Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

I linje med myndighetens policy och riktlinje för intressentmedverkan och erhållna erfarenheter från tidigare arbete med samverkan ska arbetet med våra produkter och tjänster präglas av nära samverkan med berörda aktörer och hög inkludering. Det finns behov av att på en mer övergripande nivå synka våra gemensamma strategier och skapa förutsättningar för att våra produkter och tjänster ska fungera i praktiken. Här blir det strategiska samverkansforumet fortsatt viktigt, likväl som taktiska forum och dialoger. Behovet av mer operativa forum kvarstår och får ett ökat fokus på detaljerade verksamhetsfrågor och tekniska frågor, bland annat i takt med att det nya funktioner för NLL eller andra produkter ska lanseras. Det kommer krävas mer samverkan med representanter som har särskild specialistkunskap för olika sakområden och funktioner parallellt med att all samverkan ska lyftas in i helheten. Samverkansstrukturen utgör här en viktig grund för att stödja den inriktningen med möjligheten att snabbt justera befintliga grupper och forum vid behov och tydligt peka på hur samverkan ska genomföras rent praktiskt. Summerat behöver vi fortsatt samverkan på strategisk, taktisk och operativ nivå kopplat till olika samverkansområden som exempelvis vidareutveckling, anslutning, validering, kommunikation, incidenter och den löpande förvaltningen av av våra produkter och tjänster. Samverkan är även viktig i viktig del i olika utredningsuppdrag som berör externa intressenter.

Hur gör vi detta? Kan vi beskriva att vi här arbetar med samverakansytan där alla forum ska ha en egen yta för delning av information? 

Intressentmedverkan ska präglas av god tillgänglighet och inte begränsas av deltagarens resurstillgångar. Digitala möten förespråkas men i de fall då fysiska möten lämpar sig bäst finns även möjlighet till sådana. Är denna mening nödvändig? 

Exempel på samverkansform kan vara i form av olika forum som riktar sig till olika målgrupper. Det är en viktig del för myndigheten att kunna informera kring områden och ta del av externa intressenters kunskap och synpunkter. Är denna mening nödvändig? Kanske formulera om? 
Vid en inventering med externa aktörer framkom att lämplig samverkansform för flertalet områden kan vara i form av workshops och forum där aktörer aktivt kan delta.
Det finns även andra former som är viktig för en väl fungerande samverkan. Här kan du hitta mer information om exempel på Övrig samverkan

BILD?


Samverkan vid utveckling och förvaltning av befintliga eller nya produkter och tjänster

En av E-hälsomyndighetens kärnprocesser är att vår produktutvecklingsprocess - ta fram och förvalta produkter. Den består av ett antal olika processteg där samverkan är en viktig del av processen.
För att stödja samverkan med externa aktörer som utvecklar mot, ansluter till eller använder våra produkter och tjänster används E-hälsomyndighetens samverkansyta. (kanske flytta ner?)

Slutligen arbetar E-hälsomyndigheten vidare med att ytterligare väva samman den externa och interna samverkan som en del i produktutvecklingsprocessen. Där blir arbetet med vår prioriteringsmodell, våra styrande principer och hur vi fångar inkomna behov, synpunkter och önskemål som rör våra tjänster och produkter viktiga delar i utvecklingen framåt. 

Utveckling av befintliga eller nya tjänster har ofta en extern påverkan för t ex apotek, vården och invånare. Det kan handla om förändringar eller förbättringar i befintliga tjänster. Det produkt. I denna process hanteras förändringar eller förbättringar av befintliga produkter och tjänster. Det kan även handlar även om nya lagkrav och större införanden som t ex utveckling, anpassning och anslutning till Nationella läkemedelslistan.  Processen består av ett antal processteg där samverkan är en viktig del. Vid förändringar eller utveckling av befintliga eller nya tjänster som påverkar externa aktörer ska samverkan ske för att  Förändringar berör såväl verksamhetsfrågor som teknik och teknisk arkitektur. 

En viktig källa för information, och en grund för samverkan vad gäller utveckling mot E-hälsomyndighetens produkter och tjänster, är E-hälsomyndighetens Handbok (länk).  Den innehåller allt du behöver för att utveckla mot våra tjänster: vilka register och databaser E‑hälsomyndigheten ansvarar för och vilka tjänster vi tillhandahåller för att vård- och apotekssystem ska kunna ansluta till och använda informationen i dem.  samlar all information som behövs för att utveckla och ansluta till E-hälsomyndighetens tjänster på ett säkert och korrekt sätt. Mer information hittar du här Utveckla mot E-hälsomyndighetens tjänster v21.0 
I samband med utveckling och införande finns också angränsande områden som åtkomstlösning för anslutning till tjänsterna och möjligheter för testning i externa testmiljöer. Även driftsfrågor om vilken påverkan E-hälsomyndighetens olika releaser och servicefönster har är viktiga områden för en samverkan, liksom kring eventuella Incidenter och driftstörningar. (hmm lite osäker på denna)

Ett flertal forum och samverkansformer finns skapade för detta. Mer information om pågående forum hittar du här Pågående samverkansforumDu kan även sända in önskemål kring olika produkter och tjänster. Mer information om det hittar du här Önskemål, synpunkter och förslag

Slutligen arbetar E-hälsomyndigheten vidare med att ytterligare väva samman den externa och interna samverkan som en del i produktutvecklingsprocessen. Där blir arbetet med vår prioriteringsmodell, våra styrande principer och hur vi fångar inkomna behov, synpunkter och önskemål som rör våra tjänster och produkter viktiga delar i utvecklingen framåt. 


Samverkan inom samordningsuppdraget och vid utredningar

...