Nedan följer en sammanställning av de synpunkter och inspel som framkom i de gruppdiskussioner som hölls och dokumenterades med post it-lappar på en digital whiteboard.
1. Situationer att ta hänsyn till
1.1. Patienter som inte kan ge samtycke
- Patienter i hemsjukvården är ofta väldigt sjuka (ex kognitiv svikt). Manuell rutin kanske är lämpligast för den patientgruppen.
- "Förmodat tillfälligt samtycke" är en förbättring för patientgrupper som inte kan ge sitt samtycke.
- Kan man registrera ett samtycke som ombud? Svar: Det är inte möjligt i den planerade lösningen.
1.2. Kommunal omsorg
- Hur tänker ni flödet för förberedelser inför läkemedelsgenomgång inom hemsjukvården?
- Vi behöver ta med olika patientgrupper när vi testar formuleringarna i flödet, så det blir förståeligt för alla.
1.3. Vårdärenden via telefon
- Många äldre gör ärenden via telefon.
- Ex receptförnyelse sker ofta via telefon.
- En minoritet sköter ärenden via datorn.
- Vid telefonrådgivning tex på vårdcentralen. Kan fråga vid tillfället eller upprätta ett för vårdcentralen i förväg.
1.4. Icke-digitala patientgrupper
- Underskrift på iPad? Halvmanuell rutin.
- Mycket fokus på digitalt starka individer, inte där behoven är störst.
2. Annan feedback
2.1. Frågor om det dokumenterade samtycket från patienten
- Borde det inte vara möjligt för vården att registera samtycket på patientens begäran?
- I NPÖ behöver man inte dokumentera patientens samtycke.
- Känner mig ledsen. Kommer inte ha så stor nytta av läkemedelslistan. Kommer inte gå in.
- Jobbar med journaler när patienten inte är närvarande.
- Vilket lagrum är det som säger att det behövs dokumenterat samtycken? Vill se en riktig skriftlig juridisk utredning.
2.2. Hålla ihop samtycken för olika informationsmängder
- Viktigt att patienterna förstår vad de samtycker till. Svårt för dem att förstå uppdelningen när det finns flera olika för liknande informationsmängder.
- Skulle man kunna modellera upp de olika samtycken som man behöver ta ställning till i olika situationer för att få helhetsbilden?
- Bra att gå utanför stuprören med lösningarna.
2.3. Juridisk utredning
- Samtyckena behöver begränsas från juridiskt perspektiv. Vi behöver hitta en balansgång gentemot det praktiska
- Vet inte hur man ska tillämpa GDPR på vården. Samtycke är inget värt i vården för att man som patient är i underläge. Jag säger nej till att förskriva åt patienter som inte ger sitt samtycke.
2.4. Kommunikation till invånarna
- Vi behöver samverka kring patientinfon till de olika grupperna, ex gemensam information om spärrar.
- Kan vi nyttja gemensamma samverkansytor för Vision E-hälsa?
- Skulle vi kunna göra massutskick och be patienterna om samtycke, tex via 1177?
2.5. Giltighetstid på samtycket
- 4 år verkar rimligt.