Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

I linje med myndighetens E-hälsomyndighetens policy och riktlinje för intressentmedverkan ska E-hälsomyndighetens vårat arbete präglas av nära samverkan och hög inkludering med berörda aktörerintressenter. Samverkan och dialog kring våra produkter och tjänster behöver finnas på olika nivåer och inom olika områden samtidigt som vi säkerställer måste säkerställa helheten. Samverkansstrukturen utgör en viktig grund för att stödja arbetet och säkerställa att frågor tas på rätt nivå , samt tydliggöra eskaleringsvägar. Vidare Samverkansstrukturen ger samverkansstrukturen oss även förutsättningar för att justera grupper och forum vid behov. 



Image Added

Strategisk nivå 

Det finns behov av att på en mer övergripande nivå samordna våra gemensamma strategier med andra myndigheten och professionsorganisationer som direkt eller indirekt påverkas av E-hälsomyndighetens produkter och tjänster för att skapa förutsättningar för att våra produkter och tjänster ska fungera i praktiken. Här blir samverkan på en mer strategisk nivå viktig. De handlar främst om att samverka kring de formella uppdrag som varje organisation har och att diskutera

Samverkan på strategisk nivå sker i det Strategiska samverkansforumet med utsedda representanter från SKR, Inera, Läkemedelsverket, Sveriges Apoteksförening, Socialstyrelsen, regioner och E-hälsomyndigheten. Vi samverkar kring formella uppdrag och strategier som varje deltagande organisation har samt diskuterar specifika frågeställningar av gemensamt intresse

där vi

och synkar våra insatser utifrån ett helhetsperspektiv. Representanter har mandat att företräda sin organisation och har ett ansvar att förmedla, förankra och bereda olika frågor i den egna organisationen. Representation kan behöva justeras beroende på fråga som ska behandlas. 

Taktisk nivå

Våra intressenter är i många fall organiserade i olika medlems

Samverkan på taktiskt nivå sker i aktörsråd, referensgrupper och kunddialoger med utsedda representanter från medlems- och arbetsgivarorganisationer och grupper med gemensamma intressen och behov

, exempelvis Apoteksföreningen, Sveriges Kommuner och Regioner och kundgrupper för olika vård- och apotekssystem. Dessa fungerar ofta som nätverk för kunskapsutbyte och har en samordnande roll. I

, t.ex. Sveriges apoteksförening, SKR, regioner, apoteksaktörer, kundgrupper och övrig vård. Vi samverkar i syfte att skapa rätt förutsättningar hos respektive aktör för att uppnå uppsatta mål och

strategier behövs därför en samordning och samverkan på en taktisk nivå med utsedda representanter från dessa organisationer och grupper

strategier. Eskalering av frågor sker till strategisk nivå

Operativ nivå

Behovet av operativa forum är centralt där fokus ligger på mer detaljerade

Samverkan på operativ nivå fokuserar på detaljerade frågeställningar, exempelvis verksamhets- och teknikfrågor

, bland annat i takt med att nya funktioner för Nationella läkemedelslistan (NLL) eller andra produkter ska lanseras

. För den här typen av samverkan behövs representanter

från våra intressenter

med särskild specialistkunskap för olika sakområden och funktioner

. draw.io DiagramborderfalsediagramNameolika novåersimpleViewerfalsewidth400linksautotbstyleinlinelboxtruediagramWidth1094revision10

Operativ samverkan sätts upp efter behov och särskilda kriterier används för att säkerställa rätt representation. Representanter utses via våra strategiska och taktiska forum. Eskalering av frågor sker till relevant forum på taktisk nivå.