För att hälso- och sjukvårdspersonal ska få åtkomst till nationella läkemedelslistan krävs patientens samtycke i de fall det är möjligt att inhämta det. Om patienten tillfrågas och svarar ja får du åtkomst via ett Tillfälligt samtycke. Detta ger dig tillgång till patientens läkemedelslista. Om patienten har spärrat någon uppgift får du information om att det finns spärr. Du kan då fråga patienten om lov att tillfälligt häva spärren och kan då se all information.  Observera att ett samtycke alltid är frivilligt och det är upp till patienten att bestämma om hen vill ge ett samtycke eller inte.

Förskrivare av läkemedel har alltid möjlighet att inhämta information ifall särskilda läkemedel förskrivits senaste 24 månaderna – detta även utan patientens samtycke.

Om patienten saknar förmåga att ta ställning till samtycke finns olika alternativ. I samband med en nödsituation kan Nödåtkomst nyttjas. Om patienten är stadigvarande oförmögen att ta ställning till samtycke, tex vid kognitiv svikt finns möjlighet till åtkomst med stöd av Förmodat samtycke. För barn och unga under 18 år som ännu inte uppnått tillräcklig mognad att själva ta ställning finns möjlighet att få åtkomst genom Begär tillgång till barns uppgifter. I de fall ungdomen bedöms ha förmåga att ta ställning till samtycke ska frågan om samtycke ställas och respekteras. Om ungdomen ger samtycke kan Tillfälligt samtycke nyttjas.

Patienter som får dos-dispenserade läkemedel har givit samtycke till åtkomst till läkemedelslistan. Detta samtycke finns dokumenterat som ett dos-samtycke.

Patienten kan även registrera ett samtycke till åtkomst i NLL och denna samtyckesform beskrivs i nästa kapitel.

 

Vad är registrerat åtkomstsamtycke?

I NLL finns det möjlighet att lagra ett registrerat åtkomstsamtycke. Genom att samtycket registrerats behöver vårdpersonal inte fråga om samtycke vid varje vårdkontakt. Det blir också tydligt att patienten har gett sitt samtycke.

Ett registrerat åtkomstsamtycke kan upprättas mellan en samtyckesgivare, en patient med svenskt personnummer som är över 18 år, och en samtyckestagare, en vårdpersonal med behörighet till åtkomst i NLL. Samtycket ger tillgång till patientens läkemedelslista för samtyckestagaren. Spärrad information visas ej och möjlighet att tillfälligt häva spärr är ej möjlig. Samtycket gäller i 4 år eller tills patienten väljer att avregistrera det.

 

Hur upprättar man ett registrerat åtkomstsamtycke?

Ett registrerat åtkomstsamtycke hanteras via en digital process. En förfrågan om samtycke skickas från ett vårdsystem till en patient. Patienten behöver ha e-legitimation och tillgång till internet för att kunna logga in i Läkemedelskollen och besvara en förfrågan. Förfrågan är giltig i 7 dagar, om patienten inte besvarat den inom denna tid raderas den. I Läkemedelskollen kan patienten dels besvara sina förfrågningar, dels se vilka aktiva åtkomstsamtycken som finns registrerade. De kan när som helst återta ett samtycke genom att avregistrera det.

1.1. Ordlista:

Registrerat åtkomstsamtycke – av patient signerat och registrerat samtycke för direktåtkomst till patientens läkemedelslista

Samtyckesgivare – patient över 18 år, med svenskt personnummer

Samtyckestagare – en person som är hälso- och sjukvårdspersonal med behörighet till NLL

Förfrågan – förfrågan om samtycke som skickats av en vårdpersonal till en patient. Giltig i 7 dagar

1.2. Frågor och svar:

Varför måste patienten godkänna samtycket? Räcker det inte med att vårdpersonal dokumenterar att de fått samtycke?

Enligt E-hälsomyndighetens juridiska bedömning krävs ett dokumenterat bevis från patienten på att samtycke har givits för att få rätt att lagra samtycket samt att nyttja det för åtkomst under en längre period.

Vad händer om patienten inte vill/kan registrera ett åtkomstsamtycke?

Registrerat åtkomstsamtycke är en typ av samtycke, det finns alltid möjlighet att få ett tillfälligt samtycke för en specifik vårdkontakt. Det är dock alltid möjligt för patienten att neka åtkomst till läkemedelslistan.

Hur gör vi om patienten vill registrera ett åtkomstsamtycke, men inte har e-legitimation?

Nuvarande lösning kräver en digital process. Utredning om manuell process pågår. Undertiden hänvisar vi till Tillfälligt samtycke.

Varför kan barn under 18 år inte registrera ett samtycke?

En översyn av åldersgränser pågår och det är möjligt att åldersgränsen kan förändras.

Varför är förfrågan bara giltig i 7 dagar?

Patienten har inte godkänt att vi får lagra uppgifter om registrerat åtkomstsamtycke i registret, därav finns förfrågan enbart temporärt och raderas efter 7 dagar.

Kan vårdpersonal se att det finns en förfrågan skickad?

NLL stöder möjligheten att visa om aktiv förfrågan finns, dock besvaras frågan enbart för samtyckestagaren. Det går alltså inte att hämta en samlad bild över patientens alla förfrågningar. Varje anslutande system väljer själva hur de vill visa att det finns.

Vad händer om patienten inte besvarar förfrågan?

Förfrågan raderas automatiskt efter 7 dagar. Vårdpersonal har då möjlighet att skicka en ny förfrågan.

Hur många förfrågningar/samtycken kan en patient ha?

Det finns ingen begränsning av antal förfrågningar eller samtycken. Dock kan det enbart finnas en /ett per vårdpersonal.

1.3. Dokumentation  

På följande sidor, som är en del av dokumentationen i Handboken för vård- och apotekstjänster, kan man få ytterligare information om åtkomst, spärrar, samtycken och fullmakter i Nationella läkemedelslistan:  Direktåtkomst, samtycken, spärrar och fullmakter i Nationella läkemedelslistan


  • No labels