Implementeringsstöd Nationella läkemedelslistan
För att implementera Nationella läkemedelslistan (NLL) fullt ut krävs ett förändringsarbete, både tekniskt och verksamhetsmässigt, hos vården och på apoteken. För att stödja förändringsarbetet under implementeringsfasen av NLL erbjuder E-hälsomyndigheten ett förstärkt stöd som utgår från tre operativa fokusområden: stöd för integration av system, säkerhetslösning samt stöd i förberedelser vid anslutning och driftsättning. Arbetet bedrivs bland annat genom fördjupade dialoger i samarbete med deltagare från vård och omsorg, apoteken och systemleverantörerna.
Den stora delen av implementeringsarbetet behöver dock ske inom respektive organisation och berörda aktörer påverkas på olika sätt beroende på vilken aktör man är. E‑hälsomyndigheten tar inte fram praktisk vägledning för lokala verksamheter. Det behöver göras i respektive verksamhet så att de nya rutinerna samspelar med de arbetssätt som redan finns.
Här kan du läsa mer om de fördjupade dialogerna:
Stödmaterial och material kopplat till arbete som genomförts inom olika arbetsgrupper finns samlat på nedan sidor.
-
- Här finns tex presentationer från testseminarier genomförda under 2024.
-
- Här når du Introduktion till Nationella läkemedelslistan. Ett övergripande informationsmaterial för användare av läsfunktionen i NLL.
Syfte och mål
Syfte med implementeringsstödet är att stödja de aktörer som ska implementera NLL i vård- och apotekssystemen samt i berörda verksamheter.
Målgrupp
Aktörer inom vård- och apotekssektorn som ska implementera NLL samt berörda systemleverantörer.
Aktuell information
2024-10-31 Samverkansytan uppdaterad.
Kontaktpersoner
Pia Venäläinen - Tidplaner och övergripande dialog med externa aktörer
ext.pia.venalainen@ehalsomyndigheten.se
Staffan Olsson - Fördjupad dialog integration NLL
staffan.olsson@ehalsomyndigheten.se
Niklas Dahlbäck - Fördjupad dialog säkerhetslösning
ext.Niklas.Dahlback@ehalsomyndigheten.se
Sara Svärd - Fördjupad dialog anslutning och driftsättning
Här hittar du E‑hälsomyndighetens Handbok för vård- och apotekstjänster.
Checklista och faktablad
Ta del av checklistan och faktabladet vi tagit fram för att komma igång med ert implementeringsarbete.
Frågor och ärenden
Har du frågor efter att ha läst handboken eller annat informationsmaterial är du välkommen att skicka in ett ärende till vår servicedesk.
Rapportera ett problem eller beställ testdata • E-hälsomyndigheten (ehalsomyndigheten.se)
1.1. Mötestider och mötesform
Se information under respektive fördjupad dialog.