You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 72 Next »


Inledning

Välkommen till samarbetsytan för Nationellt råd för interoperabilitet inom hälso- och sjukvård!

Syftet med denna samverkansyta är att fungera som en gemensam informationsyta där vi kan dela arbetsmaterial och annan nödvändig information som stödjer rådet
Deltagare

Rådet består av deltagare från: myndigheter, regioner och kommuner, privata vårdgivare, standardiseringsorganisationer, akademi, industri och professionsorganisationer. Varje aktörsgrupp har två representanter, en ordinarie deltagare och en ersättare.

Länk till deltagarförteckning.


Syfte och mål

Rådets huvudsakliga ansvarsområde är:

  • Identifiera prioriterade områden för standardisering
  • Förankra och synkronisera prioriterade behov inom det egna området i sektorn
  • Bidra i arbetet med att ta fram en nationell plan för att realisera prioriterade behov
  • Föreslå hur operativa arbetsgrupper bör sättas samman
  • Följa upp resultaten av arbetsgruppernas leveranser
  • Verka för användning av de framtagna implementationsnära specifikationerna

Aktuell information

Nästa möte i rådet:

2025-01-27 12-16 Nationella rådet för interoperabilitet, Fysiskt möte, E-hälsomyndighetens lokaler S:t Eriksgatan 117.

Pågående arbetsgrupper

Kontakta oss

Du kan kontakta oss genom: interoperabilitet@ehalsomyndigheten.se

Mötestider och mötesform

Datum 

Agenda 

Presentationer 

Minnesanteckning

Möte rådet för interoperabilitet

2025-01-27  13.00-16.00 fysiskt i E-hälsomyndighetens lokaler, S:t Eriksgatan 117.

 

Bilaga 1

Bilaga 2.1 och bilaga 2.2

Bilaga 3

Bilaga 4


Möte rådet för interoperabilitet

2024-12-02  13.00-16.00 digitalt- Teamsmöte

  • Fastställande av dagordningen

  • Prioritering av kliniska informationsmängder
  • Arkitekturrådets uppdrag och pågående arbete

  • Prioritering av teknisk information

  • Prioritering av sektorsspecifika grundläggande information

  • Antal arbetsgrupper som startas upp efter årsskiftet
  • Vad menas med implementationsnära specifikationer?

  • Bemanning av arbetsgrupperna

  • Utvärdering av rådets arbete hittills

Fördjupningsmöte- grundläggande information 

2024-11-22   09.00-11.00 digitalt- Teamsmöte

  • Inledning
  • Grundläggande och förutsättningskapande information
  • Organisation och bemanning av det fortsatta arbetet

Fördjupningsmöte- tekniska mönster/infrastrukturspecifikationer

2024-11-13   09.00-11.00 digitalt- Teamsmöte

  • Inledning
  • Förutsättningsskapande infrastruktur för interoperabilitet
  • Organisation och bemanning av det fortsatta arbetet

Fördjupningsmöte - informationsmängder i den europeiska patientöversikten

2024-11-12 13.00-15.00 digitalt- Teamsmöte

  • Inledning
  • Informationsmängderna i EHDS-patientöversikt
  • Diskussion kring prioriteringsmodellen
  • Organisation och bemanning av det fortsatta arbetet

Möte rådet för interoperabilitet

2024-10-21 13.00-16.00 digitalt- Teamsmöte

  • Föregående mötesanteckningar och information om kommunikationsytor

  • Identifierade informationsområden för standardisering- Återkoppling från ledamöter
  • Prioriteringar av informationsmängder – upplägg

  • Prioritering inom kategorierna

  • Förberedelser inför nästa möte

  • Avslutning, Kommunikation från dagens möte kommande möten

Möte rådet för interoperabilitet
2024-09-23 12.00-16.00 fysiskt i E-hälsomyndighetens lokaler, S:t Eriksgatan 117.


  • Presentationsrunda och lunch

  • Rådets uppdrag, bakgrund och syfte

  • Information om EHDS

  • Förväntningar på rådets arbete

  • Vilka behov av standardisering finns?

  • Arbetsformer för rådet

  • Avslutning och nästa möte


  • No labels