Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

image-2025-4-1_11-35-52.pngimage-2025-4-3_14-14-52.pngchildren

Arktitekturell indelning av infrastrukturen

Tillitshantering

Tillithantering utgör ramverket för hur man säkerställer att komponenter inom federationen uppfyller säkerhets- och kvalitetskrav, både tekniskt och organisatoriskt. Det är det gemensamma språket som möjliggör återanvändning och ömsesidigt erkännande av tillit mellan olika domäner. Tillitshanteringen utgör grunden för hela federationsinfrastrukturen och besvarar frågan: ”Varför kan vi lita på komponenterna i infrastrukturen?”.

Nyckelbegrepp:

  • Tillitsobjekt: Strukturerad information som förmedlas inom federationen såsom metadata, intyg och kontext definierar vilken information som är betrodd och varför

  • Tillitsmärken: Tilldelas komponenter som uppfyller säkerhetskrav på exempelvis autentisering, attributhantering och åtkomstkontroll. Märkena signalerar tillit och kravuppfyllnad

    • Omfattar fyra kategorier av tillitsskapande krav:

      • Tekniska

      • Organisatoriska

      • Administrativa

      • Fysiska

  • Tillitsnivåer: definieras enligt känslighetsklassificering och bygger på MSB:s modell för konfidentialitet och riktighet

  • Efterlevnadskontroll: Genom mekanismer som självdeklaration eller extern granskning säkerställs att säkerhetskrav fortsatt uppfylls

Federationsinfrastruktur


Digital samverkan

Detta perspektiv handlar om hur två eller flera parter – t.ex. myndigheter eller organisationer – använder federationsinfrastrukturen för att på ett tillitsfullt sätt utbyta information digitalt.

Digital samverkan sker när två (eller flera) parter utbyter information genom infrastrukturen baserat på etablerad tillit och federationens metadata.

Nyckelbegrepp:

  • Federationsmedlemmar: Aktörer som t.ex. legitimeringstjänster, e-tjänster eller API:er ansluter som “leaf entities” och följer federationens regelverk

  • Åtkomstbeslut: Grundas på digitala intyg (tokens, claims, attribut) och säkerställs genom verifiering av trust chains och tillitsmärken.

  • Anslutningsprocess: En entitet registreras via en anslutningsoperatör och kopplas till federationens tillitsstruktur genom godkänd metadata

Flöde för digital samverkan via federationsinfrastruktur

  • Initiering av åtkomstbegäran
    En part (t.ex. en e-tjänst eller klient) initierar en åtkomstbegäran. Denna begäran specificerar syftet och vilken information som krävs (t.ex. autentisering, attribut, behörighet).

  • Intygsinhämtning från intygstjänst
    För att fullgöra åtkomstbegäran kontaktar e-tjänsten en intygstjänst (t.ex. en legitimeringstjänst eller auktorisationstjänst).
    Intygstjänsten returnerar ett eller flera intyg (t.ex. autentiseringsintyg eller åtkomstintyg) som är digitalt signerade och innehåller påståenden om användaren.

  • Tillitssäkring via tillitsmärken (LoT-krav)
    Beroende på den begärda informationens känslighet måste alla involverade komponenter (t.ex. intygstjänst, attributkälla, e-tjänst) vara tilldelade korrekta tillitsmärken.
    Dessa märken (t.ex. Ena LoT-2, LoT-3) verifierar att komponenten uppfyller krav enligt definierad Level of Trust (LoT), baserat på t.ex. informationsklassning

  • Verifiering via federationen
    Intygen och metadata verifieras genom federationens tekniska infrastruktur:

    • Metadatauppslag via t.ex. Resolver-tjänst

    • Verifiering av trust chains via Trust Anchors och Intermediate Entities

    • Kontroll att signaturer och nycklar stämmer, samt att tillitsmärken är aktuella och giltiga

  • Åtkomstbeslut och informationsutbyte
    När alla krav är verifierade fattar e-tjänsten ett åtkomstbeslut. Informationen kan därefter säkert utbytas enligt regelverket.