Fokusområden
För att hantera det som ingår i verksamhet och juridik, samt jobba med avgränsade områden eller frågeställningar, så finns ett förslag om att dela upp arbetet i olika delar. De som i nuläget är aktuella att arbeta med beskrivs under respektive avsnitt nedan.
Målet är att mer isolerat och avgränsat arbete med en fråga eller område i taget och kunna "stänga den" tills vidare.
Lista på uppstartade leveranser:
- Anslutning - regler (nedan 1.1)
- Samverkansstrukturer (1.2)
- Kommunikation (1.3)
- Finansiering / kostnadsmodell (1.4)
- Juridik (1.5)
Möjliga / prioriterade fokusområden som ännu inte finns listade nedan:
- Roller och ansvar i infrastrukturen - ifrån verksamhets/kommunikationsperspektiv
- Rutiner för incidenthantering och rapportering
- Stöd till Part vid frågor
1.1 Anslutning
Blablablbla
Vi som jobbar med området:
- Christer och Tomas med Aras och Henric
1.2 Samverkansstrukturer inom infrastrukturen
Vi behöver landa i förslag på hur samverkansstrukturen inom infrastrukturen ska se ut. Inom Ena finns en samverkansstruktur redan idag (beskriv den). Behöver infrastrukturen för hantering av identitet och behörighet en egen struktur eller kan den kopplas helt till Ena strukturen? Behöver Ena-strukturen i så fall (gällande det senare) justeras för att uppfylla de behov som denna infrastruktur har alternativt hur borde samverkansstrukturen koppla still Ena-samverkan?
Hur kan samverkansstrukturer se ut idag, kan vi inspireras? Här har exempelvis Internetstiftelsen erfarenheter av samverkansstrukturer inom federationer.
- Beskriva Enas samverkans- och ledningsstruktur
- Ta fram förslag på hur samverkansstrukturen skulle kunna se ut för infrastrukturen som hanterar identitet och behörighet
- referenser till befintliga samverkansstrukturer, avvägningar etc.
- Beskriv hur och om det kopplar till Enas samverkansstruktur
Vi som jobbar med området:
- Alexandra, Katarina
1.3 Kommunikation
För att infrastrukturen ska bli känd och använd behöver det finnas en väl genomarbetad och uttänkt kommunikation. Kommunikationen ska syfta till att
- göra infrastrukturen känd
- skapa förståelse för vad det är och nyttan
- öka intresset för att ta en aktiv roll i infrastrukturen
- öka intresset för att ansluta.
Kommunikationen inom infrastrukturen behöver beskriva Vad, Varför, Hur, När.
Kommunikationen behöver vara målgruppsanpassad.
Vi som jobbar med området:
- Sofia
1.4 Finansiering / kostnadsmodell
Behov av finansierings- och kostnadsmodell för federationsinfrastruktur
Utvecklingen av en digital federationsinfrastruktur sker i syfte att möjliggöra säkert och tillförlitligt informationsutbyte mellan aktörer i offentlig sektor, såsom kommuner, regioner, statliga myndigheter och andra behöriga parter. Denna infrastruktur erbjuds av staten som ett gemensamt ramverk för identitet, tillit och interoperabilitet – men bygger på ett federativt upplägg där olika parter kan ha olika roller, ansvar och incitament.
Inom denna federation kan det komma att finnas flera operatörer som inte är myndigheter– t.ex. Inera AB, och även privat-privata aktörer – som levererar tjänster inom ramen för infrastrukturen, vilket öppnar för att sådana aktörer kan vilja ta ut avgifter för sina delar av tjänsteutbudet. Detta skapar ett behov av att tydligt definiera:
- Hur kostnaderna för infrastrukturen ska fördelas mellan staten och anslutna aktörer (t.ex. kommuner, regioner, operatörer).
- Vilken roll kommersiella eller semikommersiella aktörer kan ha i finansieringen, samt hur eventuella avgifter ska hanteras eller regleras.
- Hur staten som initiativtagare och bärare av infrastrukturen säkerställer långsiktig hållbarhet, förutsägbarhet och transparens i finansieringsmodellen
Digg har gjort en problembeskrivning för scopet: Problembeskrivning vårt scope.docx
Vi som jobbar med området:
- EHM har en person som kan delta i arbetet, Digg har pågående arbete för att få fram kompetens.
1.5 Juridik
Vi som jobbar med området:
- Anna Döös och Tina C