Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

I linje med E-hälsomyndighetens policy och riktlinje för intressentmedverkan ska vårat arbete präglas av nära samverkan och hög inkludering med berörda intressenter. Samverkan och dialog kring våra produkter och tjänster behöver finnas på olika nivåer och inom olika områden samtidigt som vi måste säkerställa helheten. Samverkansstrukturen utgör en viktig grund för att stödja arbetet och säkerställa att frågor tas på rätt nivå samt tydliggöra eskaleringsvägar. Samverkansstrukturen ger oss även förutsättningar för att justera grupper och forum vid behov. 



Image Added

Strategisk nivå 

Samverkan på strategisk nivå sker i det Strategiska samverkansforumet med utsedda representanter från SKR, Inera, Läkemedelsverket, Sveriges Apoteksförening, Socialstyrelsen, regioner och E-hälsomyndigheten. Vi samverkar kring formella uppdrag och strategier som varje deltagande organisation har samt diskuterar specifika frågeställningar av gemensamt intresse och synkar våra insatser utifrån ett helhetsperspektiv. Representanter har mandat att företräda sin organisation och har ett ansvar att förmedla, förankra och bereda olika frågor i den egna organisationen. Representation kan behöva justeras beroende på fråga som ska behandlas. 

Taktisk nivå

Samverkan på taktiskt nivå sker i aktörsråd, referensgrupper och kunddialoger med utsedda representanter från medlems- och arbetsgivarorganisationer och grupper med gemensamma intressen och behov, t.ex. Sveriges apoteksförening, SKR, regioner, apoteksaktörer, kundgrupper och övrig vård. Vi samverkar i syfte att skapa rätt förutsättningar hos respektive aktör för att uppnå uppsatta mål och strategier. Eskalering av frågor sker till strategisk nivå. 

Operativ nivå

Samverkan på operativ nivå fokuserar på detaljerade frågeställningar, exempelvis verksamhets- och teknikfrågor. För den här typen av samverkan behövs representanter med särskild specialistkunskap för olika sakområden och funktioner. Operativ samverkan sätts upp efter behov och särskilda kriterier används för att säkerställa rätt representation. Representanter utses via våra strategiska och taktiska forum. Eskalering av frågor sker till relevant forum på taktisk nivå.  

E-hälsomyndigheten samverkar på olika plan beroende på vilket område det handlar om. Medverkan sker i huvudsak vid utveckling och förvaltning av befintliga och nya produkter och tjänster, inom samordningsuppdraget eller i olika utredningsuppdrag som berör våra intressenter.

Intressenters delaktighet är en vital del i vårt arbete för att skapa värde, såväl i inledande produkt- och tjänsteframtagning som i förvaltning och utredningsarbete.
För att följa kravet på objektivitet och likabehandling ska samarbete och samverkan präglas av en öppenhet och en transparens där alla ska få möjlighet att ta del av samma information.
Intressentmedverkan ska präglas av god tillgänglighet och inte begränsas av deltagarens resurstillgångar. Digitala möten förespråkas men i de fall då fysiska möten lämpar sig bäst finns även möjlighet till sådana.

Exempel på samverkansform kan vara i form av olika forum som riktar sig till olika målgrupper. Mer information om befintliga forum för samverkan kan du hitta här Pågående samverkansforum .
Forum är en viktig del för myndigheten att kunna informera kring områden och ta del av externa intressenters kunskap och synpunkter. Det finns även andra former som är viktig för samverkan. Här kan du hitta mer information om exempel på Övrig samverkan

Samverkan vid utveckling och förvaltning av befintliga eller nya produkter och tjänster

För att stödja samverkan med externa aktörer som utvecklar mot, ansluter till eller använder våra produkter och tjänster används E-hälsomyndighetens samverkansyta.

En av E-hälsomyndighetens kärnprocesser är att ta fram och förvalta produkter. Den består av ett antal olika processteg.

För den externa samverkan har vi gjort en indelning i olika nivåer

  • Operativ nivå

Beskrivning av operativ nivå

  • Taktisk nivå

Beskrivning av taktisk nivå

  • Strategisk nivå

Beskrivning av strategisk nivå

Samverkan inom samordningsuppdraget och vid utredningar

E‑hälsomyndigheten har i uppdrag att samordna regeringens satsningar på e-hälsa och att övergripande följa utvecklingen på området. 
I arbetet ingår omvärldsbevakning, både internationellt och nationellt.

När samverkan behövs i utredningar ska sådan samverkan i första hand ske genom kontakt med intresse- och branschorganisationer. Kontakt kan även ske via de kanaler som upparbetas genom E-hälsomyndighetens dialogmöten exempelvis diskussionsforum.

I samordningsuppdraget ingår att skapa förutsättningar för, och öka kunskapen kring, e-hälsa. Det sker genom att till exempel stödja aktörer inom hälso- och sjukvården och socialtjänsten i sin digitalisering, nätverka med aktörer inom e-hälsa,
inspirera och motivera kommuner och regioner att införa och använda digital teknik,  och representera Sverige i olika arbetsgrupper på EU-nivå.

...