Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

Samverkan ska vara behovsstyrd. Viktigt med transparens och tillit. Fokus på kunskapsutbyte, dialog och samarbete och och att arbeta mot gemensamma mål. Viktigt att rätt resurser/kompetens är på plats samt kontinuitet och återkoppling. Tydliggöra förväntningar i förväg, struktur. (kan man få in dessa insikter i texten?)

Att sträva efter att uppnå transparens, öppenhet och tydlighet i dialogen med våra externa aktörer har visats sig vara en framgångsfaktor och kommer fortsatt prägla all vår samverkan. En annan lärdom är att arbeta mer målgruppsanpassat, behovsdrivet och proaktivt då exempelvis vården består av olika verksamheter med helt olika förutsättningar och behov. Tydliga kontaktvägar in till myndigheten och kontakter ut till nyckelpersoner hos respektive aktör har skapats och uppdaterats kontinuerligt då det varit behov av helt nya kontaktvägar, främst gentemot hälso- och sjukvården.

Samverkan vid utveckling och förvaltning av befintliga eller nya produkter och tjänster

En av E-hälsomyndighetens kärnprocesser är att ta fram och förvalta produkter. Den består av ett antal olika processteg där samverkan är en viktig del av processen.
För att stödja samverkan med externa aktörer som utvecklar mot, ansluter till eller använder våra produkter och tjänster används E-hälsomyndighetens samverkansyta. (kanske flytta ner?)

Slutligen arbetar E-hälsomyndigheten vidare med att ytterligare väva samman den externa och interna samverkan som en del i produktutvecklingsprocessen. Där blir arbetet med vår prioriteringsmodell, våra styrande principer och hur vi fångar inkomna behov, synpunkter och önskemål som rör våra tjänster och produkter viktiga delar i utvecklingen framåt. 

Utveckling av befintliga eller nya tjänster har ofta en extern påverkan för t ex apotek, vården och invånare. Det kan handla om förändringar eller förbättringar i befintliga tjänster. Det handlar även om nya lagkrav och större införanden som t ex anpassning och anslutning till Nationella läkemedelslistan. Förändringar berör såväl verksamhetsfrågor som teknik och teknisk arkitektur. En viktig källa för information, och en grund för samverkan vad gäller utveckling mot E-hälsomyndighetens produkter och tjänster, är E-hälsomyndighetens Handbok (länk).  Den innehåller allt du behöver för att utveckla mot våra tjänster: vilka register och databaser E‑hälsomyndigheten ansvarar för och vilka tjänster vi tillhandahåller för att vård- och apotekssystem ska kunna ansluta till och använda informationen i dem. samlar all information som behövs för att utveckla och ansluta till E-hälsomyndighetens tjänster på ett säkert och korrekt sätt. Mer information hittar du här Utveckla mot E-hälsomyndighetens tjänster v21.0 
I samband med utveckling och införande finns också angränsande områden som åtkomstlösning för anslutning till tjänsterna och möjligheter för testning i externa testmiljöer. Även driftsfrågor om vilken påverkan E-hälsomyndighetens olika releaser och servicefönster har är viktiga områden för en samverkan, liksom kring eventuella Incidenter och driftstörningar. (hmm lite osäker på denna)

...