You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

Version 1 Current »

Nedan listas identifierade målgrupper. Målgrupperna utgår ifrån målgrupper som Ena har identifierat i kommunikationsplan för 2024, samt har stämts av i Leveransteam verksamhet och juridik.


Prioritering

Under uppdragets inledande del är det uttalat att verksamhetsområde vård är primär målgrupp. Detta kommuniceras inte explicit utan är en prioritering för kommunikation som vi känner till internt. Externt kommunicerar vi alltid att vi bygger en lösning för alla inom välfärden.

Anledningen till att vård prioriteras är krav inom förordningen om det europeiska hälsodataområdet (EHDS-förordningen), samt att nuvarande lösningar inom vården är kortsiktiga och inte tillräckligt säkra.


Regeringskansli


Inflytande

Stort.

Intresse

Stort.

Drivkraft

Skapa förutsättningar för effektivisering och förenkling i arbetssätt för myndigheter, regioner, kommuner och privata utförare av offentliga välfärdstjänster.

Bidrag

Ett tydligt uppdrag. Skapa förutsättningar för aktörer att vilja och kunna bidra i arbetet. Lagstiftning vid behov. Resurser.

Lösning

Effektiva metoder för dialog och avstämningar med Regeringskansliet.

 

Samverkande aktörer


Aktuella aktörer

  • E-hälsomyndigheten.
  • Sveriges kommuner och regioner, SKR.
  • Inera AB (SKR:s digitaliseringsbolag).
  • Internetstiftelsen.
  • Vetenskapsrådet.
  • Skolverket.

Inflytande

Stort.

Intresse

Stort.

Drivkraft

Skapa förutsättningar för effektivisering och förenkling i arbetssätt för myndigheter, regioner, kommuner och privata utförare av offentliga välfärdstjänster.

Bidrag

Nödvändig kompetens, nätverk och aktivt engagemang för att öka anslutning och användning av lösningen.

Lösning

Struktur för styrning och arbetssätt samt effektiva metoder för dialog med deltagande myndigheter och aktörer för att fånga olika behov och perspektiv som Digg behöver ta hänsyn till.



 

Ägare av en digital tjänst


Exempel på aktörer

  • Beslutsfattare och förvaltningsorganisation inom kommuner, regioner, myndigheter och privata aktörer som har digitala tjänster relevanta för vår lösning.
  • Leverantörer av programvara – digitala tjänster/legitimeringstjänster.

Inflytande

Medelstort.

Intresse

Medelstort. Ökar sannolikt ju närmare möjlighet till anslutningen vi kommer.

Drivkraft

Minskad administration och effektivare arbetssätt. Underlätta säkert utbyte av digital information mellan aktörer.

Bidrag

Digitala tjänster är en förutsättning för att lösningen ska bli relevant. Anslutning. Egna förändringar/anpassningar?

Lösning

Effektiva metoder för dialog för att fånga olika behov och perspektiv som Digg behöver ta hänsyn till.

 

Användare – arbetsgivare


Exempel på aktörer

  • Beslutsfattare, verksamhetsutvecklare, tekniskt ansvariga, slutanvändare och anställda inom kommuner, regioner, myndigheter och privata aktörer.

För att nå nya privata aktörer:

  • Privata aktörers tjänsteleverantörer.
  • Fack-, arbetsgivar- och branschorganisationer för privata aktörer inom välfärdsområdet. Till exempel: Vårdföretagarna, Swedish medtec, Sveriges företagshälsor, Vårdförbundet, Sveriges lärare,  Friskolornas riksförbund, Idéburna skolors riksförbund…

Inflytande

Medelstort.

Intresse

Stort.

Drivkraft

Effektivisering och förenklat arbetssätt.

Bidrag

Bidra med perspektiv och behov att svara mot. Anslutning. Bli goda exempel att kommunicera.

Lösning

Öka aktörernas kunskap, då deras förståelse, förtroende och engagemang har stor påverkan för anslutningstakten. Myndigheter, regioner, kommuner och privata utförare av offentliga välfärdstjänster bör informeras kontinuerligt och kan även konsulteras vid behov för att undersöka prioriterade frågor.

 

Massmedier


Inflytande

Medelstort.

Intresse

Medelstort.

Drivkraft

Sprida samhällsinformation, granska statsmakten.

Bidrag

Kan sprida information om lösningen och därmed öka intresset hos beslutsfattare.

Lösning

Kontinuerlig information vid uppnådda leveranser eller andra händelser av nyhetskaraktär.

 

Medborgare


Inflytande

Litet.

Intresse

Medelstort.

Drivkraft

Effektiv, trygg och välfungerande välfärd, valuta för skattepengarna.

Bidrag

-

Lösning

När lösningen ska tas i bruk och ger resultat och effekt för medarbetare inom välfärden, är medborgare en målgrupp vi bör informera.

  • No labels