You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 6 Next »

Fokusområden

För att stycka elefanten och skapa mer fokus på mer avgränsade områden eller frågeställningar så finns ett förslag om att dela upp arbetet i olika delar. De som i nuläget är aktuella att arbeta med beskrivs under respektive avsnitt nedan.

Målet är att mer isolerat och avgränsat arbete med en fråga eller område i taget och kunna "stänga den" tills vidare.

Förslag på nya fokusområden som ännu inte finns med:

  • Roller och ansvar i infrastrukturen
  • Finansiering / kostnadsmodell
  • Juridik och avtal
  • Rutiner för incidenthantering och rapportering
  • Stöd till Part vid frågor

Anslutning

Blablablbla

Vi som jobbar med området:

  • Christer och Tomas



Samverkansstrukturer inom infrastrukturen

Vi behöver landa i förslag på hur samverkansstrukturen inom infrastrukturen ska se ut. Inom Ena finns en samverkansstruktur redan idag (beskriv den). Behöver infrastrukturen för hantering av identitet och behörighet en egen struktur eller kan den kopplas helt till Ena strukturen? Behöver Ena-strukturen i så fall (gällande det senare) justeras för att uppfylla de behov som denna infrastruktur har alternativt hur borde samverkansstrukturen koppla still Ena-samverkan?

Hur kan samverkansstrukturer se ut idag, kan vi inspireras? Här har exempelvis Internetstiftelsen erfarenheter av samverkansstrukturer inom federationer. 

  • Beskriva Enas samverkans- och ledningsstruktur
  • Ta fram förslag på hur samverkansstrukturen skulle kunna se ut för infrastrukturen som hanterar identitet och behörighet
  • referenser till befintliga samverkansstrukturer, avvägningar etc.
  • Beskriv hur och om det kopplar till Enas samverkansstruktur

Vi som jobbar med området:

  • Alexandra, Katarina


Kommunikation (utkast)

För att infrastrukturen ska bli känd och använd behöver det finnas en väl genomarbetad och uttänkt kommunikation. Kommunikationen ska syfta till att:

  • göra infrastrukturen känd
  • skapa förståelse för vad det är och det är till för och varför det är bra
  • öka intresset för att ta en aktiv roll i infrastrukturen
  • öka intresset för att ansluta


kommunikationen inom infrastrukturen behöver beskriva Vad, Varför, Hur, När

Kommunikationen behöver vara målgruppsanpassad

Vi som jobbar med området:




  • No labels