...
Ev en bild här? (bild nedan under uppbyggnad - ej färdig/beslutad)
Samverkan vid utveckling och förvaltning av befintliga eller nya produkter och tjänster
En av E-hälsomyndighetens kärnprocesser är vår produktutvecklingsprocess - ta fram och förvalta produkt. I denna process hanteras förändringar eller förbättringar av befintliga produkter och tjänster. Det kan även handla om nya lagkrav och större införanden som t ex utveckling, anpassning och anslutning till Nationella läkemedelslistan. Förändringar berör såväl verksamhetsfrågor som teknik och teknisk arkitektur. Processen består av ett antal processteg där samverkan är en viktig del. Även om myndigheten är ytterst ansvarig för utformningen av den slutgiltiga produkten eller tjänsten krävs det extern samverkan för att säkerställa att de blir meningsfulla och användbara.
...
E-hälsomyndigheten arbetar med att väva samman den externa och interna samverkan som en del i produktutvecklingsprocessen. Där blir arbetet med vår prioriteringsmodell, våra styrande principer och hur vi fångar inkomna behov, synpunkter och önskemål som rör våra tjänster och produkter viktiga delar i utvecklingen framåt.
Samverkan vid utveckling, godkännande och anslutning av externa aktörer (Kundsamverkan och anslutning)
Lars Wallénkan du kort summera hur ni arbetar med samverkan kopplat till KA rollen och godkännandet? TACK!
Samverkan inom samordningsuppdraget och vid utredningar
E‑hälsomyndigheten har i uppdrag att samordna regeringens satsningar på e-hälsa och att övergripande följa utvecklingen på området. När samverkan behövs i utredningar ska sådan samverkan i första hand ske genom kontakt med intresse- och branschorganisationer. Kontakt kan även ske via de kanaler som upparbetas genom E-hälsomyndighetens dialogmöten som exempelvis diskussionsforum.
...
Sedan 2016 finns Vision e-hälsa 2025. Det är en överenskommelse mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) om att Sverige ska vara bäst i världen på att ta tillvara på digitaliseringens möjligheter inom hälso- och sjukvård och socialtjänst till 2025. Som ett stöd i arbetet med visionen finns ett samordningskansli som E-hälsomyndigheten ansvarar för tillsammans med SKR. E-hälsomyndighetens ansvarar också för att följa upp Vision e-hälsa 2025. Här kan du läsa mer Vision e-hälsa 2025
Andra samverkansområden
I samband med utveckling och införande finns också angränsande områden som informationssäkerhet (säkerhetslösning) för anslutning till tjänsterna och möjligheter för testning i externa testmiljöer. Även driftsfrågor om vilken påverkan E-hälsomyndighetens olika releaser och servicefönster har är viktiga områden för en samverkan, liksom kring eventuella Incidenter och driftstörningar.
...
Utöver de ovanstående punkterna finns ett antal andra frågeställningar som det vid olika tillfällen kan finnas behov av specifika insatser med en samverkan. Det kan t ex handla om juridiska frågeställningar, statistik, processer etc.
Pågående samverkansforum och önskemål
Mer information om pågående samverkansforum hittar du under Pågående samverkansforum.
...