You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 31 Next »

I linje med myndighetens policy och riktlinje för intressentmedverkan och erhållna erfarenheter från tidigare arbete med samverkan ska arbetet med våra produkter och tjänster präglas av nära samverkan med berörda aktörer och hög inkludering. Det finns behov av att på en mer övergripande nivå synka våra gemensamma strategier och skapa förutsättningar för att våra produkter och tjänster ska fungera i praktiken. Här blir det strategiska samverkansforumet fortsatt viktigt, likväl som taktiska forum och dialoger. Behovet av mer operativa forum kvarstår och får ett ökat fokus på detaljerade verksamhetsfrågor och tekniska frågor, bland annat i takt med att nya funktioner för NLL eller andra produkter ska lanseras. Det kommer krävas mer samverkan med representanter som har särskild specialistkunskap för olika sakområden och funktioner parallellt med att all samverkan ska lyftas in i helheten. Samverkansstrukturen utgör här en viktig grund för att stödja den inriktningen med möjligheten att snabbt justera befintliga grupper och forum vid behov och tydligt peka på hur samverkan ska genomföras rent praktiskt. Summerat behöver vi fortsatt samverkan på strategisk, taktisk och operativ nivå kopplat till olika samverkansområden som exempelvis vidareutveckling, anslutning, validering, kommunikation, incidenter och den löpande förvaltningen av av våra produkter och tjänster. Samverkan är även viktig del i olika utredningsuppdrag som berör externa intressenter.

BILD?


Samverkan vid utveckling och förvaltning av befintliga eller nya produkter och tjänster

En av E-hälsomyndighetens kärnprocesser är vår produktutvecklingsprocess - ta fram och förvalta produkt. I denna process hanteras förändringar eller förbättringar av befintliga produkter och tjänster. Det kan även handlar även om nya lagkrav och större införanden som t ex utveckling, anpassning och anslutning till Nationella läkemedelslistan. Processen består av ett antal processteg där samverkan är en viktig del. Vid förändringar eller utveckling av befintliga eller nya tjänster som påverkar externa aktörer ska samverkan ske för att  Förändringar berör såväl verksamhetsfrågor som teknik och teknisk arkitektur. 

En viktig källa för information, och en grund för samverkan vad gäller utveckling mot E-hälsomyndighetens produkter och tjänster, är E-hälsomyndighetens Handbok (länk).  Den samlar all information som behövs för att utveckla och ansluta till E-hälsomyndighetens tjänster på ett säkert och korrekt sätt. 
I samband med utveckling och införande finns också angränsande områden som åtkomstlösning för anslutning till tjänsterna och möjligheter för testning i externa testmiljöer. Även driftsfrågor om vilken påverkan E-hälsomyndighetens olika releaser och servicefönster har är viktiga områden för en samverkan, liksom kring eventuella Incidenter och driftstörningar. (hmm lite osäker på denna)

Ett flertal forum och samverkansformer finns skapade för detta. Mer information om pågående forum hittar du här Pågående samverkansforumDu kan även sända in önskemål kring olika produkter och tjänster. Mer information om det hittar du här Önskemål, synpunkter och förslag

Slutligen arbetar E-hälsomyndigheten vidare med att ytterligare väva samman den externa och interna samverkan som en del i produktutvecklingsprocessen. Där blir arbetet med vår prioriteringsmodell, våra styrande principer och hur vi fångar inkomna behov, synpunkter och önskemål som rör våra tjänster och produkter viktiga delar i utvecklingen framåt. 


1. Samverkan inom samordningsuppdraget och vid utredningar

E‑hälsomyndigheten har i uppdrag att samordna regeringens satsningar på e-hälsa och att övergripande följa utvecklingen på området. I arbetet ingår omvärldsbevakning, både internationellt och nationellt.

När samverkan behövs i utredningar ska sådan samverkan i första hand ske genom kontakt med intresse- och branschorganisationer. Kontakt kan även ske via de kanaler som upparbetas genom E-hälsomyndighetens dialogmöten som exempelvis diskussionsforum.

I samordningsuppdraget ingår att skapa förutsättningar för, och öka kunskapen kring, e-hälsa. Det sker genom att till exempel stödja aktörer inom hälso- och sjukvården och socialtjänsten i sin digitalisering, nätverka med aktörer inom e-hälsa, inspirera och motivera kommuner och regioner att införa och använda digital teknik och representera Sverige i olika arbetsgrupper på EU-nivå.

Sedan 2016 finns Vision e-hälsa 2025. Det är en överenskommelse mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) om att Sverige ska vara bäst i världen på att ta tillvara på digitaliseringens möjligheter inom hälso- och sjukvård och socialtjänst till 2025. Som ett stöd i arbetet med visionen finns ett samordningskansli som E-hälsomyndigheten ansvarar för tillsammans med SKR. E-hälsomyndighetens ansvarar också för att följa upp Vision e-hälsa 2025. Här kan du läsa mer Vision e-hälsa 2025

2. Andra samverkansområden

Utöver de ovanstående punkterna finns ett antal andra frågeställningar som det vid olika tillfällen kan finnas behov av specifika insatser med en samverkan. Det kan t ex handla om juridiska frågeställningar, statistik, processer etc.


Om du inte kan finna ett sätt eller ett område för samverkan, där du kan se ett behov och önskemål så kan du kontakta oss. Här hittar du information om hur du kontaktar oss för det Kontakt 


Kundsamverkan och anslutning  


Incidentprocessen


Samordning 

KOmmunikation - kommunikatörsnätverket 




  • No labels