Myndighetens beslut och vägval gällande produkter och tjänster har en stor betydelse för externa intressenter på strategisk, taktisk, operativ och praktisk nivå. Det ligger därför i vårt intresse som myndighet att tidigt fånga upp behov i utredningar och utvecklingsarbete, både i förvaltning och projekt för att skapa så lämpliga och ändamålsenliga produkter och tjänster som möjligt. Myndigheten samverkar därför på olika nivåer och inom olika områden i syfte att utbyta kunskap och synka våra gemensamma uppdrag.
I linje med myndighetens I linje med E-hälsomyndighetens policy och riktlinje för intressentmedverkan och erhållna erfarenheter från tidigare arbete med samverkan ska arbetet med våra produkter och tjänster ska vårat arbete präglas av nära samverkan och hög inkludering med berörda aktörer. Även om samverkan och dialoger intressenter. Samverkan och dialog kring våra produkter och tjänster behöver finnas på olika nivåer och inom olika områden är det viktigt att all samverkan vävs samman och lyfts in i samtidigt som vi måste säkerställa helheten. Samverkansstrukturen utgör här en viktig grund för att stödja arbetet med samverkan och tydligt peka på hur samverkan ska genomföras rent praktiskt samt ge och säkerställa att frågor tas på rätt nivå samt tydliggöra eskaleringsvägar. Samverkansstrukturen ger oss även förutsättningar för att snabbt justera befintliga grupper och forum vid behov.
Strategisk nivå
Samverkan på strategisk nivå sker i det Strategiska samverkansforumet med utsedda representanter från SKR, Inera, Läkemedelsverket, Sveriges Apoteksförening, Socialstyrelsen, regioner och E-hälsomyndigheten. Vi samverkar kring formella uppdrag och strategier som varje deltagande organisation har samt diskuterar specifika frågeställningar av gemensamt intresse
och synkar våra insatser utifrån ett helhetsperspektiv. Representanter har mandat att företräda sin organisation och har ett ansvar att förmedla, förankra och bereda olika frågor i den egna organisationen. Representation kan behöva justeras beroende på fråga som ska behandlas.
Taktisk nivå
Samverkan på taktiskt nivå sker i aktörsråd, referensgrupper och kunddialoger med utsedda representanter från medlems- och arbetsgivarorganisationer och grupper med gemensamma intressen och behov,
t.ex. Sveriges apoteksförening, SKR, regioner, apoteksaktörer, kundgrupper och övrig vård. Vi samverkar i syfte att skapa rätt förutsättningar hos respektive aktör för att uppnå uppsatta mål och
strategier. Eskalering av frågor sker till strategisk nivå.
Operativ nivå
Samverkan på operativ nivå fokuserar på detaljerade frågeställningar, exempelvis verksamhets- och teknikfrågor
. För den här typen av samverkan behövs representanter
med särskild specialistkunskap för olika sakområden och funktioner.
Förslag 3 bilder
Operativ samverkan sätts upp efter behov och särskilda kriterier används för att säkerställa rätt representation. Representanter utses via våra strategiska och taktiska forum. Eskalering av frågor sker till relevant forum på taktisk nivå.