I linje med myndighetens policy och riktlinje för intressentmedverkan och erhållna erfarenheter från arbetet NLL kommer vi fortsatt behålla det etablerade arbetssättet med hög inkludering och nära samverkan i arbetet med våra produkter och tjänster framöver. Det finns behov av att på en mer övergripande nivå synka våra gemensamma strategier och skapa förutsättningar för att våra produkter och tjänster ska fungera i praktiken. Här blir det strategiska samverkansforumet fortsatt viktigt, likväl som taktiska forum och dialoger. Behovet av mer operativa forum kvarstår och får ett ökat fokus på detaljerade verksamhetsfrågor och tekniska frågor bland annat i takt med att det nya funktioner för NLL lanseras. Det kommer krävas mer samverkan med representanter som har särskild specialistkunskap för olika sakområden och funktioner parallellt med att all samverkan ska lyftas in i helheten. Samverkansstrukturen utgör här en viktig grund för att stödja den inriktningen med möjligheten att snabbt justera befintliga grupper och forum vid behov och tydligt peka på hur samverkan ska genomföras rent praktiskt. Summerat behöver vi fortsatt samverkan på strategisk, taktisk och operativ nivå kopplat till olika samverkansområden som exempelvis vidareutveckling, validering, kommunikation, incidenter och den löpande förvaltningen av NLL i produktion.
Samverkansstrukturen utgör här en viktig grund för att stödja samverkansbehovets inriktningen med möjligheten att snabbt justera befintliga grupper och forum vid behov och tydligt peka på hur samverkan ska genomföras rent praktiskt. Summerat kommer samverkan fortsätta både på en strategisk, taktisk och operativ nivå kopplat till olika samverkansområden som exempelvis vidareutveckling, validering, kommunikation, incidenter och den löpande förvaltningen av NLL i produktion.
(Jonnas kommentarer)
E-hälsomyndigheten samverkar på olika plan beroende på vilket område det handlar om. Medverkan sker i huvudsak vid utveckling och förvaltning av befintliga och nya produkter och tjänster, inom samordningsuppdraget eller i olika utredningsuppdrag som berör våra intressenter.
Intressenters delaktighet är en vital del i vårt arbete för att skapa värde, såväl i inledande produkt- och tjänsteframtagning som i förvaltning och utredningsarbete. För att följa kravet på objektivitet och likabehandling ska samarbete och samverkan präglas av en öppenhet och en transparens där alla ska få möjlighet att ta del av samma information. Hur gör vi detta? Kan vi beskriva att vi här arbetar med samverakansytan där alla forum ska ha en egen yta för delning av information?
Intressentmedverkan ska präglas av god tillgänglighet och inte begränsas av deltagarens resurstillgångar. Digitala möten förespråkas men i de fall då fysiska möten lämpar sig bäst finns även möjlighet till sådana. Är denna mening nödvändig?
Exempel på samverkansform kan vara i form av olika forum som riktar sig till olika målgrupper. Det är en viktig del för myndigheten att kunna informera kring områden och ta del av externa intressenters kunskap och synpunkter. Är denna mening nödvändig? Kanske formulera om?
Vid en inventering med externa aktörer framkom att lämplig samverkansform för flertalet områden kan vara i form av workshops och forum där aktörer aktivt kan delta.
Det finns även andra former som är viktig för en väl fungerande samverkan. Här kan du hitta mer information om exempel på Övrig samverkan
Samverkan vid utveckling och förvaltning av befintliga eller nya produkter och tjänster
En av E-hälsomyndighetens kärnprocesser är att ta fram och förvalta produkter. Den består av ett antal olika processteg där samverkan är en viktig del av processen.
För att stödja samverkan med externa aktörer som utvecklar mot, ansluter till eller använder våra produkter och tjänster används E-hälsomyndighetens samverkansyta. (kanske flytta ner?)
Slutligen arbetar E-hälsomyndigheten vidare med att ytterligare väva samman den externa och interna samverkan som en del i produktutvecklingsprocessen. Där blir arbetet med vår prioriteringsmodell, våra styrande principer och hur vi fångar inkomna behov, synpunkter och önskemål som rör våra tjänster och produkter viktiga delar i utvecklingen framåt.
Utveckling av befintliga eller nya tjänster har ofta en extern påverkan för t ex apotek, vården och invånare. Det kan handla om förändringar eller förbättringar i befintliga tjänster. Det handlar även om nya lagkrav och större införanden som t ex anpassning och anslutning till Nationella läkemedelslistan. Förändringar berör såväl verksamhetsfrågor som teknik och teknisk arkitektur. En viktig källa för information, och en grund för samverkan vad gäller utveckling mot E-hälsomyndighetens produkter och tjänster, är E-hälsomyndighetens Handbok (länk). Den innehåller allt du behöver för att utveckla mot våra tjänster: vilka register och databaser E‑hälsomyndigheten ansvarar för och vilka tjänster vi tillhandahåller för att vård- och apotekssystem ska kunna ansluta till och använda informationen i dem. samlar all information som behövs för att utveckla och ansluta till E-hälsomyndighetens tjänster på ett säkert och korrekt sätt. Mer information hittar du här Utveckla mot E-hälsomyndighetens tjänster v21.0
I samband med utveckling och införande finns också angränsande områden som åtkomstlösning för anslutning till tjänsterna och möjligheter för testning i externa testmiljöer. Även driftsfrågor om vilken påverkan E-hälsomyndighetens olika releaser och servicefönster har är viktiga områden för en samverkan, liksom kring eventuella Incidenter och driftstörningar. (hmm lite osäker på denna)
Ett flertal forum och samverkansformer finns skapade för detta. Mer information om pågående forum hittar du här Pågående samverkansforum. Du kan även sända in önskemål kring olika produkter och tjänster. Mer information om det hittar du här Önskemål, synpunkter och förslag
Samverkan inom samordningsuppdraget och vid utredningar
E‑hälsomyndigheten har i uppdrag att samordna regeringens satsningar på e-hälsa och att övergripande följa utvecklingen på området. I arbetet ingår omvärldsbevakning, både internationellt och nationellt.
När samverkan behövs i utredningar ska sådan samverkan i första hand ske genom kontakt med intresse- och branschorganisationer. Kontakt kan även ske via de kanaler som upparbetas genom E-hälsomyndighetens dialogmöten som exempelvis diskussionsforum.
I samordningsuppdraget ingår att skapa förutsättningar för, och öka kunskapen kring, e-hälsa. Det sker genom att till exempel stödja aktörer inom hälso- och sjukvården och socialtjänsten i sin digitalisering, nätverka med aktörer inom e-hälsa, inspirera och motivera kommuner och regioner att införa och använda digital teknik och representera Sverige i olika arbetsgrupper på EU-nivå.
Sedan 2016 finns Vision e-hälsa 2025. Det är en överenskommelse mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) om att Sverige ska vara bäst i världen på att ta tillvara på digitaliseringens möjligheter inom hälso- och sjukvård och socialtjänst till 2025. Som ett stöd i arbetet med visionen finns ett samordningskansli som E-hälsomyndigheten ansvarar för tillsammans med SKR. E-hälsomyndighetens ansvarar också för att följa upp Vision e-hälsa 2025. Här kan du läsa mer Vision e-hälsa 2025
Andra samverkansområden
Utöver de ovanstående punkterna finns ett antal andra frågeställningar som det vid olika tillfällen kan finnas behov av specifika insatser med en samverkan. Det kan t ex handla om juridiska frågeställningar, statistik, processer etc.
Om du inte kan finna ett sätt eller ett område för samverkan, där du kan se ett behov och önskemål så kan du kontakta oss. Här hittar du information om hur du kontaktar oss för det Kontakt
Kundsamverkan och anslutning
Incidentprocessen
Samordning
KOmmunikation - kommunikatörsnätverket