Versions Compared
Key
- This line was added.
- This line was removed.
- Formatting was changed.
E-hälsomyndighetens arbete ska präglas av nära samarbete och hög inkludering med berörda intressenter. Samarbeten och dialog kring vårt uppdrag behöver finnas på olika nivåer och inom olika områden samtidigt som vi måste säkerställa helheten.
Strategisk samordning
E-hälsomyndigheten har regeringens uppdrag att driva utvecklingen av den nationella digitala infrastrukturen inom hälsa, vård inklusive tandvård och omsorg. Att utforma infrastrukturen är en komplex process som kräver ett brett samarbete inom sektorn där olika behov och förutsättningar tas om hand.
Arbetet samordnas ytterst genom myndighetens strategiska grupp.
Expand | ||
---|---|---|
| ||
|
Stöd och styrning
Stöd och styrning är den sammanhållande parten för nationell samverkan mellan berörda aktörer. I den stödjande och styrande nivån finns råd och arbetsgrupper som rör informationsarkitektur, organisation, lösning och teknik, med fokus på interoperabilitet inom den nationella digitala infrastrukturen.
Expand | ||
---|---|---|
| ||
Stöd och styrning - Pågående samverkan - Confluence (ehalsomyndigheten.se) |
Taktisk och operativ samverkan
En stor del av myndighetens samarbeten sker på en taktisk och operativ nivå. På taktisk nivå samverkar vi i syfte att skapa rätt förutsättningar hos respektive aktör för att uppnå uppsatta mål och strategier. Samverkan på operativ nivå fokuserar på detaljerade frågeställningar, exempelvis verksamhets- och teknikfrågor. För den här typen av samverkan behövs representanter med särskild specialistkunskap för olika sakområden och funktioner. Pågående samarbeten är indelade utifrån olika områden:
Läkemedel - pågående samverkan