Myndighetens beslut och vägval gällande produkter och tjänster har en stor betydelse för externa intressenter på både strategisk, taktisk och operativ och praktisk nivå. Det ligger därför i vårt intresse som myndighet att tidigt fånga upp behov i utredningar och utvecklingsarbete, både i förvaltning och projekt för att skapa så lämpliga och ändamålsenliga produkter och tjänster som möjligt. Myndigheten samverkar därför på olika nivåer och inom olika områden i syfte att utbyta kunskap och synka våra gemensamma uppdrag.
1.1. Strategisk och taktisk nivå
Det finns behov av att på en mer övergripande nivå samordna våra gemensamma strategier och skapa förutsättningar för att våra produkter och tjänster ska fungera i praktiken. Här blir samverkan på en mer strategisk nivå viktig, likväl som taktiska forum och dialoger. De handlar främst om att samverka kring de formella uppdrag som varje organisation har och att diskutera specifika frågeställningar av gemensamt intresse där vi synkar våra insatser.
Kanske vi ska beskriva lite mer här om strategisk respektive taktisk samverkan och dela upp dessa i två rubriker. För den taktiska delen kan vi beskriva mer samarbetet med SKR och Apoteksföreningen och att vi ibland behöver tätare dialoger med särskilt utsedda aktörer eller kundgrupper etc. Tänker att de då kan rimma med bilden bättre som kan visualisera alla nivåer samt helhetsperspektivet och olika samverkansområden(Madde)
1.2. Operativ nivå
Behovet av operativa forum är centralt där fokus ligger på mer detaljerade verksamhets- och teknikfrågor, bland annat i takt med att nya funktioner för Nationella läkemedelslistan (NLL) eller andra produkter ska lanseras. För den typen av samverkan kommer representanter med särskild specialistkunskap för olika sakområden och funktioner behövas.
1.3. Helhetsperspektiv
I linje med myndighetens policy och riktlinje för intressentmedverkan och erhållna erfarenheter från tidigare arbete med samverkan ska arbetet med våra produkter och tjänster präglas av nära samverkan och hög inkludering med berörda aktörer. Även om samverkan och dialoger behöver finnas på olika nivåer och inom olika områden är det viktigt att all samverkan vävs samman och lyfts in i helheten. Samverkansstrukturen utgör här en viktig grund för att stödja arbetet med samverkan och tydligt peka på hur samverkan ska genomföras rent praktiskt samt ge förutsättningar för att snabbt justera befintliga grupper och forum vid behov .
1.4. Samverkansområden
Summerat kommer myndigheten samverka på olika nivåer kopplat till olika samverkansområden som exempelvis vidareutveckling, anslutning, validering, kommunikation, incidenter och den löpande förvaltningen av av våra produkter och tjänster. Samverkan är även viktig del i olika utredningsuppdrag som berör externa intressenter.Ev en bild här? (bild nedan under uppbyggnad - ej färdig/beslutad)
1.5. Samverkan vid utveckling och förvaltning av befintliga eller nya produkter och tjänster
En av E-hälsomyndighetens kärnprocesser är vår produktutvecklingsprocess. I denna process hanteras förändringar och förbättringar av befintliga produkter och tjänster. Det kan även handla om nya lagkrav och större införanden som t ex utveckling, anpassning och anslutning till Nationella läkemedelslistan. Förändringar berör såväl verksamhetsfrågor som teknik och teknisk arkitektur. Processen består av ett antal processteg där samverkan är en viktig del. Även om myndigheten är ytterst ansvarig för utformningen av den slutgiltiga produkten eller tjänsten krävs det extern samverkan för att säkerställa att de blir meningsfulla och användbara.
En viktig källa för information, och en grund för samverkan vad gäller utveckling mot E-hälsomyndighetens produkter och tjänster, är E-hälsomyndighetens Handbok (länk). Där finns all information som behövs för att utveckla och ansluta till E-hälsomyndighetens tjänster på ett säkert och korrekt sätt. Även E-hälsomyndighetens godkännandeprocess beskrivs i handboken och är en etablerad form för samverkan vid utveckling och godkännande av externa anslutande system.
På E-hälsomyndigheten arbetar vi med att väva samman den externa och interna samverkan som en del i produktutvecklingsprocessen. Där blir arbetet med vår prioriteringsmodell, våra styrande principer och hur vi fångar inkomna behov, synpunkter och önskemål som rör våra produkter och tjänster viktiga delar i utvecklingen framåt.
1.6. Samverkan inom samordningsuppdraget och vid utredningar
E‑hälsomyndigheten har i uppdrag att samordna regeringens satsningar på e-hälsa och att övergripande följa utvecklingen på området. När samverkan behövs i utredningar ska sådan samverkan i första hand ske genom kontakt med intresse- och branschorganisationer. Kontakt kan även ske via de kanaler som upparbetas genom E-hälsomyndighetens dialogmöten som exempelvis diskussionsforum.I samordningsuppdraget ingår att skapa förutsättningar för, och öka kunskapen kring, e-hälsa. Det sker genom att till exempel stödja aktörer inom hälso- och sjukvården och socialtjänsten i sin digitalisering, genom nätverkande med aktörer inom e-hälsa, inspirera och motivera kommuner och regioner att införa och använda digital teknik och representera Sverige i olika arbetsgrupper på EU-nivå.
Sedan 2016 finns Vision e-hälsa 2025. Det är en överenskommelse mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) om att Sverige ska vara bäst i världen på att ta tillvara på digitaliseringens möjligheter inom hälso- och sjukvård och socialtjänst till 2025. Som ett stöd i arbetet med visionen finns ett samordningskansli som E-hälsomyndigheten ansvarar för tillsammans med SKR. E-hälsomyndighetens ansvarar också för att följa upp Vision e-hälsa 2025. Här kan du läsa mer Vision e-hälsa 2025.
1.7. Andra samverkansområden
I samband med utveckling och införande finns också angränsande områden så som informationssäkerhet (säkerhetslösning) för anslutning till tjänsterna och möjligheter för testning i externa testmiljöer. Även driftsfrågor och hur E-hälsomyndighetens releaser och servicefönster påverkar externa aktörer är viktiga områden som kräver samverkan, liksom kring eventuella incidenter och driftstörningar.
Ett annat viktigt område som E-hälsomyndigheten kontinuerligt arbetar med och som berör våra externa intressenter är kommunikation. För att på bästa sätt möta behoven av information till berörda så som vården, apoteken och invånarna behöver vi även samverka när det kommer till kommunikation och spridning av information.
Utöver de ovanstående punkterna finns ett antal andra frågeställningar där behov av samverkan är av betydelse vid specifika tillfällen. Det kan t ex handla om juridiska frågeställningar, statistik, processer med mera.
1.8. Pågående samverkansforum och önskemål
Mer information om pågående samverkansforum hittar du under Pågående samverkansforum.
Du kan även sända in önskemål kring olika produkter och tjänster. Mer information om det hittar du här Önskemål, synpunkter och förslag.
Här kan du läsa hur du gör om du vill komma i kontakt med myndigheten gällande samverkan Kontakt.