Här följer en steg för steg guide för er anropsvalidering:

Kontakta servicedesk@ehalsomyndigheten.se, märk ärendet med ”Anmälan validering transformator”

  • Om ert system ansluter med "Säker åtkomst", ange autentiseringsuppgifter och vilken EXT-miljö ni normalt använder dessa.
  • Använd förskrivare och arbetsplats som ni använder i er vanliga EXT-miljö.

I svaret från E-hälsomyndigheten får ni anslutningsuppgifter till EXT3 samt testpersoner att använda i era tester. Ändra anslutningsuppgifter i en av era testmiljöer till EXT3 enligt informationen.

Genomför validering

  1. Skapa en förskrivning till en testperson som ni fått tilldelad. Verifiera att ni får en kvittens/svar tillbaka.
    1. Ni ska få en positiv kvittens om att receptsamlingen tagits emot utan upptäckta fel men i vissa fall kan ni få en negativ sådan och det är bra att testa också.

    2. Om ni får en negativ från början, rätta till felen och försök igen.

    3. Notera förskrivnings-id (UUID och personnummer som ni använt) i en testlogg.

  2. Testa ytterligare förskrivning på andra testpersoner ni fått tilldelade. Skapa förskrivning på olika varor. Notera 
    1. Läkemedel
    2. Handelsvara
    3. Livsmedel
    4. Notera förskrivnings-id (UUID och personnummer som ni använt) i testloggen.
  3. Skapa förskrivning till person utan personnummer. Direktadresserat på födelsedatum, namn, till specifikt apotek (Testapotek ETT, TVÅ, TRE, FYRA)

    1. Notera förskrivnings-id (UUID och personnummer som ni använt) i testloggen
  4. Om ert system hämtar information om dospatienter från våra tjänster, testa även det för dospatienten. Testa även att det inte går för icke-dospatienten med ett korrekt felmeddelande. Om ni behöver mer information om anslutningsuppgifter för detta, hör av er så ordnar vi det. 

  5. Genomför eventuellt andra tester som ni tycker behövs från ert system.

När ni är klara skickar ni ett mail till servicedesk@ehalsomyndigheten.se om att ni genomfört validering av transformator. Skicka med testloggen. Om några fel dyker upp eller ni har andra frågor, ställ dessa frågor i mail till oss när ni vill, så svarar vi så fort vi kan.

  • No labels