Registervård HKDB

Här hittar du information om hur du gör för att korrigera högkostnadsuppgifterna för en patient.


1. Korrigeringar i högkostnadsdatabasen hanteras genom E-hälsomyndigheten

All registervård hanteras av E-hälsomyndigheten, det innebär att du som apoteksaktör behöva skicka in en ifylld blankett till vår kundservice genom er apotekssupport. Korrigeringsblanketten tillhandahålls av kundansvarig person på E-hälsomyndigheten och vi rekommenderar att blanketten tillhandahålls på till exempel ett intranät eller dylikt så att apotekspersonalen lätt kan nå den.

E-hälsomyndigheten hjälper till med följande:
(tick) Flytt av högkostnadsinformation 
(tick) Efterregistrering av kvitton
(tick) Tekniska problem som aktören själv inte kan hantera.

2. Flytt av högkostnadsinformation 

Flytt av högkostnadsinformation innebär att en patient har tilldelats ett nytt personnummer av Skatteverket och önskar få högkostnadsinformationen flyttad från det tidigare personnumret. E-hälsomyndigheten kan hjälpa till med att flytta nuvarande periods startdatum och ackumulerat brutto till det nya tilldelade personnumret.

3. Efterregistrering av kvitto

Efterregistrering av kvitto kan vara aktuellt för en patient som tilldelats ett fullständigt personnummer och som har rätt att få tidigare kvitton eller högkostnadsbevis registrerade i högkostnadsdatabasen.

4. Tekniska problem

Med tekniska problem avses en transaktion som inte har uppdaterat högkostnadsstatusen. E-hälsomyndigheten kan hjälpa till  att registrera transaktionen manuellt i det fall aktören själv inte kan hantera felet.



Versionshistorik

Version

Datum

Kommentar

1.02021-11-27Ny handbok vård- och apotekstjänster