HamtaHkdbKonto

Med E-hälsomyndighetens tjänst för hämtning av kontoinformation kan expedierande apotekspersonal få tillgång till vilken aktuell förmånsnivå som patienten kommit upp till samt hur mycket patienten har kvar att betala till avgiftsfrihet under resterande högkostnadsperiod.



1. Hämta kontoinformation

Om patienten har ett fullständigt personnummer och är över 18 år hämtar anropande system den kontoinformation som finns i databasen så som start- och slutdatum för eventuella högkostnadsperioder (innevarande, föregående och framtida), aktuell förmånsnivå i procent, egenavgift och bruttobelopp som återstår till att patienten får frikort samt ackumulerat bruttobelopp och egenavgift för respektive högkostnadsperiod.


(minus) Framtida högkostnadsperiod används endast i undantagsfall.

(tick) Saknas konto eller någon av föregående, innevarande eller kommande period så kommer svaret vara tomt


Tjänsten kan även användas av patient i en e-handel.


Tjänsten HamtaHkdbKonto specificeras i Funktionsspecifikation för PRIS


2. Arbetsflöde HamtaHkdbKonto

Figur 1 - Expedierande apotekspersonal och patient i en e-handel anropar tjänsten HamtaHkdbKonto och får patientens kontoinformation från högkostnadsdatabasen.


Versionshistorik

Version

Datum

Kommentar

1.0 2021-11-27 Ny handbok vård- och apotekstjänster
1.1 2022-12-09 Länk uppdaterad