Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

  • Alexandra, Katarina

1.3 Kommunikation

Kommunikationen planeras utifrån strategier, mål och tidplaner som finns övergripande för uppdraget.

För att infrastrukturen ska bli känd och använd behöver det finnas en väl genomarbetad och uttänkt kommunikation. Kommunikationen ska syfta till att

  • göra infrastrukturen känd
  • skapa förståelse för vad det är och nyttan
  • öka intresset för att ta en aktiv roll i infrastrukturen
  • öka intresset för att ansluta.

Kommunikationen inom infrastrukturen behöver beskriva beskriva Vad, Varför, Hur, När.Kommunikationen behöver vara målgruppsanpassad

Kommunikation är prioriterad

  • inför att infrastrukturen finns på plats
  • när den finns på plats
  • fortsatt för att främja anslutning till infrastrukturen.

Några framgångsfaktorer:

  • Målgruppsanpassning. Vi beskriver tydligt vem informationen riktar sig till.
  • Samordning mellan organisationerna gällande begrepp och ordval när vi kommunicerar infrastrukturen.
  • Hänvisningar till varandra utifrån ansvarsområden (för att undvika olika budskap och dubbeljobb samt förtydliga roller).
  • Helhet framför egna intressen.

Vi som jobbar med området:

  • Sofia tillsammans med representanter från samverkande organisationer.

Mer information: Fokusområde 1.3 Kommunikation - RU Identitet & Behörighet - Confluence

1.4 Finansiering / kostnadsmodell

...

  • Hur kostnaderna för infrastrukturen ska fördelas mellan staten och anslutna aktörer (t.ex. kommuner, regioner, operatörer).
  • Vilken roll kommersiella eller semikommersiella aktörer kan ha i finansieringen, samt hur eventuella avgifter ska hanteras eller regleras.
  • Hur staten som initiativtagare och bärare av infrastrukturen säkerställer långsiktig hållbarhet, förutsägbarhet och transparens i finansieringsmodellen

Digg har gjort en tagit fram ett utkast på problembeskrivning för scopet: Problembeskrivning vårt scope.docx

...