Anslutning och konto i högkostnadsdatabasen, HKDB
På denna sida kan du läsa mer övergripande om hur högkostnadsdatabasen fungerar utifrån ett verksamhetsperspektiv, vilket är nödvändigt för att förstå hur E-hälsomyndighetens tjänster ska användas på ett korrekt sätt.
Syfte
Högkostnadsdatabasen är ett stöd för apoteken och patienten att hålla reda på en individs läkemedelskostnader och vilken nivå som uppnåtts i högkostnadsskyddet. E-hälsomyndigheten ansvarar för att registrera och lagra de uppgifter som behövs.
För regelverk se Lag (2002:160) om läkemedelsförmåner m.m. samt Förordning (2002:687) om läkemedelsförmåner m.m.
Hur ansluts en patient till högkostnadsdatabasen?
I högkostnadsdatabasen summeras en patients förmånsberättigade inköp, vilka knyts samman genom ett fullständigt personnummer.
När en patient med fullständigt personnummer över 18 år gör sitt första förmånsgrundande inköp av läkemedel och andra varor (från och med nu kallad varor) inom förmånen kommer patienten automatiskt anslutas till högkostnadsdatabasen.
Högkostnadstrappans utformning
Högkostnadstrappan är ett rabattsystem för läkemedel inom högkostnadsskyddet som ger patienten ett skydd för höga kostnader enligt en stegvis kostnadsreducering. Vid ett köp av förmånsberättigade varor beräknas hur stor andel av priset som patienten ska betala samt regionen enligt villkoren i högkostnadstrappan.
Fördelningen av kostnader mellan patient och dess region beräknas efter en trappstegsmodell. I steg 1 betalas fullt pris, i steg 2 femtio procent, och så vidare för att på den högsta nivån nå ett så kallat frikort vilket innebär att läkemedel inom högkostnadsskyddet är kostnadsfritt fram till innevarande högkostnadsperiods slut. Efter att en period är slut skapas en ny högkostnadsperiod i samband med nästa inköp inom högkostnadsskyddet där man börjar om på steg 1 i kostnadsberäkningen.
Hur löper en högkostnadsperiod?
Vid det första inköpet påbörjas en högkostnadsperiod som räknas från datum för första inköp till och med samma datum nästa år. Exempelvis om patienten gör ett inköp 2021-07-29 så kommer högkostnadsperioden att löpa till och med 2022-07-29. Datum för första inköpet kallas för högkostnadsperiodens periodstart. Nya köp under perioden uppdaterar sedan patientens högkostnadssaldo.
Vid inköp förekommer en bruttokostnad (den faktiska kostnaden för varan innan rabatt) som utgör det förmånsgrundande priset för varan inom högkostnadsskyddet. Den del av denna bruttokostnad som patienten själv ska betala kallas för egenavgift.
Summan av en patientens betalade egenavgifter under en högkostnadsperiod benämns ackumulerad egenavgift och motsvarande bruttokostnader, ackumulerad bruttokostnad.
En ny högkostnadsperiod startar vid det första inköpet efter att en tidigare högkostnadsperiod tagit slut. Vid detta tillfälle lagras de utgående värdena som föregående högkostnadsperiods värden. Patienten kan även ha en framtida period som blir innevarande period vid periodslut av innevarande period.
Framtida period kan exempelvis användas i samband med att patienten ska göra en längre tids resa och om uttagen då sträcker sig över den nuvarande högkostnadsperioden.
Högkostnadsbevis till patienter utan fullständigt personnummer
Apoteksaktören ska kunna nyttja och skriva ut ett aktuellt högkostnadsbevis som innehåller både innevarande samt eventuell framtida högkostnadsperiod. Detta för att kunna nyttja patientens högkostnadsbevis som underlag för en expediering inom högkostnadsskyddet för att korrekt förmån ska utgå.
För att kunna skriva ut ett nytt aktuellt högkostnadsbevis till en patient används eventuellt tidigare högkostnadsbevis från patienten samt uppgifter från prisberäkningen vilket är ett underlag för betalningen.
E-hälsomyndigheten har ingen tjänst för utskrift av högkostnadsbevis, det är apoteksaktörens ansvar att kunna nyttja samt tillhandahålla ett giltigt högkostnadsbevis enligt E-hälsomyndighetens beskrivning.
Det är apoteksaktörens ansvar att säkerställa vid expediering att patientens högkostnadsbevis är giltigt. Om patienten nyttjar ogiltiga högkostnadsbevis kan stora summor oberättigad subvention betalas av regionerna.
Ett högkostnadsbevis kan ej erhållas eller användas i en e-handel.
Krav avseende innehåll för högkostnadsbevis i samband med expediering inom högkostnadsskyddet finns beskrivet här: Registerutdrag PDF HKDB
Apotek kan inte avsluta ett konto
Det är inte möjligt för apotek att avsluta en patients högkostnadskonto då det är obligatoriskt att vara ansluten till högkostnadsdatabasen.
Transaktionsloggen (databasen)
Samtliga högkostnadstransaktioner lagras i en transaktionslogg.
Transaktioner gjorda före 1 maj 2021 lagras i 15 månader. Transaktioner som är gjorda efter 1 maj 2021 lagras i 60 månader (5 år), men det är inte möjligt att se alla transaktioner bakåt de senaste 60 månaderna förrän 2026.
Versionshistorik
Version | Datum | Kommentar |
---|---|---|
1.0 | 2021-11-27 | Ny handbok vård- och apotekstjänster |
1.1 | 2023-08-24 | Länknamn ändrat till "Registerutdrag PDF HKDB" |