titleDiskussionspunkter 2025-12-11

(checkad när punkten har dokumenterats i huvuddokumentationen på denna sida)

  •  Ska metadata skapas per teknisk komponent, eller per samverkande part som nyttjar den tekniska komponenten?
    •  Om parten är en kommersiell leverantör SKA olika kunder användning av en komponent representeras som separata logiska komponenter
    •  Om parten är en icke-kommersiell leverantör (statliga myndighet, övriga statliga aktörer, SKR, regioner, regionala bolag, regionförbund, kommuner, kommunala bolag, kommunförbund, eller kommunalförbund) KAN bakomliggande kunder använda samma logiska komponent utan att avkrävas separat anslutning. Till exempel när olika vårdgivare inom en region nyttjar regionens centrala vårdinformationssystem.
  •  Avtalet avseende Samordnad identitet och behörighet täcker
    •  Möjlighet att ansluta tekniska komponenter som tillgängliggör förmågor för  utställande och hantering av behörighetshandlingar (OP, AS)
    •  Möjlighet att ansluta klientsystem (client) som avser konsumera digitala tjänster  som baserar sin behörighetskontroll på Samordnad identitet och behörighet.
    •  Möjlighet att ansluta digitala tjänster (RP, protected resource) till klientsystem anslutna till Samordnad identitet och behörighet
    •  Avtalet ställer fundamentala villkor för de komponentansvariga organisationerna 
    •  Avtalet ställer fundamentala villkor för komponenterna som ansluts samt reglerar hur detta följ upp vid anslutningar
  •  Digitala tjänster kan ställa ytterligare krav på informationssäkerhets- och cybersäkerhetskrav - dessa manifesteras genom egenskapsintyg
  •  Arkitekturperspektivet - minsta möjliga granulära nivån - organisation
  •  Samverkande organisationer sluter avtal med SIB


Info

TODOs (förslag):

  •  Skapa fokusgrupp för utformning av federationsavtal (kompetenser: avtalsjuridik, arkitektur, federation, tillit) - dessa kan komma att tecknas av tusentals parter och bör utformas för denna skala.
    •  Parter som ska kunna teckna avtal, eller ingå överenskommelse om, är statliga myndighet, övriga statliga aktörer, SKR, regioner, regionala bolag, regionförbund, kommuner, kommunala bolag, kommunförbund, kommunalförbund, samt privata aktörer med eller utan offentlig finansiering.
    •  Villkor om anslutande parts följsamhet mot fundamentala krav i kravkatalog (tillitsramverk) samt krav för anslutning av tekniska komponenter kan föranleda ompaketering och revision av leverabler inom tillitshanteringsområdet. Exempel på detta är reglering av efterlevnadskontroll.
  •  Publicera krav online under exempelvis https://ena-infrastructure.se/kravkatalog/
  •  Etablera verksamhet och process för livscykelhantering av krav
  •   
  •  Skapa fokusgrupp för utformning av operatörsavtal (kompetenser: avtalsjuridik, arkitektur) - dessa bör uppskattningsvis tecknas med ett tiotal parter och kan utformas för denna skala. Operatörer kan kanske etableras av samtliga typer av organisationer, men de kommersiella möjligheterna bör vara begränsade i syfte att stärka grunden för tillit.
  •  Skapa fokusgrupp för utformning av federationsoperatörsavtal (kompetenser: avtalsjuridik, arkitektur) - dessa bör tecknas endast av ett fåtal parter, där dessa parter bör ha en central position och funktion inom federationsområdet. I dagsläget ser vi endast behov av ett federationsområde, "Svensk offentlig förvaltning".
  •  Publicera attributsdefinitioner under exempelvis https://ena-infrastructure.se/attribut/ 
  •  Etablera verksamhet och process för förvaltning av attributsdefinitioner

...

Reglering av Samordnad identitet och behörighet

Avtal

Nedan visas en översikt över strukturen av avtal som möjliggör Samordnad identitet och behörighets federationsinfrastruktur. Bilden visar också hur avtal om samverkan med faktiskt informationsutbyte relaterar till federationsinfrastrukturen.

...

draw.io Diagram
borderfalse
diagramNameNamnlöst diagram-1765519794738
simpleViewerfalse
width
linksauto
tbstyleinline
lboxtrue
diagramWidth1620
height911
revision28

Federationsoperatörsavtal

Reglerar villkor för aktörer som vill etablera sig som federationsoperatör inom Samordnad identitet och behörighet.

Operatörsavtal

Reglerar villkor för de aktörer som vill etablera sig som anslutningsoperatör under ett visst tillitsankare.

De informationssäkerhets- och cybersäkerhetskrav som tas fram här bör registreras i den kravkatalog som upprättas och förvaltas inom Samordnad identitet och behörighet.

Federationsavtal

Reglerar villkor för de parter som vill erbjuda, alternativt ansluta till, digitala tjänster som anslutits till federationsinfrastrukturen.

...

Info

Specifikt skall villkor för intygsutfärdande, attributhantering, åtkomstbegäran, åtkomstkontroll och tillitsnivå 1, enligt Kravkatalog och Ena tillitsmärken inkluderas eller refereras till i avtalet.

Dessa generella krav kan behöva representeras som ett tillitsmärke om man vill separera anslutande parts registrering av metadata från anslutningsoperatörens verifiering av denna metadata. Ett tillitsmärke kan då tilldelas efter verifiering. 

Samverkansavtal

Avtal eller överenskommelse för reglering av den faktiska samverkan ligger utanför Samordnad identitet och behörighet och ingås antingen direkt mellan parter eller via en samverkansområdesoperatör. Dessa avtal kan styra informatik, API-specifikationer, åtkomstpolicyer, processer, kommersiella villkor, personuppgiftsbiträdesrelationer, eventuella kompletterande informationssäkerhetskrav, m.m.

...

  1. Nationella profileringar av OIDC och OAuth.
  2. Nationella definitioner för behörighetsgrundande attribut.
  3. Nationellt etablerade attributprofiler 
  4. API-utformning i enighet med Diggs API-profil om det inte finns andra existerande API:er för aktuellt samverkansområde.
  5. Nationella vägledningar kring hur standarder och mönster ska tillämpas.
  6. Nationellt hamoniserade krav i kravkatalogen för krav på organisationer och verksamheter informationssäkerhetarbete.

...

Roller och ansvar

Regeringens styrning av Samordnad identitet och behörighet

  1. Regeringen
    1. BÖR instruera till någon myndighet att leda etableringen av ett system för Samordnad identitet och behörighet
    2. BÖR instruera svenska myndigheter (speciellt de som har någon samverkan med kommuner eller regioner) att ansluta sina tjänster för organisationsöverskridande samverkan till Samordnad identitet och behörighet. 
      1. Informationsutlämningstjänster
      2. Myndighetsrapportering 
      3. Digitala förfaranden (t.ex. Nationell läkemedelslista)

Roller och ansvar inom Samordnad identitet och behörighet

  1. Ledningsaktören 
    1. SKA ansvara för att upprätta och förvalta en central katalog med informationssäkerhetskrav
    2. SKA ansvara för att upprätta och förvalta en central katalog med definitioner av åtkomststyrande attribut
    3. SKA ansvara för att upprätta och förvalta nationella profileringar, anvisningar och vägledningar för identietets- och åtkomsthantering.
    4. SKA agera egenskapintygsägare för egenskapsintyg för nationellt harmoniserad kravefterlevnad (några få varianter per typ) hos tekniska komponenter som ansluts till federationsinfrastrukturen.
    5. SKA ansvara för anslutning av nya federationsoperatörer inom Samordnad identitet och behörighet
  2. Egenskapsintygsägare
    1. SKA ansvara för förvaltning av en uppsättning krav som en teknisk komponent och den verksamhet och organisation som ansvarar för komponenten behöver uppfylla
    2. SKA i största möjliga mån återanvända krav från den centrala kravkatalogen 
    3. KAN realisera sin hantering av sina egenskapsintyg via Egenskapsintygsombud
  3. Egenskapsintygsombud
    1. SKA ta emot ansökningar om att komponenter ska tilldelas egenskapsintyg
    2. SKA validera efterlevnad för komponenten enligt intygets regelverket för efterlevnadskontroll
    3. SKA erbjuda stämpling av egenskapsintyg vid beställning från egenskapintygsägare eller egenskapsintygsombud.
  4. Federationsoperatörer
    1. SKA etablera en tillitsankartjänst
    2. SKA erbjuda en uppslags- och verifieringstjänst
    3. SKA ansvara för efterlevnadskontrollen av intermediates under sitt tillitsankare.  Not: Detta BEHÖVER INTE realiseras med specifika egenskapsintyg då intermediates antas bli relativt få.
    4. SKA erbjuda nyetablering av anslutningsoperatör - detta omfattar avtal, tekniskt ramverk, tillitsramverk, processer, mm (not: jmfr system för etablering a e-legitimationsutfärdare)
  5. Anslutningsoperatörer 
    1. SKA ansvara för upprättande av federationsavtal med anslutna parter 
    2. SKA erbjuda en uppslags- och verifieringstjänst
    3. SKA stämpla tekniska komponenters validerade metadata
    4. KAN erbjuda tjänst för publicering av anslutna tekniska komponenters metadata
  6. Ansluten part
    1. SKA efterleva villkor i federationsavtalet för Samordnad identitet och behörighet
    2. SKA efterleva de krav som ställts via de egenskapsintyg partens tekniska komponenter tilldelats och redovisa efterlevnaden enligt respektive intygs regelverk för efterlevnadskontroll
    3. KAN skapa egna egenskapsintyg som representerar att man uppfyller ytterligare specifika informationssäkerhets- och dataskyddskrav

Roller och ansvar inom respektive samverkansområde som nyttjar Samordnad identitet och behörighet

  1. Samverkansoperatör
    1. SKA ansvara för avtal för samverkan mellan parter inom ett samverkansområde.
    2. SKA ansvara för upprättande och förvaltning av interoperabilitetsspecifikationer för den samverkan som sker inom samverkansområdet.
    3. SKA ansvara för upprättande och förvaltning av de överenskommelser som ingåtts av samverkande parter inom samverkansområdet.
    4. KAN välja Samordnad identitet och behörighet som grund för hantering av identiteter och åtkomstbeslut inom samverkansområdet.
    5. KAN välja att nyttja en, flera, eller alla förmågor som erbjuds via Samordnad identitet och behörighet för att realisera samverkan inom det egna området.
  2. Anslutande part
    1. KAN agera samverkansoperatör
    2. SKA teckna avtal eller ingå överenskommelse med samverkansoperatörer samverkansområden där man önskar delta 
    3. SKA teckna avtal eller ingå överenskommelse med anslutningsoperatör i Samordnad identitet och behörighet 
    4. SKA realisera eller upphandla de komponenter eller tjänster som behövs för att realisera identitets- och behörighetshantering för samverkan
    5. KAN etablera en verksamhet som egenskapsintygsägare om man inom samverkansområdet har specifika informationssäkerhetskrav för samverkansområdet
  3. Komponentansvarig
    1. SKA via en anslutningsoperatör ansluta de tekniska komponenter som ska användas av anslutande parter inom samverkan via Samordnad identitet och behörighet 
  4. Egenskapsmärkesägare
    1. SKA ansvara för förvaltning av en uppsättning krav specifika för samverkansområdet som en teknisk komponent och den verksamhet och organisation som ansvarar för komponenten behöver uppfylla 
    2. SKA i största möjliga mån återanvända krav från den centrala kravkatalogen och verka för att eventuella nya krav förrs in i kravkatalogen

...

Arkitekturell modell

Den arkitekturella modellen är uppdelad i tre delar:

...

draw.io Diagram
borderfalse
diagramNameNamnlöst diagram-1765369750330
simpleViewerfalse
width
linksauto
tbstyleinline
lboxtrue
diagramWidth2600
height1116
revision36

Tillitshantering

Federationsinfrastruktur

Digital samverkan

...

Exemplifierad etablering av samverkan med stöd av Samordnad identitet och behörighet

Bakgrund: Värmdö kommun behöver ansluta till en folkbokföringen hos Skatteverket och till Försäkringskassans tjänst för myndighetsrapportering (OBS! påhittat scenario).

...