E-hälsomyndighetens arbete ska präglas av nära samarbete och hög inkludering med berörda intressenter.Samarbeten och dialog kring vårt uppdrag behöver finnas på olika nivåer och inom olika områden samtidigt som vi måste säkerställa helheten.
Strategisk samordning
E-hälsomyndigheten har regeringens uppdrag att driva utvecklingen av den nationella digitala infrastrukturen inom hälsa, vård inklusive tandvård och omsorg. Att utforma infrastrukturen är en komplex process som kräver ett brett samarbete inom sektorn där olika behov och förutsättningar tas om hand.
Arbetet samordnas ytterst genom myndighetens strategiska grupp.
Syfte: Underlätta och effektivisera samarbetet mellan de aktörer som spelar avgörande roller för att införa en nationell digital infrastruktur för hälsa, vård och omsorg.
Deltagare: E-hälsomyndigheten, Myndigheten för digital förvaltning, Swedish Medtech, Socialstyrelsen, Vårdföretagarna, Region Jönköping, Läkemedelsverket, Sveriges Apoteksförening, Västra Götalandsregionen, Region Västmanland, Försäkringskassan, Sveriges Kommuner och Regioner, Region Jämtland-Härjedalen, Vårdförbundet, Läkarförbundet, Regeringskansliet, TechSverige
Stöd och styrning är den sammanhållande parten för nationell samverkan mellan berörda aktörer. I den stödjande och styrande nivån finns råd och arbetsgrupper som rör informationsarkitektur, organisation, lösning och teknik, med fokus på interoperabilitet inom den nationella digitala infrastrukturen.
En stor del av myndighetens samarbeten sker på en taktisk och operativ nivå. På taktisk nivå samverkar vi i syfte att skapa rätt förutsättningar hos respektive aktör för att uppnå uppsatta mål och strategier. Samverkan på operativ nivå fokuserar på detaljerade frågeställningar, exempelvis verksamhets- och teknikfrågor.För den här typen av samverkan behövs representanter med särskild specialistkunskap för olika sakområden och funktioner. Pågående samarbeten är indelade utifrån olika områden: