Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

E-hälsomyndigheten arbetar med att väva samman den externa och interna samverkan som en del i produktutvecklingsprocessen. Där blir arbetet med vår prioriteringsmodell, våra styrande principer och hur vi fångar inkomna behov, synpunkter och önskemål som rör våra tjänster och produkter viktiga delar i utvecklingen framåt. 


Samverkan vid utveckling, godkännande och anslutning (Kundsamverkan och anslutning) 

Lars Wallénkan du kort summera hur ni arbetar med samverkan kopplat till KA rollen och godkännandet? TACK!


Andra samverkansområden

I samband med utveckling och införande finns också angränsande områden som informationssäkerhet (säkerhetslösning) för anslutning till tjänsterna och möjligheter för testning i externa testmiljöer. Även driftsfrågor om vilken påverkan E-hälsomyndighetens olika releaser och servicefönster har är viktiga områden för en samverkan, liksom kring eventuella Incidenter och driftstörningar. 

Ett annat viktigt område som E-hälsomyndigheten arbetar med sch som berör våra externa intressenter är kommunikation. För att på bästa sätt möta behoven av information till vården, apoteken och invånarna behöver vi även samverka när det kommer till kommunikation och spridning av information. 

Utöver de ovanstående punkterna finns ett antal andra frågeställningar som det vid olika tillfällen kan finnas behov av specifika insatser med en samverkan. Det kan t ex handla om juridiska frågeställningar, statistik, processer etc.


Samverkan inom samordningsuppdraget och vid utredningar

...

Sedan 2016 finns Vision e-hälsa 2025. Det är en överenskommelse mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) om att Sverige ska vara bäst i världen på att ta tillvara på digitaliseringens möjligheter inom hälso- och sjukvård och socialtjänst till 2025. Som ett stöd i arbetet med visionen finns ett samordningskansli som E-hälsomyndigheten ansvarar för tillsammans med SKR. E-hälsomyndighetens ansvarar också för att följa upp Vision e-hälsa 2025. Här kan du läsa mer Vision e-hälsa 2025

Samverkan vid utveckling, godkännande och anslutning (Kundsamverkan och anslutning) 

Lars Wallénkan du kort summera hur ni arbetar med samverkan kopplat till KA rollen och godkännandet? TACK!

Andra samverkansområden

I samband med utveckling och införande finns också angränsande områden som informationssäkerhet (säkerhetslösning) för anslutning till tjänsterna och möjligheter för testning i externa testmiljöer. Även driftsfrågor om vilken påverkan E-hälsomyndighetens olika releaser och servicefönster har är viktiga områden för en samverkan, liksom kring eventuella Incidenter och driftstörningar. 

Ett annat viktigt område som E-hälsomyndigheten arbetar med sch som berör våra externa intressenter är kommunikation. För att på bästa sätt möta behoven av information till vården, apoteken och invånarna behöver vi även samverka när det kommer till kommunikation och spridning av information. 

Utöver de ovanstående punkterna finns ett antal andra frågeställningar som det vid olika tillfällen kan finnas behov av specifika insatser med en samverkan. Det kan t ex handla om juridiska frågeställningar, statistik, processer etc.

Pågående samverkansforum och önskemål 

...