Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

I linje med

myndighetens

E-hälsomyndighetens policy och riktlinje för intressentmedverkan

och erhållna erfarenheter från tidigare arbete med samverkan ska arbetet med våra produkter och tjänster

ska vårat arbete präglas av nära samverkan och hög inkludering med berörda

aktörer. Det finns behov av att på en mer övergripande nivå synka våra gemensamma strategier och skapa förutsättningar för att våra produkter och tjänster ska fungera i praktiken. Här blir det strategiska samverkansforumet fortsatt viktigt, likväl som taktiska forum och dialoger. Behovet av mer operativa forum kvarstår och får ett ökat fokus på detaljerade verksamhetsfrågor och tekniska frågor, bland annat i takt med att nya funktioner för NLL eller andra produkter ska lanseras. Det kommer krävas mer samverkan med representanter som har särskild specialistkunskap för olika sakområden och funktioner parallellt med att all samverkan ska lyftas in i helheten. Samverkansstrukturen utgör här en viktig grund för att stödja den inriktningen med möjligheten att snabbt justera befintliga grupper och forum vid behov och tydligt peka på hur samverkan ska genomföras rent praktiskt. Summerat behöver vi fortsatt samverkan på strategisk, taktisk och operativ nivå kopplat till olika samverkansområden som exempelvis vidareutveckling, anslutning, validering, kommunikation, incidenter och den löpande förvaltningen av av våra produkter och tjänster. Samverkan är även viktig del i olika utredningsuppdrag som berör externa intressenter.

 

Ev en bild här? (bild nedan under uppbyggnad - ej färdig/beslutad)

intressenter. Samverkan och dialog kring våra produkter och tjänster behöver finnas på olika nivåer och inom olika områden samtidigt som vi måste säkerställa helheten. Samverkansstrukturen utgör en viktig grund för att stödja arbetet och säkerställa att frågor tas på rätt nivå samt tydliggöra eskaleringsvägar. Samverkansstrukturen ger oss även förutsättningar för att justera grupper och forum vid behov. 



Image Added

Strategisk nivå 

Samverkan på strategisk nivå sker i det Strategiska samverkansforumet med utsedda representanter från SKR, Inera, Läkemedelsverket, Sveriges Apoteksförening, Socialstyrelsen, regioner och E-hälsomyndigheten. Vi samverkar kring formella uppdrag och strategier som varje deltagande organisation har samt diskuterar specifika frågeställningar av gemensamt intresse och synkar våra insatser utifrån ett helhetsperspektiv. Representanter har mandat att företräda sin organisation och har ett ansvar att förmedla, förankra och bereda olika frågor i den egna organisationen. Representation kan behöva justeras beroende på fråga som ska behandlas. 

Taktisk nivå

Samverkan på taktiskt nivå sker i aktörsråd, referensgrupper och kunddialoger med utsedda representanter från medlems- och arbetsgivarorganisationer och grupper med gemensamma intressen och behov, t.ex. Sveriges apoteksförening, SKR, regioner, apoteksaktörer, kundgrupper och övrig vård. Vi samverkar i syfte att skapa rätt förutsättningar hos respektive aktör för att uppnå uppsatta mål och strategier. Eskalering av frågor sker till strategisk nivå. 

Operativ nivå

Samverkan på operativ nivå fokuserar på detaljerade frågeställningar, exempelvis verksamhets- och teknikfrågor. För den här typen av samverkan behövs representanter med särskild specialistkunskap för olika sakområden och funktioner. Operativ samverkan sätts upp efter behov och särskilda kriterier används för att säkerställa rätt representation. Representanter utses via våra strategiska och taktiska forum. Eskalering av frågor sker till relevant forum på taktisk nivå.  

Image Removed