- Created by Linda Gadeberg, last modified by Jessica Tegelius on Nov 12, 2024
You are viewing an old version of this page. View the current version.
Compare with Current View Page History
« Previous Version 168 Next »
I linje med E-hälsomyndighetens policy och riktlinje för intressentmedverkan ska vårat arbete präglas av nära samarbete och hög inkludering med berörda intressenter. Samarbeten och dialog kring vårt uppdrag behöver finnas på olika nivåer och inom olika områden samtidigt som vi måste säkerställa helheten.
1.1.1. E-hälsomyndigheten har regeringens uppdrag att driva utvecklingen av den nationella digitala infrastrukturen inom hälsa, vård inklusive tandvård och omsorg. Att utforma infrastrukturen är en komplex process. Det kräver ett brett samarbete inom sektorn där olika behov och förutsättningar tas om hand.
Arbetet drivs ytterst genom myndighetens strategiska samordningsgrupp.
-
Syfte: Underlätta och effektivisera samarbetet mellan de aktörer som spelar avgörande roller för att införa en nationell digital infrastruktur för hälsa, vård och omsorg.
-
Deltagare: E-hälsomyndigheten, Myndigheten för digital förvaltning, Swedish Medtech, Socialstyrelsen, Vårdföretagarna, Region Jönköping, Läkemedelsverket, Sveriges Apoteksförening, Västra Götalandsregionen, Region Västmanland, Försäkringskassan, Sveriges Kommuner och Regioner, Region Jämtland-Härjedalen, Vårdförbundet, Läkarförbundet, Regeringskansliet, TechSverige
- Strategisk samordningsgrupp
- Samverkansyta saknas
Stöd och styrning är den sammanhållande parten för nationell samverkan mellan berörda aktörer. I den stödjande och styrande nivån finns råd och arbetsgrupper som rör informationsarkitektur, organisation, lösning och teknik, med fokus på interoperabilitet inom den nationella digitala infrastrukturen.
STÖD OCH STYRNING - pågående samverkan
En stor del av myndighetens samarbeten sker på en taktisk och operativ nivå. På taktisk nivå samverkar vi i syfte att skapa rätt förutsättningar hos respektive aktör för att uppnå uppsatta mål och strategier. Samverkan på operativ nivå fokuserar på detaljerade frågeställningar, exempelvis verksamhets- och teknikfrågor. För den här typen av samverkan behövs representanter med särskild specialistkunskap för olika sakområden och funktioner. Pågående samarbeten är indelade utifrån olika områden:
Längre ner på den här sidan finns en sammanställning över den samverkan som just nu sker kring utveckling och förvaltningen av E-hälsomyndighetens produkter och tjänster (så som våra vård- och apotektjänster). Klicka på respektive forum för mer information om syfte, målgrupp, kontaktperson och länk till samverkansytan.
Utöver den mer övergripande beskrivningen på den här sidan har de flesta samverkansforum en samverkansyta där man kan ta del av mer detaljerad information kring den samverkan som pågår, så som mötesinformation, agendor och presentationer. Klicka på länken för respektive samverkansforum för att komma till samverkansytan. Vissa forum saknar i dagsläget en samverkansyta.
Den samverkan som vi bedriver kring våra produkter är indelad i olika nivåer (strategisk, taktisk och operativ) för att för att säkerställa att frågor tas på rätt nivå samt tydliggör eskaleringsvägar. Du kan läsa om den indelningen här: Struktur för samverkan
Vi har även en kalender för all samverkan: Kalender för samverkan
E-hälsomyndigheten samverkar inom många andra områden, läs mer under E-hälsomyndighetens arbete med samverkan
- No labels