Denna sida syftar till att redovisa vilka planer E-hälsomyndigheten har avseende leveranser och det fortsatta utrednings- och kravarbete som pågår under 2022.

I vidareutvecklingsprojektet för Nationella Läkemedelslistan utvecklar vi funktioner för registrerade samtycken.

Området är komplext och vi kommer att leverera funktioner i olika faser.

  • Fas 1 –  skapa stöd för registrerade samtycken mellan en patient och en vårdpersonal (registrerat samtycke -individ).  
  • Fas 2 - vad som kan komma ingå i nästa fas beskrivs i stycket ”Fortsatt och pågående arbete runt registrerade samtycken” längre ner på denna sida.

I kapitlen nedan redovisas vad vi planerar att leverera under 2022.

2022-03-14

Här beskrivs pågående arbete och den dokumentation som finns här är därmed inte fastslagen. Fastställd dokumentation publiceras i Handbok för vård- och apotekstjänster  enligt ordinarie rutin två till tre veckor innan produktionssättning av en release.


1. Fas 1 - Registrerade samtycke i release 21.1 – driftsatt 16/2 2022

Registrerat åtkomstsamtycke individ lanseras som tjänst i Förskrivningskollen. Kvalitetssäkring och dokumentation pågår och tjänsten blir tillgänglig i FHIR-gränssnitt i 21.3 (se nedan)

Ett registrerat åtkomstsamtycke (fas 1) kan upprättas mellan en samtyckesgivare, en patient med svenskt personnummer som är över 18 år, och en samtyckestagare, vårdpersonal med behörighet till åtkomst i NLL. Samtycket ger tillgång till patientens läkemedelslista för samtyckestagaren. Spärrad information visas ej och möjlighet att tillfälligt häva spärr är ej möjlig. Samtycket gäller i 4 år eller tills patienten väljer att avregistrera det. Funktionen bygger på ett digitalt flöde. En förfrågan om samtycke skapas i ett vårdsystem och förfrågan hanteras av patient i Läkemedelskollen (läs mer på sidan Om registrerade samtycken ).

Funktionaliteten implementeras i Förskrivningskollen med möjlighet för förskrivare utan vårdgivare (fritidsförskrivare). För dessa krävs ett registrerat samtycke för åtkomst till Nationella Läkemedelslistan. Funktionalitet finns i våra tjänster även för övrig hälso- och sjukvårdspersonal, men är ännu inte utvecklad i Förskrivningskollen då övrig vårdpersonal har möjlighet att nyttja andra åtkomsttyper.


I följande Powerpoint presentation presenteras användargränssnitt i Förskrivningskollen och Läkemedelskollen med en kort beskrivning vad användaren kan göra.

 

Förskrivningskollen:

I Förskrivningskollen kan en användare:

  • Skicka en förfrågan till patient
  • Avbryta en förfrågan
  • Nyttja registrerat samtycke för åtkomst till NLL







 

 

 

Läkemedelskollen:

I Läkemedelskollen kan patienten:

  • Besvara en förfrågan
  • Se sina registrerade samtycken
  • Avbryta registrerat samtycke


 

 

 

 

 

2. Fas 1 - Registrerade samtycken i release 21.3 – planerad till 8/6 2022

I release 21.3 som produktionsätts den 8:e juni 2022 så släpps funktionalitet för registrerat åtkomstsamtycke mellan en patient och en vårdpersonal (registrerat samtycke -individ) i FHIR-versionen. Det innebär att de funktioner som utvecklats för registrerat samtycke också kan nyttjas av system anslutna till NLL.

I huvudsak innebär det att man från ett vårdinformationssystem kan skapa en förfrågan om registrerat samtycke. 

Samtycket kan upprättas mellan en enskild hälso- och sjukvårdspersonal och en enskild patient över 18 år (registrerat samtycke -individ).

Patienten kan godkänna eller avvisa förfrågan via Läkemedelskollen.

När patienten godkänt samtycket kan det nyttjas för åtkomst till Läkemedelslistan för den vårdpersonal som samtycket gäller.

Även om det finns ett samtycke skall varje åtkomst även uppfylla något av de ändamål som krävs för att få åtkomst.

2.1. Vad innebär funktionen registrerade samtycken i release 21.3

2.1.1. Nya informationsresurser

Två nya informationsresurser har införts: Registrerat åtkomstsamtycke och Åtkomstsamtyckeshändelser.

2.1.1.1. Registrerat åtkomstsamtycke

Ett registrerat åtkomstsamtycke är ett samtycke som är registrerat i Nationella läkemedelslistan och som medger direktåtkomst till patients uppgifter i läkemedelslistan för legitimerad enskild hälso- och sjukvårdspersonal för en viss tidsperiod. Vårdenhet som samtyckestagare kommer i en senare release (se nedan Fas 2).

Registrerat åtkomstsamtycke är en profilering av resurstypen "Samtycke" - Consent (i FHIR).

Registrerat åtkomstsamtycke kan ha status ”Förfrågan” för att representera hälso- och sjukvårdens förfrågan om samtycke.

Efter att patienten godkänt en förfrågan får det registrerade åtkomstsamtycket status ”Aktiv”. När giltigheten för samtycket gått ut eller patienten återkallat samtycket innan giltigheten gått ut sätts status till ”Inaktiv”.

Ett samtycke är endast tillgänglig för patienten och för den som är samtyckestagare. Endast giltiga med status aktiva och förfrågan är tillgängliga för åtkomst.

För mer detaljer se kommande tillämpningsanvisningar och regelverk som publiceras i samband med release 21.3.

2.1.1.2. Åtkomstsamtyckeshändelse

Åtkomstsamtyckeshändelse beskriver en förändring av Registrerat åtkomstsamtycke. En förändring kan vara registrera förfrågan, registrera samtycke, avregistrera samtycke, avvisa förfrågan och acceptera förfrågan eller ändra ett samtycke.

Åtkomstsamtycke är en profilering av resurstypen "Händelse" - Provenance (i FHIR).

2.1.2. Ny behörighetsroll – Förskrivare utan vårdgivare

En förskrivare kan utöva sitt yrke som en del i en yrkesmässig hälso- och sjukvård organiserad av en vårdgivare.

En förskrivare som har individuell förskrivarkod och är läkare, tandläkare eller sjuksköterska har även förskrivningsrätt utanför anställningen hos en vårdgivare.

För att få åtkomst till en patients nationella läkemedelslista vid förskrivning som sker på fritiden utanför en vårdgivares vårdsystem och kontroll måste det finnas ett registrerat åtkomstsamtycke som patienten har lämnat till förskrivaren. Det finns därför två specialiseringar av behörighetsrollen förskrivare, som skiljer på när förskrivaren förskriver inom ramen för en vårdgivares verksamhet och kontroll och när en förskrivare förskriver utanför en vårdgivarens system och kontroll: förskrivare med vårdgivare respektive förskrivare utan vårdgivare. Observera att en och samma förskrivare kan i en situation tilldelas rollen förskrivare med vårdgivare och i en annan situation förskrivare utan vårdgivare.

2.2. Funktioner i release 21.3

I release 21.3 kommer en grundfunktionalitet finnas implementerad för registrerade åtkomstsamtycken.

  • Samtyckestagare kan endast vara legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal som har behörighet till åtkomst till Nationella läkemedelslistan
  • Giltighetstiden är förvalt och satt till 4 år från godkännandedatum
  • Spärrade uppgifter visas inte – förvalt värde att inte visa spärrade uppgifter
  • Godkännande och återkallande av samtycke av patient kan endast göras i Läkemedelskollen
  • En förfrågan om samtycke gäller i maximalt 7 dagar. En förfrågan tas bort efter 7 dagar eller tidigare om den avvisas av patient.

2.2.1. Skapa förfrågan

Hälso- och sjukvårdspersonals skapar en förfrågan i anslutande system som registreras i Nationella läkemedelslistan med status ”Förfrågan” (i FHIR ”proposed”).

2.2.2. Godkänna förfrågan

Patienten som förfrågan är riktad till får information om att det finns en förfrågan i Läkemedelskollen och kan godkänna eller avvisa den. Om Patienten godkänner förfrågan få den status ”aktiv” och en giltighetstid på 4 år som förvalt värde. Samtycket är nu aktivt och kan användas av samtyckestagare i anslutande system. Om patienten avvisar förfrågan tas den bort.

2.2.3. Återkalla samtycke

Patienten kan när som helt återkalla ett aktivt samtycke i Läkemedelskollen. Direkt när patienten återkallar ett samtycke är det inte längre åtkomligt och kan inte användas för åtkomst.

2.2.4. Hämta samtycke

Endast patienten och den som är samtyckestagare på ett registrerat åtkomststamtycke kan hämta uppgift om samtycke.

2.3. Ny åtkomsttyp införs

En ny åtkomsttyp för vårdändamålen införs som kan användas för åtkomst om det finns ett giltigt registrerat åtkomstsamtycke för den som begär åtkomst.

Detaljerad dokumentation kommer att publiceras i handboken enligt ordinarie rutiner i samband med release 21.3.



3. Fas 2 - Fortsatt och pågående arbete runt registrerade samtycken

I den releaseplan som presenterats från E-hälsomyndigheten finns inga ytterligare leveranser inplanerade för registrerat samtycke under 2022.

Vi vet dock att det finns en stor efterfrågan på registrerat samtycke för vårdenhet och för fortsatt funktionsutveckling runt registrerat samtycke individ.

Projektet kommer under 2022 jobba vidare med detaljerad kravställningen i samverkan med berörda aktörer och användare.

Vi fokuserar på att utreda och specificera följande funktioner (se nedan).

3.1. Registrerat samtycke för vårdenhet

Denna funktion möjliggör för en patient att kunna ge samtycke till hälso- och sjukvårdspersonal som arbetar på en organisatorisk vårdenhet.

I grunden kommer dessa vårdenheter bygga på den struktur som idag finna i HSA-katalogens vårdenheter, men vara möjlig att nyttja för anslutande systems befintliga vårdenhetsregister. Kravställning fokuserar på att den struktur som finns gällande beskrivning av en vårdenhet, skall vara överblickbar för patienten – så att patienten förstår till vem och vilka den upprättar ett samtycke. Här finns även en utmaning i hur man kommunicerar och informerar användare om vad samtycket innebär.

3.2. Införande av en ny roll Vårdadministratör

Det finns ett uttryckt behov att hanteringen av samtycken skall kunna göras av administrativ personal inom vården. I dagsläget finns inte en ren administrativ roll i Nationella Läkemedelslistan och vi behöver därför specificera denna roll och vilka rättigheter man ska ha som vårdadministratör.

3.3. Utökad funktionalitet

Redan i samband med fas 1 – registrerat samtycke för individ identifierade vi behov av ytterligare funktionalitet. . Vi prioriterade ner dessa funktioner i fas 1, dels för att hålla det enkelt men också för att hinna med att få ut en första version till release 21.1.

I samband med att vi levererar registrerat samtycke för vårdenhet är ambitionen att också lägga till delar av den funktionalitet som vi valde avvakta med i fas 1.

3.3.1. Tidsperiod för samtyckets giltighet

I nuvarande version gäller ett upprättat samtycke i 4 år eller till den tidpunkt då patienten väljer att avsluta sitt samtycke.

Vår bedömning är att vi behöver komplettera med möjligheten att tidsbestämma under vilken period som samtycket skall gälla, redan i samband med att patienten tar ställning till förfrågan.

Ett registrerat samtycke ska kunna gälla för:

  • Ett tidsintervall – from ett datum  - tom ett datum
  • Kortaste tid – exempelvis 1 dag

Det man måste ta hänsyn till här är att det inte skall vara alltför komplext att specificera detta för patienten. Man kommer också till frågan om det skall vara möjligt att förlänga tiden för ett samtycke om man ser att behovet finns. Allt detta ökar komplexiteten i funktionen och det gäller att hitta en lämplig nivå utifrån behov och användbarhet

3.3.2. Åtkomst till spärrade uppgifter

I den första versionen kan man inte få åtkomst till spärrade uppgifter via ett registrerat samtycke.

Vi vet att önskemålet från vården är att kunna få åtkomst till all information i läkemedelslistan via ett registrerat samtycke.

En tanke är att låta detta vara valbart för patienten i samband med att ett samtycke godkännes. Återigen kommer frågan upp om det skall vara möjligt att ändra ett aktivt samtycke och vilken komplexitet detta skapar för funktionen och för användbarheten.

3.4. Manuell process

Vi kommer undersöka hur vi kan utveckla en manuell process för registrerat samtycke.

Den manuella processen måste uppfylla krav för spårbarhet och säkerhet, men även vara resurseffektiv och hanterbar för alla inblandade.

3.5. Hur får man samtyckeshantering att harmonisera med vårdens och patientens behov?

Genom vårt arbete, utredning samt workshoppar som vi genomfört har vi kommit till värdefulla insikter som vi ska förvalta och låta styra vårt fortsatta utvecklingsarbete

Insikter att ta i beaktande:

  • Samtycken är svåra att förstå för patienter och invånare – detta är en informations- och kommunikationsutmaning.
  • Det finns många olika samtycken och dessa hanteras på olika sätt och är svåra att överblicka.
  • Samtycken är nödvändiga för att uppfylla lagstiftning.
  • Hantering av samtycken bör inte uppta tid från vårdmötet.
  • Upprättande av samtycken och hantering av samtycken bör ske i sammanhang och platser där vård och patienter möts utanför själva vård- och behandlingen.

För E-hälsomyndigheten betyder det att vi behöver utveckla tjänster som kan användas av aktörer och aktörssystem som en naturlig del av hälso- och sjukvårdens processer. På workshopen den 17/11 visade vi på exempel på hur en sådan integration baserat på olika situationer i 1177 skulle kunna se ut i en patientportal. Vi visade också att ett registrerat samtycke inte nödvändigtvis behöver initieras som en förfrågan från vården utan också skulle kunna initieras från patienten själv.

För att få till en långsiktig och välfungerande lösning som tillgodoser både vård- och invånarperspektiven behöver vi fortsatt samverka. E-hälsomyndigheten avser att fortsätta samverkansarbetet för att tillsammans med andra intressenter landa i en långsiktigt hållbar lösning.

  • No labels