Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

I linje med E-hälsomyndighetens policy och riktlinje för intressentmedverkan ska vårat arbete präglas av nära samarbete och hög inkludering med berörda intressenter. Samarbeten och dialog kring vårt uppdrag behöver finnas på olika nivåer och inom olika områden samtidigt som vi måste säkerställa helheten. 





Strategisk samordning

E-hälsomyndigheten har regeringens uppdrag att driva utvecklingen av den nationella digitala infrastrukturen inom hälsa, vård inklusive tandvård och omsorg. Att utforma infrastrukturen är en komplex process. Det kräver ett brett samarbete inom sektorn där olika behov och förutsättningar tas om hand.

Arbetet drivs ytterst genom myndighetens strategiska samordningsgrupp. 

Expand
titleStrategisk samordningsgrupp för nationell digital infrastruktur för hälsa, vård och omsorg
  • Syfte: Underlätta och effektivisera samarbetet mellan de aktörer som spelar avgörande roller för att införa en nationell digital infrastruktur för hälsa, vård och omsorg.

  • Deltagare: E-hälsomyndigheten, Myndigheten för digital förvaltning, Swedish Medtech, Socialstyrelsen, Vårdföretagarna, Region Jönköping, Läkemedelsverket, Sveriges Apoteksförening, Västra Götalandsregionen, Region Västmanland, Försäkringskassan, Sveriges Kommuner och Regioner, Region Jämtland-Härjedalen, Vårdförbundet, Läkarförbundet, Regeringskansliet, TechSverige

  • Strategisk samordningsgrupp
  • Samverkansyta saknas
STÖD OCH STYRNING


Stöd och styrning

Stöd och styrning är den sammanhållande parten för nationell samverkan mellan berörda aktörer. I den stödjande och styrande nivån finns råd och arbetsgrupper som rör informationsarkitektur, organisation, lösning och teknik, med fokus på interoperabilitet inom den nationella digitala infrastrukturen. 

Pågående samverkan

Taktisk och operativ samverkan

En stor del av myndighetens samarbeten sker på en taktisk och operativ nivå. På taktisk nivå samverkar vi i syfte att skapa rätt förutsättningar hos respektive aktör för att uppnå uppsatta mål och strategier. Samverkan på operativ nivå fokuserar på detaljerade frågeställningar, exempelvis verksamhets- och teknikfrågor. För den här typen av samverkan behövs representanter med särskild specialistkunskap för olika sakområden och funktioner. Pågående samarbeten är indelade utifrån olika områden: 

LÄKEMEDEL Läkemedel - pågående samverkan

VÅRD Vård - pågående samverkan