Informationsansvar

På denna sida kan du läsa mer om varför det är viktigt att informationen i expeditionsställeregistret stämmer samt vilket ansvar du som apoteksaktör har för att hålla informationen uppdaterad.



Om Informationsansvar i EXPO

Informationen i expeditionsställeregistret måste hållas uppdaterad eftersom till exempel recept­expedieringar kan bli felaktiga, allmänhet och vård kan få felaktig information om expeditionsstället och försäljningstransaktioner kan avvisas. Även läkemedelsstatistiken kan bli felaktig vilket får konsekvenser för ansvariga myndigheters uppföljning. Om det finns fel i den information som skickas in, är det respektive aktör som är ansvarig för att rätta informationen i expeditionsställeregistret . Om E-hälsomyndigheten upptäcker felaktig information i expeditionsställeregistret meddelas aktörens kundtjänst.

Aktörens ansvar

För att informationen i expeditionsställeregistret ska hållas uppdaterad ansvarar du som aktör för att:

  • Skicka en kopia av Läkemedelsverkets beslut om beviljat tillstånd för att bedriva öppenvårdsapotek, till servicedesk@ehalsomyndigheten.se, samt se till så att E-hälsomyndigheten får information om aktören på aktörsnivå. Skicka in intyget så snart du fått det av Läkemedelsverket. Startdatum för verksamheten styr när apoteket aktiveras mot vårdsystemen.
  • Hålla information i expeditionsställeregistret  uppdaterad för respektive expeditionsställe.
  • Övervaka anrop med uppdateringar till expeditionsställeregistret från aktörens expedierande system. Detta ska göras för att undvika att allvarliga fel uppkommer i processerna.
  • Meddela E-hälsomyndigheten beslut om ett apotek kommer stänga genom att skicka in Läkemedelsverkets beslut ”Beslut om upphävande om tillstånd” till servicedesk@ehalsomyndigheten.se. Det är även viktigt att uppdatera expeditionsställeregistret med apotekets slutdatum om ett apoteks verksamhet upphör. 

E-hälsomyndighetens ansvar

E-hälsomyndigheten ansvarar för att uppdatera expeditionsställeregistret med tillståndsstatus för apoteken samt information om aktörer och aktörsgrupper. Med tillståndsstatus avses Läkemedelsverkets beslut om tillstånd för att bedriva apoteksverksamhet. 

För att E-hälsomyndigheten ska markera i expeditionsställeregistret att ett apotek har fått tillstånd av Läkemedelsverket att bedriva apoteksverksamhet krävs att aktören/apoteket uppdaterat expeditionsställeregistret med apoteksinformation och skickar en kopia av Läkemedelsverkets beslut om erhållet tillstånd till servicedesk@ehalsomyndigheten.se

Om E-hälsomyndigheten upptäcker felaktig information i expeditionsställeregistret meddelas aktörens kundtjänst.



Versionshistorik

Version

Datum

Kommentar

1.02021-11-27Ny handbok vård- och apotekstjänster