Om Handboken för vård- och apotekstjänster
Här kan du läsa om vad Handboken för vård- och apotekstjänster (hädanefter kallad Handboken) är och vem den riktar sig till, hur du navigerar i Handboken och vilka termer och begrepp som används. Handboken samlar den information som behövs för att E-hälsomyndighetens vård- och apotekstjänster ska kunna användas på ett säkert och korrekt sätt.
1. Vad är Handboken?
Handboken innehåller information om E-hälsomyndighetens vård- och apotekstjänster samt de krav, rekommendationer och villkor som gäller vid nyttjande av dessa tjänster för att de ska kunna användas på ett säkert och korrekt sätt. Handboken beskriver hur man tekniskt utvecklar mot E-hälsomyndighetens tjänster och tjänsternas verksamhetsmässiga användningsområde.
E-hälsomyndighetens tjänsteplattform används av IT-system som behöver kunna skapa, hantera, expediera och rapportera förskrivningar. I handboken för vård- och apotekstjänster finns den information som krävs för att de som utvecklar och använder dessa IT-system ska förstå tjänsterna både ur ett verksamhetsmässigt och ett tekniskt perspektiv. Där framgår även vilka krav som ställs för att få ansluta ett system till tjänsteplattformen..
I samband med att E-hälsomyndigheten produktionssätter nya releaser kommer ny funktionalitet och nya krav att beskrivas i Handboken. Du kommer att kunna filtrera och jämföra olika versioner av samma sida för att i detalj kunna se vilka ändringar som har gjorts på respektive sida.
2. Vilka använder Handboken?
Handboken vänder sig till dig som utvecklar och använder E-hälsomyndighetens tjänsteplattform och innehåller den information du behöver för att kunna utveckla, vidareutveckla och ansluta ett sådant system. Handboken kan användas av dig som vårdaktör med IT-system som nyttjar E-hälsomyndighetens tjänster samt systemleverantör som utvecklar eller förvaltar dessa IT-system. Handboken kan även användas av apoteksaktörer (tillståndsinnehavare för ett eller flera öppenvårdsapotek) med IT-system som nyttjar E-hälsomyndighetens tjänster och systemleverantör som utvecklar eller förvaltar dessa IT-system.
3. Handboken finns för olika versionspaket och i olika versioner
E-hälsomyndighetens tekniska tjänster förpackas i så kallade versionspaket. Alla tjänster och tjänsteversioner som används i ett system som ansluter till E-hälsomyndighetens tjänsteplattform ska alltid tillhöra ett och samma versionspaket. Denna Handbok beskriver de produkter och tjänster som behövs för att ansluta till versionspaket 21.
Den här Handbokens versioner speglar E-hälsomyndighetens releasetillfällen. Den senaste versionen innehåller den för tillfället aktuella informationen om versionspaket 21 och det är denna version som visas per automatik. Den som har behov av att veta hur informationen såg ut vid föregående release kan via scroll-listan välja att istället ta del av den tidigare Handboksversionen.
Om du utvecklar mot versionspaket 17.1 så hittar du istället den information du behöver här i Handbok för Kundsamverkan vård- och apotekstjänster. Har du inte tillgång till inloggningsuppgifter för att komma åt informationen gällande våra 17.1 tjänster mejlar du registrator@ehalsomyndigheten.se så hjälper de dig med det.
4. Krav i lagar, förordningar och föreskrifter
En rad lagar, förordningar och föreskrifter styr E-hälsomyndighetens verksamhet. Det åligger dig som vård- och apoteksaktör eller systemleverantör som utvecklar mot och använder E-hälsomyndighetens tjänster att följa de krav som finns reglerade i alla dessa lagar, förordningar och föreskrifter för att våra produkter och tjänster ska kunna användas på ett säkert och korrekt sätt. På följande sida finns en förteckning över de regelverk du behöver förhålla dig till.
5. Behandling av personuppgifter
E-hälsomyndigheten är personuppgiftsansvarig för den behandling som myndigheten utför i ett antal register som vård och apotek behöver ha tillgång till för att bland annat kunna förskriva och expediera recept. För detta ändamål registrerar E-hälsomyndigheten personuppgifter men uppgifterna används också för att ta fram statistik. Vi behandlar den information som anförtrotts oss i enlighet med kraven i tillämplig dataskyddslagstiftning och på sådant sätt att den registrerades rättigheter skyddas.
Läs mer om vår behandling av personuppgifter (ehalsomyndigheten.se).
6. Handboken som avtalsbilaga
Alla aktörer som ansluter till och har åtkomst till E-hälsomyndighetens register och tjänster måste teckna huvudavtal om anslutning och godkänna de allmänna villkor som är tillämpliga för aktören i fråga. Även organisationer som tillverkar och utvecklar IT-system som är avsedda att anslutas till E-hälsomyndigheten måste teckna avtal och godkänna tillämpliga allmänna villkor.
Här kan du läsa mer om hur det går till att teckna avtal med E-hälsomyndigheten.
Versionshistorik
Version | Datum | Kommentar |
---|---|---|
1.0 | 2021-11-27 | Ny handbok vård- och apotekstjänster |
1.1 | 2022-06-13 | Förtydligat vilka versioner som visas av Handboken |