You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 10 Next »

E-hälsomyndigheten samverkar på olika plan beroende på vilket område det handlar om. Medverkan sker i huvudsak vid utveckling och förvaltning av befintliga och nya produkter och tjänster, inom samordningsuppdraget eller i olika utredningsuppdrag som berör våra intressenter.

Intressenters delaktighet är en vital del i vårt arbete för att skapa värde, såväl i inledande produkt- och tjänsteframtagning som i förvaltning och utredningsarbete.
För att följa kravet på objektivitet och likabehandling ska samarbete och samverkan präglas av en öppenhet och en transparens där alla ska få möjlighet att ta del av samma information.
Intressentmedverkan ska präglas av god tillgänglighet och inte begränsas av deltagarens resurstillgångar. Digitala möten förespråkas men i de fall då fysiska möten lämpar sig bäst finns även möjlighet till sådana.

Exempel på samverkansform kan vara i form av olika forum som riktar sig till olika målgrupper. Mer information om befintliga forum för samverkan kan du hitta här Pågående samverkansforum .
Forum är en viktig del för myndigheten att kunna informera kring områden och ta del av externa intressenters kunskap och synpunkter. Det finns även andra former som är viktig för samverkan. Här kan du hitta mer information om exempel på Övrig samverkan

1. Samverkan vid utveckling och förvaltning av befintliga eller nya produkter och tjänster

För att stödja samverkan med externa aktörer som utvecklar mot, ansluter till eller använder våra produkter och tjänster används E-hälsomyndighetens samverkansyta.

En av E-hälsomyndighetens kärnprocesser är att ta fram och förvalta produkter. Den består av ett antal olika processteg.

För den externa samverkan har vi gjort en indelning i olika nivåer

  • Operativ nivå
  • Taktisk nivå
  • Strategisk nivå


2. Samverkan inom samordningsuppdraget

E‑hälsomyndigheten har i uppdrag att samordna regeringens satsningar på e-hälsa och att övergripande följa utvecklingen på området. 
I arbetet ingår omvärldsbevakning, både internationellt och nationellt.

I det samordningsarbetet ingår att skapa förutsättningar för, och öka kunskapen kring, e-hälsa. Det sker genom att till exempel stödja aktörer inom hälso- och sjukvården och socialtjänsten i sin digitalisering, nätverka med aktörer inom e-hälsa,
inspirera och motivera kommuner och regioner att införa och använda digital teknik,  och representera Sverige i olika arbetsgrupper på EU-nivå.

Sedan 2016 finns Vision e-hälsa 2025. Det är en överenskommelse mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) om att Sverige ska vara bäst i världen på att ta tillvara på digitaliseringens möjligheter inom hälso- och sjukvård och socialtjänst till 2025.
Som ett stöd i arbetet med visionen finns ett samordningskansli som E-hälsomyndigheten ansvarar för tillsammans med SKR.
E-hälsomyndighetens ansvarar också för att följa upp Vision e-hälsa 2025. Här kan du läsa mer Vision e-hälsa 2025



  • No labels