I linje med
...
E-hälsomyndighetens policy och riktlinje för intressentmedverkan
...
ska vårat arbete präglas av nära samverkan
...
och hög inkludering
...
BILD?
Samverkan vid utveckling och förvaltning av befintliga eller nya produkter och tjänster
En av E-hälsomyndighetens kärnprocesser är vår produktutvecklingsprocess - ta fram och förvalta produkt. I denna process hanteras förändringar eller förbättringar av befintliga produkter och tjänster. Det kan även handla om nya lagkrav och större införanden som t ex utveckling, anpassning och anslutning till Nationella läkemedelslistan. Förändringar berör såväl verksamhetsfrågor som teknik och teknisk arkitektur. Processen består av ett antal processteg där samverkan är en viktig del. Även om myndigheten är ytterst ansvarig för utformningen av den slutgiltiga produkten eller tjänsten krävs det extern samverkan för att säkerställa att de blir meningsfulla och användbara.
En viktig källa för information, och en grund för samverkan vad gäller utveckling mot E-hälsomyndighetens produkter och tjänster, är E-hälsomyndighetens Handbok (länk). Den samlar all information som behövs för att utveckla och ansluta till E-hälsomyndighetens tjänster på ett säkert och korrekt sätt.
E-hälsomyndigheten arbetar med att väva samman den externa och interna samverkan som en del i produktutvecklingsprocessen. Där blir arbetet med vår prioriteringsmodell, våra styrande principer och hur vi fångar inkomna behov, synpunkter och önskemål som rör våra tjänster och produkter viktiga delar i utvecklingen framåt.
Samverkan vid utveckling, godkännande och anslutning av externa aktörer (Kundsamverkan och anslutning)
Lars Wallénkan du kort summera hur ni arbetar med samverkan kopplat till KA rollen och godkännandet? TACK!
Samverkan inom samordningsuppdraget och vid utredningar
E‑hälsomyndigheten har i uppdrag att samordna regeringens satsningar på e-hälsa och att övergripande följa utvecklingen på området. När samverkan behövs i utredningar ska sådan samverkan i första hand ske genom kontakt med intresse- och branschorganisationer. Kontakt kan även ske via de kanaler som upparbetas genom E-hälsomyndighetens dialogmöten som exempelvis diskussionsforum.
I samordningsuppdraget ingår att skapa förutsättningar för, och öka kunskapen kring, e-hälsa. Det sker genom att till exempel stödja aktörer inom hälso- och sjukvården och socialtjänsten i sin digitalisering, nätverka med aktörer inom e-hälsa, inspirera och motivera kommuner och regioner att införa och använda digital teknik och representera Sverige i olika arbetsgrupper på EU-nivå.
Sedan 2016 finns Vision e-hälsa 2025. Det är en överenskommelse mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) om att Sverige ska vara bäst i världen på att ta tillvara på digitaliseringens möjligheter inom hälso- och sjukvård och socialtjänst till 2025. Som ett stöd i arbetet med visionen finns ett samordningskansli som E-hälsomyndigheten ansvarar för tillsammans med SKR. E-hälsomyndighetens ansvarar också för att följa upp Vision e-hälsa 2025. Här kan du läsa mer Vision e-hälsa 2025
Andra samverkansområden
I samband med utveckling och införande finns också angränsande områden som informationssäkerhet (säkerhetslösning) för anslutning till tjänsterna och möjligheter för testning i externa testmiljöer. Även driftsfrågor om vilken påverkan E-hälsomyndighetens olika releaser och servicefönster har är viktiga områden för en samverkan, liksom kring eventuella Incidenter och driftstörningar.
Ett annat viktigt område som E-hälsomyndigheten arbetar med sch som berör våra externa intressenter är kommunikation. För att på bästa sätt möta behoven av information till vården, apoteken och invånarna behöver vi även samverka när det kommer till kommunikation och spridning av information.
Utöver de ovanstående punkterna finns ett antal andra frågeställningar som det vid olika tillfällen kan finnas behov av specifika insatser med en samverkan. Det kan t ex handla om juridiska frågeställningar, statistik, processer etc.
Pågående samverkansforum och önskemål
Mer information om pågående samverkansforum hittar du under Pågående samverkansforum.
Du kan även sända in önskemål kring olika produkter och tjänster. Mer information om det hittar du här Önskemål, synpunkter och förslag.
...
med berörda intressenter. Samverkan och dialog kring våra produkter och tjänster behöver finnas på olika nivåer och inom olika områden samtidigt som vi måste säkerställa helheten. Samverkansstrukturen utgör en viktig grund för att stödja arbetet och säkerställa att frågor tas på rätt nivå samt tydliggöra eskaleringsvägar. Samverkansstrukturen ger oss även förutsättningar för att justera grupper och forum vid behov.
Strategisk nivå
Samverkan på strategisk nivå sker i det Strategiska samverkansforumet med utsedda representanter från SKR, Inera, Läkemedelsverket, Sveriges Apoteksförening, Socialstyrelsen, regioner och E-hälsomyndigheten. Vi samverkar kring formella uppdrag och strategier som varje deltagande organisation har samt diskuterar specifika frågeställningar av gemensamt intresse och synkar våra insatser utifrån ett helhetsperspektiv. Representanter har mandat att företräda sin organisation och har ett ansvar att förmedla, förankra och bereda olika frågor i den egna organisationen. Representation kan behöva justeras beroende på fråga som ska behandlas.
Taktisk nivå
Samverkan på taktiskt nivå sker i aktörsråd, referensgrupper och kunddialoger med utsedda representanter från medlems- och arbetsgivarorganisationer och grupper med gemensamma intressen och behov, t.ex. Sveriges apoteksförening, SKR, regioner, apoteksaktörer, kundgrupper och övrig vård. Vi samverkar i syfte att skapa rätt förutsättningar hos respektive aktör för att uppnå uppsatta mål och strategier. Eskalering av frågor sker till strategisk nivå.
Operativ nivå
Samverkan på operativ nivå fokuserar på detaljerade frågeställningar, exempelvis verksamhets- och teknikfrågor. För den här typen av samverkan behövs representanter med särskild specialistkunskap för olika sakområden och funktioner. Operativ samverkan sätts upp efter behov och särskilda kriterier används för att säkerställa rätt representation. Representanter utses via våra strategiska och taktiska forum. Eskalering av frågor sker till relevant forum på taktisk nivå.