Sortiments- och leveransinformation för dospatienter - SOL
Sortiments- och leveransinformation för dospatienter, SOL, innehåller information som krävs för att leverera dostjänsten. Här kan du som är vårdaktör, dosaktör eller systemleverantör läsa mer om SOL.
Innehållsförteckning
Syftet med denna sida är att beskriva SOL och de tjänster som används i vårdens och dosaktörernas stödprocesser vid hantering av information runt dospatienter.
1. Om SOL
SOL innehåller information om dospatienten, produktionsinformation och leveransinformation samt sortimentsinformation. I SOL finns även funktionalitet för att hantera beställningar och skicka meddelanden mellan vård och dosaktör.
2. Avgränsningar och förutsättningar
Tjänsterna är delvis beskrivna inom verksamhetsområdet Förskrivning och verksamhetsområdet Receptexpediering.
I de fall anropande system, vårdens eller dosaktörens, skickar med parametrar som är nyckelbegrepp i andra register, till exempel förskrivarkod eller arbetsplatskod, förutsätts dessa vara kvalitetssäkrade innan anrop sker mot SOL-tjänsterna. Viss validering av inskickade parametrar görs av SOL mot andra register, men ansvaret för att inskickade parametrar är korrekta ligger på anropande system.
KRAV
- Anropande system ska kontrollera och styra behörighet och åtkomst för att säkerställa att rätt person får tillgång till den information som den är behörig att ta del av och uppdatera i SOL.
- Anropande system ska kunna använda tjänsterna i sin helhet för att säkerställa att kvalitet och tillförlitlighet upprätthålls i SOL-informationen.
- Anropande system ska säkerställa att information från tjänsterna visas i sin helhet för användaren, vilket innebär att systemet måste ta hänsyn till angivna fältlängder.
3. Funktionalitet
Genom SOL-tjänsterna får vård- och dosaktör möjlighet till en effektiv hantering av sortiment- och leveransinformation genom den nationella SOL-databasen. Det finns tjänster för vården för att hantera information och beställningar kring dospatienten samt tjänster för dosaktören för att möjliggöra dosproduktion och helförpackningsbeställningar.
Det är E-hälsomyndigheten som är personuppgiftsansvarig för informationen i SOL och ansvarar för informationen i registret. Informationen i SOL utgör allmän handling hos E-hälsomyndigheten. Det innebär att E-hälsomyndigheten kan komma att lämna ut information ur SOL enligt offentlighetsprincipen i tryckfrihetsförordningen (1949:105) och enligt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Det är vård- och apoteksaktörer som registrerar och uppdaterar informationen i SOL.
KRAV
Det finns SOL-tjänster som är avsedda för vården och tjänster som är avsedda för dosaktörer. Beroende på vilken funktionalitet som systemet ska stödja finns krav på tjänster som är obligatoriska eller valfria att implementera. Tjänsterna redovisas i tabell 1 och 2.
3.1. SOL-tjänster Vårdaktör
Tabell 1 - Krav på användning av tjänster för vårdaktörer
Process |
Tjänstespecifikation |
Förskrivning patient med dossamtycke (dospatient), full dosfunktionalitet |
Förskrivning patient med dossamtycke (dospatient), endast funktionalitet för helförpackning |
Läsåtkomst, vård | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|
Skapa ny dospatient | SOL_01-Skapa ny vårdtagare för dos | Obligatoriskt | - | - | |
Hantera dospatient | SOL_02-Hämta vårdtagarinformation | Obligatoriskt | Valfritt | - | |
| SOL_03-Uppdatera vårdtagare | Obligatoriskt | - | - | |
SOL_04-Sök vårdande enhet | Obligatoriskt | - | - | ||
SOL 49-Hämta vårdtagarstatus | Valfritt | - | - | ||
Förskriva rätt dosdispenserbara läkemedel | SOL_05-Hämta lokalt produktsortiment | Obligatoriskt | - | - | |
Skicka och besvara meddelanden | SOL_09-Skicka meddelanden till dosapotek | Obligatoriskt | Valfritt* | - | *Ett system måste implementera samtliga tjänster för att skicka, hämta och uppdatera meddelanden. |
| SOL_10-Hämta meddelanden från dosapotek | Obligatoriskt | Valfritt* | - | *Ett system måste implementera samtliga tjänster för att skicka, hämta och uppdatera meddelanden. |
| SOL_11-Uppdatera meddelandestatus | Obligatoriskt | Valfritt* | - | *Ett system måste implementera samtliga tjänster för att skicka, hämta och uppdatera meddelanden. |
Beställa helförpackningar hos dosaktör | SOL_06-Beställ originalförpackning | Obligatoriskt | Valfritt* | - | *Ett system måste implementera samtliga tjänster för att beställa och avbeställa originalförpackning och hämta beställningar. |
| SOL_07-Hämta beställningar | Obligatoriskt | Valfritt* | - | *Ett system måste implementera samtliga tjänster för att beställa och avbeställa originalförpackning och hämta beställningar. |
| SOL_08-Avbeställ originalförpackning | Obligatoriskt | Valfritt* | - | *Ett system måste implementera samtliga tjänster för att beställa och avbeställa originalförpackning och hämta beställningar. |
Hantera dosmottagare | SOL_12-Sök dosmottagare | Obligatoriskt | - | - |
3.2. SOL-tjänster Dosaktör
Tabell 2 - Krav på användning av tjänster för dosaktörer
4. Presentation av information – hälso- och sjukvårdspersonal och apotekspersonal
I detta avsnitt beskrivs generella krav på presentation av information för användare i anslutande system. Dessa krav gäller alla behörigheter och samtliga tjänstespecifikationer. Med all läsning eller registrering av information i SOL menas här den information som kan kopplas till patient, till exempel beställningar och meddelanden.
Krav-id | Beskrivning av krav | Syfte |
---|---|---|
SP.01 | Patientens personnummer och namn ska tydligt framgå för användaren vid all läsning eller registrering av information i SOL. | För hälso- och sjukvårdspersonal samt apotekspersonal är det viktigt att undvika att hantera fel patient. |
SP.02 |
Har patient skyddade personuppgifter (sekretessmarkering eller skyddad folkbokföring) ska det tydligt framgå för användaren vid all läsning eller registrering av information i SOL. | Observandum för hantering av personuppgifter med sekretess. |
SP.03 |
Har patient markerats som avliden i FOLK och därmed har status Avliden i SOL skall detta tydligt framgå för användaren vid all läsning eller registrering av information i SOL. | Observandum för hantering av avliden patient. |
SP.04 |
Har patient status Vilande skall vilandeorsaken tydligt framgå för användaren vid all läsning eller registrering av information i SOL. |
För hälso- och sjukvårdspersonal samt apotekspersonal är det viktigt att uppmärksammas på orsaken till att patienten har status vilande. Observandum för att vilandeorsaken kan innehålla uppgift om att patienten är avliden innan detta nått folkbokföringen. |
SP.05 |
Information från SOL får inte förvanskas i anslutande system så att informationen till användaren blir ofullständig, felaktig eller får annan innebörd. Kravet avser exempelvis att innehåll i textfält inte får trunkeras eller att delar av sökresultat utelämnas utan användarens vetskap. Information får inte heller omvandlas eller presenteras (exempelvis med missvisande terminologi) så att dess innebörd förvanskas. Användarens intention vid registrering i SOL får heller inte förvanskas. |
Minimera risken för att felaktig information presenteras eller dolda fel uppstår. Användaren behöver ha korrekt och fullständig information för att inte riskera att ta beslut på felaktiga grunder. Användaren ska ha kontroll över och kunna ta ansvar för uppgifter som registreras i SOL. |
SP.06 | Applikationen ska vara utformad så att användaren inte av misstag eller på grund av bristande återkoppling skapar dubbletter av samma objekt med nya unika identiteter i SOL. | Dubbletter utgör en ökad risk för patientsäkerheten. |
SP.07 | Anslutande system ska utforma användargränssnittet så att användaren vid registrering av uppgift (ny, uppdatering, med mera) vägleds att göra rätt från början och uppfylla E-hälsomyndighetens verksamhetsregler och kontroller innan anrop till SOL görs, till exempel vilka fält som är obligatoriska. |
Anslutande system ska minimera fel vid registrering av information genom att anpassa användargränssnittet så att användaren ges möjlighet att på ett enkelt sätt göra rätt från början. Det innebär till exempel att:
|
SP.08 |
Återkoppling om registrering (nyregistrering, uppdatering eller borttag) av uppgift lyckats eller om det uppstått något fel ska omedelbart presenteras för användaren. Återkopplingen kan gälla:
Utöver E-hälsomyndighetens meddelanden och felmeddelanden som är relevanta för användaren får anslutande system komplettera med egna framtagna texter som beskriver hur användaren kan lösa situationen. |
Användaren behöver veta om registrering lyckats eller om det misslyckats och i så fall varför så att användaren kan vidta adekvata åtgärder. Ett annat skäl är att undvika dubbelregistrering i applikationen på grund av brist på återkoppling på gjorda registreringar. |
SP.09 |
System ska kunna hantera att kontroller och feltexter tillkommer eller ändras i samband med release. |
Nya eller ändrade kontroller kan behövas av olika anledningar. |
5. Historisering
Historisering utförs varje natt. Om ett informationsobjekt ska historiseras eller inte styrs av vilken status informationsobjektet har, samt hur lång tid som gått sedan det fick denna status.
5.1. Historisering av vårdtagarinformation
Vårdtagarstatus |
Tid sedan statusuppdatering |
---|---|
Avförd |
1 dygn |
Avliden |
14 dygn |
Det som historieras är all unik information kopplad till vårdtagaren, inklusive meddelanden och beställningar.
5.2. Historisering av meddelanden
Meddelandestatus |
Tid sedan statusuppdatering |
---|---|
Oläst |
6 månader |
Läst |
6 månader |
5.3. Historisering av beställningar
Beställningsstatus |
Tid sedan statusuppdatering |
---|---|
Mottagen |
6 månader |
Expedierad |
6 månader |
Avbeställd |
6 månader |
Avvisad |
6 månader |
Mottagen av apotek |
6 månader |
Under bearbetning |
6 månader |
Skickad av apotek |
6 månader |
Versionshistorik
Version |
Datum |
Kommentar |
---|---|---|
1.0 | 2021-11-27 | Ny handbok vård- och apotekstjänster |
1.1 | 2022-05-25 | 3.2 SOL-tjänster Dosaktör, tagit bort tjänster som har utgått. 4.1 Historisering av vårdtagarinformation, uppdaterat tabell. Gjort språkliga förbättringar. |
1.2 | 2023-08-24 | 3.1 SOL-tjänster Dosaktör och 3.2 SOL-tjänster Vårdaktör, lagt till information om vilka tjänster som ska användas för att stödja olika verksamhetsflöden. |
1.3 | 2024-05-06 |
5.3 Uppdaterat med historisering av beställningsstatusarna Mottagen av apotek, Under bearbetning och Skickad av apotek. Kommentar om användning vid skyddad identitet borttagen för SOL:02. Avsnitt 4 om presentationskrav tillagt |