Grundläggande om kommunikation
Kommunikationen planeras utifrån strategier, mål och tidplaner som finns övergripande för uppdraget.
För att infrastrukturen ska bli känd och använd behöver det finnas en väl genomarbetad och uttänkt kommunikation. Kommunikationen ska syfta till att
- göra infrastrukturen känd
- skapa förståelse för vad det är och nyttan
- öka intresset för att ta en aktiv roll i infrastrukturen
- öka intresset för att ansluta.
Kommunikationen inom infrastrukturen behöver beskriva Vad, Varför, Hur, När.
Kommunikation är prioriterad
- inför att infrastrukturen finns på plats
- när den finns på plats
- fortsatt för att främja anslutning till infrastrukturen.
Några framgångsfaktorer
- Målgruppsanpassning. Vi beskriver tydligt vem informationen riktar sig till.
- Samordning mellan organisationerna gällande begrepp och ordval när vi kommunicerar infrastrukturen.
- Hänvisningar till varandra utifrån ansvarsområden (för att undvika olika budskap och dubbeljobb samt förtydliga roller).
- Helhet framför egna intressen.
Hur vi stärker kommunikationen tillsammans
Rubrikerna nedan utgår från vad vi kom fram till under möte inom Fokusområde verksamhet och juridik, 13 juni 2025.
Målgrupps- och intressentanalys
Sofia har tagit fram ett förslag utifrån kommunikationsplan för Ena. Förslaget presenterades på leveransteamsmöte 28 augusti 2025.
Det vi enades om finns nu dokumenterat på egen sida här: Externa målgrupper - RU Identitet & Behörighet - Confluence
Namn, gemensamma begrepp, uttryck
Se separat sida: Namn, budskap och ordval - RU Identitet & Behörighet - Confluence
Vem som ansvarar för vilken information
Utifrån uppdraget Digg har fått ser Digg att myndigheten ansvarar för kommunikationen som rör infrastrukturen i stort. Det vill säga
- behov och nuläge
- nyttan
- vad/hur/utformning av infrastruktur
- vilka som samverkar, ansvarsfördelning och roller
- tidplan
- förslag till författningsändringar, förvaltning och drift även i kris och krig.
All information kommer inte att finnas på plats direkt utan fylls på allt eftersom. Basen för informationen är digg.se, se nedan.
Behov av tillägg för andra organisationer?
Andras information vi kan hänvisa till i våra respektive kanaler
Vi hänvisar till varandra för att underlätta för målgrupperna, undvika olika budskap, dubbeljobb och för att förtydliga roller. I listan nedan kan varje organisation fylla på för att underlätta spridning och draghjälp.
Digg.se
- Webbsidor med övergripande information om den gemensamma infrastrukturen för identitet och behörighet. Informationen på sidan uppdateras kontinuerligt: Samordnad identitet och behörighet | Digg
- Primär målgrupp för digg.se är personer med övergripande och breda behov med relativt låg förkunskap.
- Vid önskemål eller inspel, kontakta kommunikatör Sofia Sundelin: sofia.sundelin@digg.se
Kommande externa evenemang för kunskapsspridning (Digg): Veta mer – kommande evenemang | Digg
ehalsomyndigheten.se
- Har en plats på externwebben om EHDS: EHDS • E-hälsomyndigheten
- Har också en sida för RU: Sammanhållen infrastruktur för identitet och behörighet • E-hälsomyndigheten
- (digg.se länkar till dessa sidor här: En gemensam infrastruktur för säker inloggning och åtkomst | Digg)
Behov av gemensamma/samordnade kommunikationsinsatser/kraftsamling
- Delning av kommunikationsunderlag inför avslutat uppdrag 12 december?