Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

Exempel på samverkansform kan vara i form av olika forum som riktar sig till olika målgrupper. Mer information om befintliga forum för samverkan kan du hitta här Pågående samverkansforum .
Forum Det är en viktig del för myndigheten att kunna informera kring områden och ta del av externa intressenters kunskap och synpunkter. Vid en inventering med externa aktörer framkom att lämplig samverkansform för flertalet områden kan vara i form av workshops och forum där aktörer kan aktivt kan delta.
Det finns även andra former som är viktig för en väl fungerande samverkan. Här kan du hitta mer information om exempel på Övrig samverkan

Samverkan vid utveckling och förvaltning av befintliga eller nya produkter och tjänster

En av E-hälsomyndighetens kärnprocesser är att ta fram och förvalta produkter. Den består av ett antal olika processteg.
För att stödja samverkan med externa aktörer som utvecklar mot, ansluter till eller använder våra produkter och tjänster används E-hälsomyndighetens samverkansyta.

En av E-hälsomyndighetens kärnprocesser är att ta fram och förvalta produkter. Den består av ett antal olika processteg.

För den externa samverkan har vi gjort en indelning i olika nivåer

  • Operativ nivå

Beskrivning av operativ nivå

  • Taktisk nivå

Beskrivning av taktisk nivå

  • Strategisk nivå

Beskrivning av strategisk nivå

Utveckling av befintliga eller nya tjänster har ofta en extern påverkan för t ex apotek, vården och invånare. Det kan handla om förändringar eller förbättringar i befintliga tjänster. Det handlar även om nya lagkrav och större införanden som t ex anpassning och anslutning till Nationella läkemedelslistan.
Det berör såväl verksamhetsfrågor som teknik och teknisk arkitektur.  En viktig källa för information, och en grund för samverkan vad gäller utveckling för produkter och tjänster, är E-hälsomyndighetens Handbok.  Den innehåller allt du behöver för att utveckla mot våra tjänster: vilka register och databaser E‑hälsomyndigheten ansvarar för och vilka tjänster vi tillhandahåller för att vård- och apotekssystem ska kunna ansluta till och använda informationen i dem. Mer information hittar du här Utveckla mot E-hälsomyndighetens tjänster v21.0
I samband med utveckling och införande finns också angränsande områden som åtkomstlösning för anslutning till tjänsterna och möjligheter för testning i externa testmiljöer. Även driftsfrågor om vilken påverkan E-hälsomyndighetens olika releaser och servicefönster har är viktiga områden för en samverkan, liksom kring eventuella Incidenter och driftstörningar.

Ett flertal forum och samverkansformer finns skapade för detta. Mer information om pågående forum hittar du här Pågående samverkansforum.

Du kan även sända in önskemål kring olika produkter och tjänster. Mer information om det hittar du här Önskemål

Samverkan inom samordningsuppdraget och vid utredningar

...

Sedan 2016 finns Vision e-hälsa 2025. Det är en överenskommelse mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) om att Sverige ska vara bäst i världen på att ta tillvara på digitaliseringens möjligheter inom hälso- och sjukvård och socialtjänst till 2025.
Som ett stöd i arbetet med visionen finns ett samordningskansli som E-hälsomyndigheten ansvarar för tillsammans med SKR.
E-hälsomyndighetens ansvarar också för att följa upp Vision e-hälsa 2025. Här kan du läsa mer Vision e-hälsa 2025


 Andra samverkansområden

Utöver de ovanstående punkterna finns ett antal andra frågeställningar som det vid olika tillfällen kan finnas behov av specifika insatser kring med en samverkan. Det kan t ex handla om juridiska frågeställningar, statistik, processer etc.


Om du inte kan finna ett sätt eller ett område för samverkan, där du kan se ett behov och önskemål så kan du kontakta oss. Här hittar du information om hur du kontaktar oss för det Kontakt