arbete ska präglas av nära samarbete och hög inkludering med berörda intressenter. Samarbeten och dialog kring vårt uppdrag behöver finnas på olika nivåer och inom olika områden samtidigt som vi måste säkerställa helheten.
Strategisk samordning
E-hälsomyndigheten har regeringens uppdrag att driva utvecklingen av den nationella digitala infrastrukturen inom hälsa, vård inklusive tandvård och omsorg. Att utforma infrastrukturen är en komplex process som kräver ett brett samarbete inom sektorn där olika behov och förutsättningar tas om hand.
Arbetet samordnas ytterst genom myndighetens strategiska grupp.
Strategisk nivå: Expand |
---|
title | Strategisk samordningsgrupp för nationell digital infrastruktur för hälsa, vård och omsorg |
---|
|
Syfte: Underlätta och effektivisera samarbetet mellan de aktörer som spelar avgörande roller för att införa en nationell digital infrastruktur för hälsa, vård och omsorg. Deltagare: E-hälsomyndigheten, Myndigheten för digital förvaltning, Swedish Medtech, Socialstyrelsen, Vårdföretagarna, Region Jönköping, Läkemedelsverket, Sveriges Apoteksförening, Västra Götalandsregionen, Region Västmanland, Försäkringskassan, Sveriges Kommuner och Regioner, Region Jämtland-Härjedalen, Vårdförbundet, Läkarförbundet, Regeringskansliet, TechSverige - Strategisk samordningsgrupp
- Samverkansyta saknas
|
Taktisk nivå:
Expand |
---|
title | Löpande samverkan mellan SKR och E-hälsomyndigheten |
---|
|
Syfte: löpande avstämningar för att möjliggöra synkronisering av insatser och för att delge varandra vad som är på gång Målgrupp: utvalda representanter från E-hälsomyndigheten och SKR Kontaktperson: peter.alvinsson@ehalsomyndigheten.se Samverkansyta saknas
|
Expand |
---|
|
Syfte: regelbundna avstämningar med fokus på implementation av nationell läkemedelslista i regionerna. Målgrupp: utsedda representanter från SKR:s kontaktpersoner för nationella läkemedelslistan (kontinuitetsgruppen) där representanter för de olika kundgrupperna (KGC, SUSSA, Stockholm/Gotland, VGR samt Skåne) deltar. Kontaktperson: mathias.franzen@ehalsomyndigheten.se - Samverkansyta saknas
|
Expand |
---|
|
Syfte: skapa förutsättningar för att myndighetens tjänster och produkter som berör apotek ska fungera i praktiken. Att uppnå uppsatta mål och strategier och omsätta dessa i praktisk användning Målgrupp: representanter från de större apotekskedjorna och Sveriges apoteksförening Kontaktperson: jonna.frenkiel@ehalsomyndigheten.se - Aktörsråd apotek
|
Expand |
---|
title | Kommunikatörsnätverket Nationella läkemedelslistan |
---|
|
|
Expand |
---|
title | Nationellt arkitekturråd hälsa, vård och omsorg |
---|
|
|
Expand |
---|
title | Referensgrupp patient |
---|
|
Syfte: dialog mellan patientföreningar och E-hälsomyndigheten i syfte att få patient- och anhörigperspektivet på våra tjänster samt hjälp vid användartester av våra e-tjänster Målgrupp: representanter från patientföreningar utsedda via Funktionsrätt Sverige Kontaktperson: johan.persson@ehalsomyndigheten.se - Referensgrupp patient
|
Operativ nivå:
Expand |
---|
title | Implementeringsstöd Nationella läkemedelslistan |
---|
|
|
Expand |
---|
title | Kodverk i Nationella läkemedelslistan |
---|
|
|
Expand |
---|
title | Samverkan kring användning och vidareutveckling av TestAdmin |
---|
|
|
Expand |
---|
title | Samverkan verksamhetsfrågor apotek |
---|
|
Syfte: dialog och diskussion om olika typer av verksamhetsrelaterade frågor mellan apoteksaktörer och E-hälsomyndigheten Målgrupp: representanter från apoteksföreningen samt utvalda apoteksaktörer, urvalet är baserat på dialog med Sveriges apoteksförening Kontaktperson: ewa.karlsson@ehalsomyndigheten.se - Samverkan verksamhetsfrågor apotek
|
Expand |
---|
title | Elektroniskt expertstöd (EES) samverkan |
---|
|
|
Expand |
---|
title | LiiV och VARA samverkan |
---|
|
|
Expand |
---|
title | E-hälsomyndighetens betalningsförmedling |
---|
|
|
Expand |
---|
title | Nätverksträffar mellan E-hälsomyndighetens och apoteksaktörernas servicedesk |
---|
|
- Syfte: kvartalsvisa nätverksträffar för att gå igenom eventuella incidenter och se över om något behöver revideras i samverkan kring incidenter
- Målgrupp: Incident Managers, ansvariga hos apotekskedjors servicedesk eller motsvarande roller
- Kontaktperson: servicedesk@ehalsomyndigheten.se
- Samverkansyta saknas
|
Expand |
---|
title | Förskrivning med substansnamn |
---|
|
Syfte: samverkan kring utformningen av ett överföringsformat mellan vården och apotek som gör det möjligt att förskriva på både handelsnamn och substansnamn (generisk förskrivning eller motsvarande) Målgrupp: utsedda representanter från SKR, Inera, Sveriges apoteksförening, Läkemedelsverket, TLV, Socialstyrelsen, Läkarförbundet samt representanter från vård- och apoteksaktörer med berörda systemleverantörer Kontaktperson: ext.pia.venalainen@ehalsomyndigheten.se - Förskrivning med substansnamn
|
Expand |
---|
|
- Syfte: samverkan kring den nationella läkemedelsstatistiken i verktyget BI Concise
- Målgrupp: deltagare från regionerna som arbetar med prognoser och uppföljning av läkemedelsförsäljningen
- Kontaktperson: melica.gabrielsson@ehalsomyndigheten.se
- Samverkansyta saknas
|
Expand |
---|
title | Läkemedelskollen och 1177 |
---|
|
Syfte: Regelbundna avstämningar mellan E-hälsomyndigheten och 1177 gällande Läkemedelskollen, en så kallad uthoppstjänst som 1177 länkar till i inloggat läge
Målgrupp: utvalda representanter från Inera och E-hälsomyndigheten
Kontaktperson: johan.persson@ehalsomyndigheten.se
Samverkan Läkemedelskollen och 1177
Stöd och styrning
Stöd och styrning är den sammanhållande parten för nationell samverkan mellan berörda aktörer. I den stödjande och styrande nivån finns råd och arbetsgrupper som rör informationsarkitektur, organisation, lösning och teknik, med fokus på interoperabilitet inom den nationella digitala infrastrukturen.
Pågående samverkan
Taktisk och operativ samverkan
En stor del av myndighetens samarbeten sker på en taktisk och operativ nivå. På taktisk nivå samverkar vi i syfte att skapa rätt förutsättningar hos respektive aktör för att uppnå uppsatta mål och strategier. Samverkan på operativ nivå fokuserar på detaljerade frågeställningar, exempelvis verksamhets- och teknikfrågor. För den här typen av samverkan behövs representanter med särskild specialistkunskap för olika sakområden och funktioner. Pågående samarbeten är indelade utifrån olika områden:
Läkemedel - pågående samverkan
Vård - pågående samverkan